יהודה אייזיקוביץ

בעקבות ניצחון הימין: התקשורת מהלכת אימים על הציבור

ככל שמועד הבחירות התקרב, התקשורת איימה כי לאזרחי ישראל תחת שלטון הימין והדתיים צפוי עתיד קודר. לאחר הבחירות זה כבר הפך למופע אימים של ממש. תקשורת עוינת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שבועיים לפני הבחירות פרסם העיתון כלכליסט טור דעה תחת הכותרת "רגע לפני האפוקליפסה: תנו לסמוטריץ' ובן גביר לנצח". כותב הטור התריע מפני המציאות בה תקום ממשלת ימין-דתיים-חרדים, ולא חסך בתיאורים קודרים ובהשמצות על מה שהולך להתרחש כאן. הנה לכם כמה ציטוטים נבחרים:

"תנו לביבי ושרה ויאיר הקטן להקים את הממשלה המסוכנת והמוטרפת ביותר בתולדות המדינה, עם ממשיכי דרכו של כהנא, רק כדי שיחלצו אותו מספסל הנאשמים ואימת הכלא".

"תנו להם למנות את הגזענים, ההומופובים, המיזוגנים, המהבהבים והנפצים לממשלה, ואפילו לקבינט הביטחוני. תנו להם למכור את משרד החינוך לסמוטריץ’. תנו להם להפקיר את האוצר בידיו של גולדקנופף ותנו את ביטחון פנים לפירומן האקדוחן בן גביר. אולי גם תפקיד קטן ליאיר הקטן. וביחד עם החלבנים הנאמנים, ש”ס ואגודה, תנו להם להקים את ממשלת החלומות שלהם, ממשלת הסיוטים שלנו".

חמישה ימים לפני הבחירות שיגר כלכליסט איום נוסף, הפעם על העתיד הכלכלי הצפוי למדינת ישראל תחת שלטון הימין-דתיים. תחת הכותרת "החוסן של ישראל בסכנה" העיתון התריע כי אם קואליציית ליכוד-סמוטריץ'-בן גביר תנצח, "יישלחו לאופוזיציה לא רק מפלגות רק-לא-ביבי אלא גם הרוב המכריע של הכוחות היצירתיים שמניעים ומעצימים את ההייטק ואת הכלכלה".

ארבעה ימים לפני הבחירות, כתב חדשות 12 ערד ניר הציג את תוצאות סקר המנדטים האחרון של מערכת הבחירות, לפני פתיחת הקלפיות, והוסיף לו נופך משלו – מונולוג שכולו תעמולה ארסית ושיסוי נגד תומכי גוש הימין ומפלגת עוצמה יהודית. החריגה הבוטה מכללי האתיקה העיתונאית והדברים הצורמים של ניר הביאו מאות אנשים להתלונן נגדו במועצת הרשות השנייה, וגם בתוך חברת חדשות 12 נמתחה עליו ביקורת חריפה מצד עמיתים וההנהלה.  

ביום הבחירות עצמו פרסם כלכליסט טור תעמולה נוסף, והזהיר כי ממשלה של נתניהו, בן גביר והחרדים תביא "כלכלת שיתוק". לדבריו, "ניסיון העבר מלמד כי בנימין נתניהו יתעלם מבעיות בוערות כמו נדל"ן ויוקר המחיה עבור שקט פוליטי; המחיר לשותפיו הפוליטיים יגדיל את הפערים ויאפשר לחרדים להתחמק מהשתלבות בכוח העבודה ומנשיאה בנטל; הירושה הכלכלית היציבה של הממשלה הנוכחית נמצאת בסכנה".

גם העיתון דה-מרקר לא טמן ידו בצלחת, ובכתבה ארוכה שהתפרסמה ביום הבחירות האשים את נתניהו כי חיסל את הסיכוי להכנסת לימודי ליבה לחינוך החרדי. עוד נטען, כי הרעיון של מעונות יום חינם לגילאי 3-0, למרות שהוא לטובת כלל האוכלוסייה, נועד בעצם לעודד את הילודה במגזר החרדי על מנת להבטיח את הרוב הימני בישראל...

עם קבלת תוצאות המדגמים ותוצאות האמת של הבחירות, התקשורת העבירה הילוך והחלה בהצגת המציאות הפוליטית החדשה כסרט אימה. בערוץ 13 שידרו ריאיון עם אב למשפחה שהחליט להגר מהארץ, בשל הפחד ממה שצפוי לכאורה להתרחש במדינה תחת שלטון הימין והדתיים. המרואיין סיפר, בין היתר, כי מתקיים שיח ער של אנשים שמעוניינים לרדת מהארץ יחד כקבוצה ומחפשים בימים אלה מדינה ראויה להגר אליה. בגלי צה"ל הקדישו שעת שידור לטובת אנשים המעוניינים לשתף את המאזינים בחששות שלהם מהממשלה החדשה. מעניין כי כאשר קמה ממשלת לפיד-בנט, איש לא חשב שם בתחנה שראוי להקדיש זמן לטובת הבעת חששות האזרחים ממנה.

נראה כי התקשורת בישראל שכחה מזמן את תפקידה לתווך לציבור את המציאות באופן אובייקטיבי, ובמקום זאת הפכה למקבץ של ערוצי תעמולה שנועדו לשרת צד פוליטי ולקדם אג'נדה פרוגרסיבית. לא צריך להתאמץ כדי לראות כיצד התקשורת מוצפת באנשים ונשים שמשתייכים לצד פוליטי מסוים, וכמה מהם תומכים נלהבים של התנועה הפרוגרסיבית. ההשפעה שלהם כל כך גדולה עד שכל צרכן תקשורת של הערוצים המרכזיים נחשף מדי יום לתכנים גלויים וסמויים שנועדו לנרמל את הדברים המתועבים ביותר, והדברים מחלחלים אט-אט לתודעה ומשפיעים על הציבור.

את הטירוף הזה צריך להפסיק. כעת, לקראת כינונה של ממשלה יהודית, חברי הכנסת חייבים לשים להם למטרה להפוך את התקשורת הישראלית לשפויה ומאוזנת. הרעל שמופץ דרך התקשורת הישראלית פוגעת בבריאות הנפש של הציבור כבר שנים רבות, וכעת ניתן לטפל בבעיה הזאת כראוי. תהיה זו בכייה לדורות אם תוחמץ ההזדמנות ההיסטורית הזאת ליצור בישראל מערכת תקשורת בריאה, הגונה ומאוזנת.

תגיות:התקשורת הישראליתיהודה אייזיקוביץבחירות 2022

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה