טורים אישיים - כללי

בן גביר ילחם לכם, ואתם תחרישון?

כיצד משתקפים אירועים מספר שופטים, במציאות הפוליטית של ימינו?

  • ט' חשון התשפ"ג
(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

הבהרה חשובה: למרות שמו של המאמר, חשוב להדגיש שאינו עוסק באיתמר בן-גביר, או בכל אישיות פוליטית אחרת בישראל. השתמשתי בשמו, כיוון שבדור הזה ישנם אנשים רבים שסבורים שעל ידי מהלכיו הפוליטיים תגיע הגנה וישועה לישראל (בדור אחר האמינו שההגנה לישראל תגיע על ידי "הבולדוזר" אריאל שרון, ואז הייתי מכנה מן הסתם את המאמר על שמו). במאמר נלמד את השקפת התורה, שאין ביטחונו של העם תלוי בבחירת מנהיגיו הפוליטיים, אלא אך ורק במצבו הרוחני: אם נגזרה גזירה טובה על ישראל, הרי שהטובה יכולה להתגלגל אף על ידי אדם בלתי צפוי, הנוגד את כל התחזיות הקודמות עליו, ואם נגזרה חלילה גזירה רעה, הרי שזו יכולה להתגלגל אף על ידי אדם שחשבנו לפני כן למתאים וראוי להגן עלינו. מכאן שההצבעה למנהיגות פוליטית כזו או אחרת - לא תביא את הישועה לעם ישראל, ובמקום העיסוק בפוליטיקה, צריכים אנו להתרכז במצבו הרוחני של העם, להצביע למפלגות שעוסקות בקיום התורה והמצוות, כי רק הן יבטיחו את שלום העם וביטחונו האמיתי.
*  *  *
חבר יקר סיפר לי כי בחר בבחירות האחרונות במפלגתו של בן גביר. היתה זו, לטענתו, "אמירה פוליטית" נגד המורל הערבי המזלזל בנו, כדי ליצור ממשלת ימין חזקה. תהיה גבר - תצביע בן גביר! רק כך נראה למחבלים שאיננו מפחדים מהם, שיש לנו כוח ועוצמה מולם.

הזכרתי לחברי מדוע אין לבטוח בישועתם של פוליטיקאים: הנשיא דונלד טראמפ הבטיח הרים וגבעות לבוחריו, אך נראה שבמהלך הקדנציה שלו ידיו היו כבולות, ולא הצליח לעשות דבר מכל מה שהבטיח. כי מה באמת מבטיח את ההצלחה או הכישלון, אם לא יד ההשגחה העליונה? אם אין העם ראוי להגנה וישועה, הקב"ה יגלגל לעם פוליטיקאים שיכזיבו אותו, אנשים שיכשלו במשימתם, או גרוע מכך - אשר יפעלו במזיד נגד רצון העם, אשר יעשו הכול עבור הכיסא והכבוד הזמני להתקרא "אדוני ראש הממשלה"...

אריאל שרון, הימני הכי ימני מבין ראשי הממשלה שהיו לנו בישראל, מי שאפשר לפלנגות לטבוח באזרחים ערביים בסברה ושתילה, החליט בסוף ימיו להשיב מיוזמתו את גוש קטיף לפלסטינים. שרון השתמש בקולות הבוחרים שלו נגד רצונם, עשה הכול כדי להשיב את גוש קטיף, והצליח. בעקבות זאת הביא סכנות גדולות על העם והרוגים רבים.

נפתלי בנט הציג עצמו תמיד בתור ימני חזק, פטריוט, לאומני קיצוני, המגן על ישראל בכל הזדמנות מול אנשי חדשות בחו"ל, כמי שמגנה את הטרור ואינו מוכן לשום ויתורים לערבים. אך במהלך פוליטי יוצא דופן הצטרף ללפיד והשתמש בקולות בוחריו נגדם, בנה יחד עם מפלגות ערביות ממשלת שמאל חזקה דה-פקטו, הכול כדי להתקרא לזמן קצר בשם "ראש הממשלה" (רבים שוכחים שגם בנימין נתניהו ביקש להגיע להסדר עם מפלגות ערביות...).

אמר דוד המלך: "אל תבטחו בנדיבים, בבן אדם שאין לו תשועה" (תהילים קמ"ו, ג').

כמו רבים בישראל, גם חברי הצטער לראות את ממשלת השמאל שהקים בנט, את כוחם העולה של שונאינו, את חשש אנשי המשטרה לעומת אומץ רוחם של המחבלים שלא חשים פחד מולם, וסבר בטעות שהמהלכים הללו קרו בגלל נסיבות טבעיות: בגלל שאיננו מקיימים ממשלת ימין חזקה דיה, בגלל שאיננו בוחרים באנשי ימין חזקים דיים, בגלל שאיננו מראים לאומות העולם שאנו חזקים וגיבורים ולא חוששים מאיש... צריך לחשוף זרועות בפני אויבינו הערבים. כוחי ועוצם ידי הם שיעשו לי את החיל הזה!

הזכרתי לו שרק לפני פחות ממאה שנה, את כעסו היה משליך, לא על בני דודנו הערבים, אלא בני אירופה ואשכנז - גרמניה הנאצית.

לפני מאתיים שנה ויותר, היה משליך את כעסו על הנוצרים.

לפני אלפיים שנה, היה משליך את כעסו על הרומאים.

לפניהם - היוונים.

לפניהם - הפרסים.

לפניהם - הבבלים.

ולפני 3300 שנה - המצרים.

נטייתו של כלב שמכים בו במקל, לנשוך את המקל. אנו בני אדם, ומסוגלים לראות למרחקים, ללמוד מההיסטוריה, ולראות מי אוחז במקל. הבה נפקח את העיניים ונביט.

* * *

בתורה נאמר: "ואם בחוקותי תמאסו ואם את משפטי תגעל נפשכם... נתתי פני בכם, ונגפתם לפני אויביכם, ורדו בכם שונאיכם" (ויקרא כ"ד, ט"ו-י"ד). ומסופר מנין תגיע הישועה: "ויאמר משה אל העם: אל תיראו, התיצבו וראו את ישועת ה' אשר יעשה לכם היום, כי אשר ראיתם את מצרים היום, לא תוסיפו לראותם עוד עד עולם. ה' ילחם לכם ואתם תחרישון" (שמות י"ד, י"ג-י"ד).

התנ"ך מלמד אותנו שיעורים גדולים בהשקפה, על אויבי ישראל, על פוליטיקה ועל אמונה בפוליטיקאים.

 

בימים ההם ובזמן הזה

שמעו סיפור מדהים מהתנ"ך אשר נוגע לתקופתנו, ולכל תקופה, בעצם.

בספר שופטים מסופר שוב ושוב כיצד ישראל עושים את הרע בעיני השם. בעקבות זאת, אלוקים מביא עליהם אויבים ששולטים בהם. ישראל שבים בתשובה, ואז אלוקים מביא להם שופט שיושיעם מיד צריהם, וחוזר חלילה.

בפרק ו' מסופר: "ויעשו בני ישראל הרע בעיני ה', ויתנם ה' ביד מדין שבע שנים" (שופטים ו', א'), המדיינים שורפים את שדותיהם של בני ישראל, בעקבות זאת: "וידל ישראל [- דל ועני] מאוד מפני מדין, ויעזקו בני ישראל אל ה'" (שופטים ו', ו').

אלוקים מקבל את תשובתם, שולח מלאך אל גדעון בן יואש, אשר בהדרכת ה' בונה צבא קטן ביותר כדי להראות לישראל שלא כוחם הצבאי והנסיבות החומריות הם שיושיעו אותם, אלא רצון ה' שמכוון את ההיסטוריה. מתוך 10,000 חיילים, ה' שולח 300 חיילים בלבד להילחם במדיין, והצבא הקטן הזה מנצח. ה' מושיע את ישראל מיד המדיינים, וגדעון השופט מולך על ישראל במשך 40 שנה.

לגדעון היו שבעים בנים. אחד מהם היה בן-פילגש בשם אבימלך. לאחר מותו של גדעון, מסופר שישראל חזרו לפשוע: "ויהי כאשר מת גדעון, וישובו בני ישראל ויזנו אחרי הבעלים, וישימו להם בעל ברית לאלוהים, ולא זכרו בני ישראל את ה' אלוקיהם המציל אותם מיד כל אויביהם מסביב" (שופטים ח', לג).

בעקבות חטאי ישראל, מתגלגלים האירועים המורכבים הבאים:

1. אבימלך, בנו של גדעון, טוען שלא ראוי לשבעים אנשים למלוך בישראל. הוא אוסף כספים, וסוחר באמצעותם ליסטים שיהרגו את כל שבעים אחיו! רק אחיו הקטן יותם מצליח להתחבא ולהינצל.

2. רוח נבואה נופלת על יותם, והוא אומר לאנשי שכם: "ואם באמת ובתמים עשיתם עם ירובעל ועם ביתו היום הזה, שימחו באבימלך וישמח גם הוא בכם, ואם אין, תצא אש [-מחלוקת] מאבימלך ותאכל [-תהרוג] את בעלי שכם ואת בית מילוא, ותצא אש מבעלי שכם ומבית מילוא ותאכל את אבימלך" (שופטים ט', י"ט).

3. אבימלך מולך על ישראל במשך שלוש שנים, ואז: "וישלח אלוקים רוח רעה בין אבימלך ובין בעלי שכם, ויבגדו בעלי שכם באבימלך" (שופטים ט', כ"ב). לפתע אנשים בעיר שכם מציבים מארבים כדי להרוג את אבימלך, וטעמם פוליטי: געל בן עבד טוען שאין מוצאו של אבימלך משכם, וכי צריך להמליך במקומו את את חמור אבי שכם. געל מזמן את אבימלך למלחמה.

4. זבול שר העיר מצליח לשכנע את אבימלך לארוב לגעל בשדות שמחוץ לשכם, ולאחר התגרות נוספת, רודף אבימלך אחרי געל ומכה בצבאו מחוץ לעיר. געל הצליח להיכנס לשכם, בעוד אבימלך נאלץ לשבת בארומה, עיר הסמוכה לשכם.

5. אבימלך מצליח לכבוש בחזרה את העיר שכם, אך במהלכה הורג אנשים רבים: "וימותו גם כל אשר מגדל שכם - כאלף איש ואישה" (שופטים ט', מ"ט), מסופר שהוא זורע את העיר במלח.

6. אז פונה אבימלך להילחם בעיר נוספת בשם תבץ, שהשתתפה גם היא במרידה של שכם. יושבי תבץ נועלים עצמם במגדל, ואבימלך מבקש לשרוף את המגדל באש, אלא שאז קורה מעשה מפתיע: "ותשלך אישה אחת פלח רכב על ראש אבימלך ותריץ את גולגלתו" (שופטים ט', נ"ג). אבימלך הגוסס מבקש מנושא כליו להורגו, כדי שלא יאמרו שאישה הרגה אותו, וכך מת, כאשר לדורות עולם ידעו בזכות התנ"ך כי אישה הרגה את אבימלך: "מי היכה את אבימלך בן ירובשת? הלוא אישה השליכה עליו פלח רכב מעל החומה, וימת בתבץ" (שמואל ב', י"א, כ"א).

הסיפור מסתיים: "וישב אלוקים את רעת אבימלך אשר עשה לאביו, להרוג את שבעים אחיו, ואת כל רעת אנשי שכם השיב אלוקים בראשם, ותבוא אליהם קללת יותם בן ירובעל" (שופטים ט', נ"ה-נ"ז). אלוקים פעל מאחורי הקלעים כדי להביא לכל האירועים הללו.

יושם לב שאלוקים לא מתגלה אפילו פעם אחת במהלך האירועים המורכבים הללו, לא על ידי מלאך ולא בנס גלוי, ובכל זאת האירועים מנוהלים משמים: ישראל עושים את הרעה בעיני ה', ובעקבות זאת מתגלגל מעשה רֶשַׁע על ידי רָשָׁע, אבימלך הורג את 69 אחיו ומולך.

אלוקים מעורר בתוככי שכם מחלוקת פוליטית על הירושה והמלוכה.

אלוקים מעורר את אבימלך לצאת להילחם מחוץ לשכם, וגורם לגעל להיכנס לשכם.

אלוקים נותן לאבימלך לחוש תחושת ניצחון, לכבוש את שכם, ובעקבות זאת לבקש לדכא מרד בעיר השכנה.

אלוקים מגלגל את הדבר שאנשי העיר יעלו לראש מגדל, ושאישה תפיל אבן-ריחיים על ראשו של אבימלך ותהרגהו.

אנשי שכם בגדו באבימלך, הביאו עליו את אש המחלוקת, ואבימלך הביא אש עליהם, ונהרגו במחלוקתם.

בכל אחד מהאירועים הללו ישנם כמובן עוד פרטים רבים נוספים רבים, קטנים יותר, שאלוקים גלגל וכיוון. אנו גם למדים שאלוקים יתברך פועל בסבלנות רבה, ואינו מעניש מיד. אבימלך מלך במשך שלוש שנים שקטות, עד שהתפרצה נגדו אש המחלוקת. יד ההשגחה סובבה את האירועים אחד אחר השני בסדר מופתי כדי להפיל את אבימלך ואנשי שכם.

אם נביט בתחילת הפרק, נגלה שכל האירועים המורכבים הללו התגלגלו משמים רק בגלל חטאי ישראל: "וישובו בני ישראל ויזנו אחרי הבעלים... ולא זכרו בני ישראל את ה' אלוקיהם המציל אותם מיד כל אויביהם מסביב" (שופטים ח', ל"ג).

אמרו חז"ל: "מגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב" (שבת לב, א'). אילו ישראל לא היו חוטאים, לא היה הקב"ה מגלגל להם מלך רשע כאבימלך שימלוך עליהם, לא נותן לו כוח פוליטי, לא מעורר מחלוקת פוליטית בישראל על המלוכה, ולא גורר את אבימלך להילחם ולהרוס לבסוף ערים בישראל. נמצאנו למדים שהקב"ה מביא על ישראל אויבים מבית ומחוץ כאשר מתרחקים מן התורה והמצוות.

* * *

מסקנה לדורנו: רבים בימינו מרגישים שבגלל ממשלה חלשה הערבים "הרימו ראש", שמחבלים אינם חוששים להרוג בנו, לכן צריך מנהיג פוליטי חזק שילחם לנו...

מי יציל אותנו כיום מיד המדיינים, סליחה, הערבים? מי ראוי למלוך עלינו, האם אבימלך או חמור בן שכם, סליחה, האם בנימין נתניהו או בנימין גנץ?

כמעט כל אחד מאיתנו שהיה חי בימי השופטים, היה מצטרף לאחד מן המחנות, נלחם על טעמים פוליטיים כלשהם, על ירושת המלוכה, על השאלה למי יש יותר כוח צבאי ומי ראוי להילחם ולגונן על ישראל מיד הגויים, כאשר בעומק הדברים, האלוקים לבדו הוא שסובב את המאורעות בשל טעם רוחני לחלוטין: בגלל חטאי ישראל.

מי שם עד היום בלבם של המדיינים, הבבלים, הפרסים, היוונים, הרומאים, הנוצרים, הנאצים וכיום הישמאלים לשנוא אותנו? מי קובע מתי ירימו ראש ומתי יחיו עמנו בשלום? מי בדיוק אוחז במקל? מי שאינם לומדים מן ההיסטוריה, נידונים לחזור עליה.

שלמה המלך אמר: "לב מלך ביד ה', על כל אשר יַחְפֹּץ יַטֶנוּ" (משלי כ"א, א').

כאשר עם ישראל מתרחק מן התורה, הקב"ה יכול לסובב מנהיגים פוליטיים מן הימין שיעשו רעה לישראל, ויכול לסובב מנהיגים פוליטיים מן השמאל שיעשו רעה לישראל. אין זה משנה כלל אם מדובר בשרון או ברק, נתניהו או גנץ, כי האלוקים לבדו הוא שמכוון את גורל העם.

מי שזכה להשקפה של תורה יודע כי אלוקים הוא שפועל מאחורי הקלעים, מעורר את אויבינו או מפילם, מכוון כל מנהיג פוליטי שיעלה לשלטון לפי מצבו הרוחני של העם. לכן לא "כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה", אלא רק ריחוקנו או קרבתנו לקב"ה הם שיקבעו את עתידנו הבטחוני והכלכלי.

מי שזכה להשקפה של תורה יודע, שהצרות אינן מגיעות בגלל המדיינים או הערבים, השמאל או הימין, אלא בשל חטאי העם.

מי שזכה להשקפה של תורה יודע, שהישועה תגיע לא בזכות מנהיגיו הפוליטיים, לא שיטתו הפוליטית או כוחו הצבאי, אלא רק התורה וקיומה: "תורה מגנה ומצלה" (סוטה כא, א'), "בזמן שעושין רצונו של מקום אין כל אומה ולשון שולטת בהם" (כתובות סו, ב').

לכן יעשה הכול למען חיזוק עולם התורה בעם ישראל, למען קיום המצוות והתשובה, שהן הקובעות את גורלנו.

כעת אשאל שאלות תם:

- אילו מפלגות תומכות בתקצוב לימודי יהדות לעם ישראל וקירוב רחוקים?

- אילו מפלגות נאבקות כיום בגיור הרפורמי שעשוי לפצל את עמנו ההיסטורי לשני עמים?

- אילו מפלגות נאבקות בחקיקה לחילול שבת המוני בישראל?

- אילו מפלגות נאבקות נגד רפורמות בכשרות?

- אילו מפלגות נאבקות בארגונים שחרטו על דגלם את הריסת התא המשפחתי?

- אילו מפלגות נאבקות נגד גזירת גיוס כל בחורי הישיבות, וחילון עולם התורה ע"י לימודי ליבה?

- אילו מפלגות נאבקות למען תקציבים לעולם הישיבות, כדי שלומדי תורה יוכלו להמשיך ולעסוק בתורה?

- אילו מפלגות נשמעות לקול גדולי ישראל, ופועלות בהנהגת החכמים עליהם נצטווינו "ועשית ככל אשר יורוך"?

אנו נתמוך במפלגות שתומכות בלימוד התורה, בחיזוק עולם התורה, בקירוב הרחוקים והשבת לב בנים על אבותם. רק כך נזכה לראות בחוש כיצד: "ה' ילחם לכם ואתם תחרישון" (שמות י"ד, י"ד).

תגיות:איתמר בן גבירבחירות 2022

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה