זוגיות ושלום בית

"אתה נאחז בקרש הצלה – שמטביע אותך"

"נכון, אתה עובד קשה מאוד, אבל בצורה הזו לצערי אתה לא תצליח גם בעוד 20 שנה, אם לא תהיה מוכן לוותר על התפיסה הזאת שלך"

  • י"ג כסלו התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"אני לא מסוגל. אולי בעל אחר היה מסוגל לחיות איתה אחרי כל מה שהיא עשתה, אני פשוט לא מסוגל. את מבינה?", הגיב דורון בייאוש.

"אף על פי שראית שהיא השתנתה לגמרי, היא עשתה תשובה, התחרטה מכל הלב? היא עושה הכל על מנת לפצות אותך ולבנות איתך חיים חדשים, הרבה יותר טובים ממה שהיו לך ואם תרשה לי ללחוש לך באוזן: חיים הרבה יותר טובים ממה שתשיג היום בשוק בפרק ב'".

"כן, אבל אני לא מסוגל. אני מתאמץ כל כך, אני כופה על עצמי לחשוב מחשבות חיוביות עליה, אני מכריח את עצמי להיות איתה בהרבה סיטואציות קשות כשאני אפילו לא מסוגל להסתכל עליה. כל רגע שהיא ניצבת לידי קשה כל כך, אני מרגיש שהיא מזוהמת".

"אז למה אתה נשאר בקשר הזה?".

"זהו, זה בדיוק מה שאני רוצה להבין, שאני לא יודע ולא מבין למה בכל זאת נשארתי כל כך הרבה שנים בקשר הזה כשאני בכלל לא מאמין באמת שאפשר לשקם אותו. זה ממש מכעיס אותי".

"אתה אפילו כועס יותר על עצמך מאשר עליה!".

"כן, היום אני מרגיש ככה. שהייתי צריך פשוט לעזוב אותה עוד אז. ואני ממש כועס על עצמי שהייתי כזה חסר עמוד שדרה, וחשבתי על הילדים ועליה, ואת עצמי פשוט שמתי בצד", הגיב בעצב.

"חשוב לי מאוד להתייחס לקושי ולכאב שלך. לתת לרגשות שלך תוקף והכרה, כי הם באמת  קשים עד בלתי אפשריים.

"דורון, כמעט כל אדם שהיה חווה דבר כזה, היה מרגיש את מה שאתה מרגיש, וסביר להניח אפילו שהיה מפרק את הקשר הזה מזמן. ואילו אתה, אתה משקיע הרבה כל כך, אתה נקרע, אתה סובל, אתה נותן מעצמך. וזה ברור למה אתה עושה את כל המאמצים האלה. זה בגלל שבנקודת האמת אתה יודע שהקשר הזה הוא נצחי".

"מה נצחי? הוא נהרס עד היסוד".

"נכון, הוא נהרס עד היסוד כי הוא היה בנוי על תשתית רעועה. עכשיו הקשר נבנה מתוך יסודות חזקים, בריאים ומתוקנים, שיחזיקו מעמד לאורך שנים ודורות.

"התוכנית האלוקית היא מדויקת!

"הקשר צריך להשתקם מתוך הפגיעה האנושה, והמהלך הזה פוגש ומתנגש עם תפיסה יסודית מאוד שלך. אתה יודע מה התפיסה הזו?".

"כן. שיש פגיעות שאין עליהן סליחה וכפרה".

"לא רק זה, אתה גם לא מאמין בתוכך שאתה יכול לחזור בתשובה באמת. שזה באמת אפשרי לעשות שינוי אמיתי בחייך. ואז אתה כמובן משליך את זה עליה", הסברתי לו.

"בגלל זה אני לא רוצה להמשיך בקשר הזה", המשיך בכעס.

"נכון. אבל קודם בוא ננסה להבין מהם שני הקולות בנפש, ומדוע הכרחי להנמיך ולהשתלט על אחד הקולות האלה על מנת לטפל בתקיעות שאתה נמצא בה.

ישנו הרצון הטוב, האמיתי והאלוקי שלך: גילוי האחדות שבין נשמתך לנשמת אשתך, וישנו הרצון האחר, שרוצה נפרדות – זה הרצון שמחובר לאגו, שמחובר לתפיסה הנוקשה שיש לך, שאין מחילה על פגיעה כזו, ושאי אפשר לשקם את הקשר אחרי פגיעה כזו".

"אני דווקא מרגיש שהאני האמיתי שלי הוא לפרק את הקשר, ואם אני סולח על הפגיעה הזו - אני מוחק את עצמי. אם  אני מוותר על כל מה שאני מאמין בו, אני מרגיש פנימית חזק מאוד, שאם אני מוותר על התפיסה שלי, אני בעצם מוותר על עצמי".

"מה זה עצמך?", שאלתי.

"לא יודע", ענה.

"זה קצת מורכב, אבל חשוב שתבין את זה.

"להיות מזוהים עם הנפש האלוקית שלנו זה דבר קשה, כי זה משהו הרבה יותר פנימי מאשר האגו שלנו, שהוא קשור לגוף שלנו והוא מתגלה בקלות, ובגלל זה קל לנו להזדהות איתו.

"לכן אנחנו מוצאים כל מיני דרכים אחרות להזדהות עם כל מיני תחליפים.

"אנחנו מזדהים עם כדורגל, זמרים, מאבקים חברתיים, אנשים כריזמטיים. הדעות שלנו, הפחדים שלנו, הכעסים שלנו ועוד הרבה מקומות שאנחנו בטוחים שהם באמת אנחנו, אבל זו לא האמת. וזה בהחלט ניתן להחלפה ולשינוי.

"אתה מזדהה כל כך עם הדעה שלך, שאתה מרגיש שאם תוותר על התפיסה שלך, אתה בעצם צריך לוותר על עצמך. אני רוצה להגיד לך שעצמך נמצא ממש מתחת לתפיסה שאתה מזדהה איתה כל כך.

"האמת היא אפילו הפוכה בדיוק: רק אם תוותר על התפיסה הזו, תוכל לגלות את עצמך, כי שם נמצאת נקודת החיבור לבורא".

"את לא מבינה כמה אני מנסה לאפשר לקשר הזה להשתקם. אני לא מאמין שיש מישהו שעובד קשה כל כך על מנת שזה יקרה".

"נכון, אתה עובד קשה מאוד, אבל בצורה הזו לצערי אתה לא תצליח גם בעוד 20 שנה, אם לא תהיה מוכן לוותר על התפיסה הזאת שלך.

"בעצם, אתה יכול להרפות מכל המאמצים שאתה עושה בכל החזיתות, לעצור את כל השקעת האנרגיה הזאת, ולהתמקד רק בעבודה נקודתית מאוד. עבודה כירורגית עדינה מאוד, שתשחרר אותך מהמקום שאתה כלוא בתוכו".

"מה אני צריך לעשות?", שאל דורון.

"אתה בסך הכל צריך ללמוד להרפות ולשחרר. להרפות ולשחרר את התפיסה הזאת שאתה נאחז בה קשה כל כך ולהבין שבזה שאתה משחרר את התפיסה הזו אתה לא מוותר על עצמך – אלא אתה מקבל את החיים שהיו לך בחזרה, הרבה הרבה יותר משופרים. אתה נאחז בקרש הצלה שבעצם מטביע אותך. זה לא קרש, וזו לא הצלה".

"איך אני עושה את זה?", המשיך לשאול.

"ראשית, להבין שאם זה אפשרי בעולם - אז זה גם אפשרי בשבילי. לאט לאט תתחיל לפתח יכולת להבין ולקבל את העובדה שיש עוד תפיסות אפשריות לכזה משבר בקשר, להבין שכל מה שחשבת ותפסת כל החיים שלך הוא לא בהכרח התפיסה היחידה שיכולה להיות, ואתה מסוגל להזדהות גם עם תפיסה שונה, שלא הכל שחור ולבן ויש גם גוונים נוספים.

"עובדה, האמונה שלך לא מאפשרת לך לשקם את הקשר, אף על פי שכל העובדות היבשות מראות שיש לך כל הסיבות לפתח איתה היום קשר מדהים. היא עושה תשובה אמיתית. היא בעבודה בלתי פוסקת לכיוון הקשר, היא רוצה לתקן, וגם אתה בתוכך רוצה אותה, אבל אתה מרגיש שיש משהו שהוא הרבה יותר חזק ממך.

"לכן קודם כל, אתה צריך להאמין ולהבין שתפיסות הן לא חלק מובנה ממך. הן ניתנות להחלפה. תפיסות זה משהו שניתן להחלפה".

"איך זה יכול להיות?", שאל דורון.

"איך שתפסת את החיים אתמול זה לא כמו שאתה תופס את החיים היום, נכון? תיזכר איך תפסת את המציאות לפני 10 שנים, לפני 20 שנה וכו'

"הבנת?

"אתה פשוט מרגיש שאם תחליף את האמונה הזו, אתה תישאר עם חלל קיומי קשה וכואב מאוד.

"לדעתי, הייאוש שאתה מרגיש היום זו הזדמנות חייך להפסיק עם עבודת האלילים הזו, להתחיל להשקיע במקום הנכון והאמיתי את האנרגיות שלך, כי מגיע לך להיות שמח ומאושר".

"אבל אני הייתי שמח ומאושר בקשר שלנו עד שהיא פגעה בי. למה היא עשתה את זה?".

"אתה צודק. חיצונית, הקשר היה באמת נראה למראית עין אולי אפילו קשר מושלם, אבל לא הייתה אחדות אמיתית בתוך הקשר. עכשיו מגיע לך ליהנות מזוגיות הרבה יותר טובה ממה שהיה לך ולחיות עם בת זוג שמוכנה לתקן את הקשר ולהילחם עליך. דווקא מתוך הפגיעה הקשה הזו, תיווצר צמיחה אמיתית.

מה שצריך לעשות זה לשחרר את התפיסה הישנה, לאמץ אמונה חדשה ומתוקנת ולקשור אליה את כל כוחות הנפש".

נכתב בשיתוף עם אישי.

חנה דיין hanna.tipul@gmail.com

לכל הטורים וליצירת קשר, לחצו כאן

תגיות:שלום ביתזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה