אמונה

מה מונע מהישועה להגיע אלינו?

מהו המחסום שעוצר את השפע לרדת עלינו, וכיצד הוא נוצר?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בורא עולם מנהיג את העולם בשתי הנהגות – מידת הרחמים ומידת הדין. כאשר אדם מבקש על ישועה או על כל דבר לו הוא נצרך, מידת הרחמים מסנגרת על האדם ומבקשת לתת לו, אך מידת הדין כנגד מקטרגת ומזכירה את מעשיו ודיבוריו השליליים של האדם, ובכך עלולה למנוע את ירידת השפע על האדם. כלומר, עבירות, התנהגות שלא כשורה, דיבורים לא כשרים – כל אלו נותנים כוח למידת הדין לקטרג על האדם, ואז לא רק שהברכה בחיינו נחסמת, אלא אף דברים לא נעימים עלולים להיגזר על האדם.

ולמה הקב"ה מלכתחילה ברא את מידת הדין? לא היה עדיף להנהיג את העולם רק במידת הרחמים? דמיינו הורה שמגדל את ילדו אך ורק על פי הנהגה של חסד – נתינה אינסופית ללא תנאים וללא דרישות. הוא אינו מציב לעולם גבולות, ורק מעניק. ברור לכל שצורת גידול זו פוגעת בילד, ואינה מעניקה לו את הכלים להתמודדות בחיים האמיתיים ולהתנהלות תקינה בחייו הבוגרים. כך גם אם העולם היה מונהג על ידי חסד בלבד, וללא שום תביעה על האדם, האנושות לא הייתה מגיעה אל תיקונה.

המדרש (בראשית רבה יב, טו) מגלה לנו שבבריאת העולם קבע הקב"ה להנהיג את העולם בשתי מידות אלה יחדיו, כי אחרת לא יוכל להיות קיום לעולם.

מידת הדין היא זו שאחראית על ההנהגה של שכר כנגד מצווה ועונש כנגד עבירה, ובכך מובילה את האנושות אל תיקונה. מידת הדין היא זו שאחראית על הגעת העולם אל תיקונו על ידי הנהגתה זו, ולכן היא ההנהגה החשובה והעיקרית. היא תובענית, ודורשת הכרה מלאה ומושלמת באמת האלוקית. משום תובענות זו לעיתים היא גם דורשת את העמדתו של האדם בקשיים וניסיונות על מנת שיוכיח את נאמנותו לבורא עולם.

מידת הדין היא למעשה צורת הנהגה עליונה יותר, בעלת מעלה נשגבת יותר, הדורשת שלמות, ואחראית לתיקון האדם. ואכן עם צדיקים גמורים קיימת הנהגה של דין בלבד, ללא שיתוף של מידת הרחמים. לכן, לדוגמא, חשש אברהם אבינו מהמפגש עם עשו הרשע, וזאת משום שהיה ירא שמא חטא והדבר יעמוד לחובתו במפגש עם עשו.

אך הבריאה בכללותה לא הייתה מצליחה להתקיים אם היא הייתה מונהגת אך ורק על ידי מידת הדין. כדי "לרכך" את הנהגת העולם ברא הקב"ה גם את מידת הרחמים, המביאה עימה הנהגה של ארך אפיים, חסד, מיתוק הדין ולפנים משורת הדין. היא זו שמייצגת את הנדיבות של השפע האלוקי, היא זו שמסנגרת על האדם, מנסה למנוע את העמדתו בפני ניסיונות, וטוענת לזכותו.

הנהגת הדין מביאה על האדם אתגרים וניסיונות, אך למרות הקושי הם אלו שדוחפים את האדם לעלייה רוחנית, ומזכירים לו את תכלית החיים. עמידה בניסיונות מקדמת את האדם בדרגתו הרוחנית. ואומנם, משום שהעולם לא יכול היה לעמוד בכך, שיתף הקב"ה את הרחמים.

כאשר רוצים להוריד לאדם שפע משמים מידת הדין היא זו שמקטרגת על האדם, וטוענת שאין זה מגיע לו ומביאה כהוכחה מעשים ודיבורים לא הגונים שעשה. כיצד מגבירים את כוחה של מידת הרחמים? ניתן להביא למיתוק הדין בדרכים שונות, כגון: תפילה; תשובה; צדקה; מצוות ומעשים טובים; קבלות טובות והתחזקות; הנהגה של האדם עצמו כלפי אחרים במידת הרחמים והחסד, ואז מידה כנגד מידה מנהיגים אותו משמים על ידי מידת החסד; וויתור לאחרים בלב שלם; להתרגל לדון לכף זכות את האחר, ומשמים ידונו את האדם גם כן לזכות, ועוד.

לעיתים אדם מרגיש שיש עליו חסימות ותפילותיו אינן מתקבלות ברצון. הרב אליהו עמר מסביר כיצד אדם יכול להסיר מעליו את כל הדינים ולמשוך אליו רחמים גדולים. צפו:

 

תגיות:ישועהאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה