הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק: לפי מה נקבע אילו פעולות מותרות בשבת, ואילו אסורות?

"לשמור שבת זה לא רק להימנע מהפעלת חשמל?!": לפי מה נקבע מה מותר ומה אסור בשבת, ומה שמירת שבת כהלכתה כוללת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המלאכות שאסורות בשבת לא נאסרו בשל רמת המאמץ הפיזי שבעשייתן. לדוגמא, להדליק גפרור אש, שזה דבר מאוד קל ולא מעייף – נאסר בשבת, ואילו להרים כיסאות כבדים – מותר בשבת, וזאת משום שהרמת כבד אינה מוגדרת בתור 'מלאכה' שנאסרה בשבת. כשה' ציווה אותנו לשמור שבת נאמר "וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לה' אֱלֹקֶיךָ לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה" (שמות כ, ט). כלומר מה שנאסר בשבת נקרא 'מלאכה', ואין פירוש הדבר למאמץ פיזי, אלא ההגדרה לכך היא אחרת. אם כן, מה מוגדר בתור 'מלאכה'?

כשמשה רבנו היה בהר סיני הקב"ה לימד אותו במשך ארבעים יום ולילה את הביאור לתורה שבכתב שהינו התורה שבעל פה. התורה שבעל פה כוללת את ההדרכה לקיום המצוות הכתובות בתורה שבכתב – כיצד נראות תפילין וכיצד מניחים אותן, כיצד עושים שחיטה, מהן 39 המלאכות האסורות בשבת, וכן הלאה. את כל זאת העביר משה רבנו לעם, וכך התורה שבעל פה הועברה בעל פה מדור לדור, עד שהועלתה על כתב על ידי רבי יהודה הנשיא בספרי המשנה. כך העם ידע כיצד לקיים את המצוות הכתובות בתורה הלכה ולמעשה, וכן ידע מהן אותן המלאכות שנאסרו לעשות בשבת.

מלבד זאת, חכמי ישראל ידעו שלכל מה שקיבלנו במסורת בעל פה ישנם רמזים בתוך התורה שבכתב, שמהם ניתן לראות את מה שאנחנו כבר יודעים מהמסורת. הם הצליחו לפענח ולהסיק כלל שאומר שבין פרשיות שסמוכות אחת לשנייה ומופיעות אחת אחרי השנייה, קיים איזשהו קשר ביניהן.
כשמשה רבנו היה בהר סיני ה' ציווה אותו לבנות את המשכן, שזהו אוהל שיש בו קדושה גבוהה מאוד ושם הקריבו קורבנות לה'. משה רבנו קיבל מה' הדרכה בדיוק כיצד יש לבנות ולעבוד במשכן. מיד לאחר שהקב"ה מצווה את משה רבנו בעבודת המשכן הוא מצווה את משה רבנו לומר לבני ישראל לשמור את השבת, "אֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ כִּי אוֹת הִוא בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם לְדֹרֹתֵיכֶם" (שמות, פרק לא). חכמים למדו על הקשר שבין עבודת המשכן לבין שמירת שבת מזה שמצוות שמירת השבת נכתבה בתורה מיד לאחר הציווי על בניית ועבודת המשכן, ומפה היה אפשר להסיק שכל הפעולות הנצרכות לעבודת המשכן הן המלאכות שאסורות בשבת. מעבודת המשכן למדנו מה מותר ומה אסור לעשות בשבת.

כפי שנאמר לעיל, חכמי ישראל ידעו זאת כבר מהתורה שבעל פה, אבל זהו המקור לדברים מתוך התורה שבכתב.

מלאכות המשכן נקראות 'אבות מלאכה' והן אסורות בשבת, אבל ישנן גם מלאכות שאומנם לא היו במשכן אבל הן דומות ל'אבות מלאכה' שהיו במשכן, והן נקראות 'תולדות', וגם הן נאסרו בשבת.

לדוגמא, לצייר ציור זו תולדה של מלאכת כותב, וגם היא אסורה בשבת. ומתי כתבו בבניית המשכן? כשבנו את המשכן כתבו על הקורות את הסדר שלהן: א', ב', ג' וכדומה. על ידי שהם כתבו את האותיות על הקרשים הם ידעו לשים כל קרש במקומו.

לכתוב אותיות זו לא עבודה קשה, וכפי שציינו לעיל, ההגדרה של מלאכה בשבת, של מה מותר ומה אסור, לא נקבעת על פי כמה היא קשה או מעייפת, אלא רק על פי 39 המלאכות שהיו במשכן שנקראות 'אבות מלאכות'. וכן, גם מלאכות דומות שנקראות 'תולדות' גם הן אסורות בשבת.

 

האתגר השבועי

הורידו בחינם את החוברת "השבת בהלכה ובאגדה", ולימדו בה בכל יום 2 עמודים. לחילופין, תוכלו לרכוש את החוברת במחיר עלות של כמה שקלים בודדים, וללמוד בה באופן מסודר מעט בכל שבת.

חוברת זו כתובה בשפה קלילה, מהנה וקולחת. שער האגדה מביא רעיונות וסיפורים להבנה רעיונית של מצוות השבת, ושער ההלכה מביא את פרטי ההלכה.

להורדת חוברת "השבת בהלכה ובאגדה" בפורמט PDF לחצו כאן
לרכישת החוברת "השבת בהלכה ובאגדה" בדקו בתחילת החוברת את נקודת המכירה הקרובה לביתכם, או רכשו דרך הידברות שופס  כאן.

מהי מעלת השבת? הרב זמיר כהן במסר חשוב:

 
למה זה כל כך קריטי לשמור שבת? הרב זמיר כהן משיב. צפו:
 
האם הדלקת אש בשבת היא עבודה או מלאכה, ומה ההבדל בניהם? הרב זמיר כהן עונה:
 
רוצים לשמור או להדפיס את קובץ 'הצעדים הראשונים לשמירת שבת'? לחצו כאן  להורדת הקובץ.

 

קראו גם:

המדריך למתחזק: מה כל כך קריטי בשמירת שבת? ומה אפשר להרוויח ממנה?

המדריך למתחזק: מה עושים כדי שהשבת לא תהיה ריקנית ומשעממת?

אל תפספסו: חשיבותן של 2 השבתות האחרונות של השנה

האמת הנוקבת: אני מסורתי ומכבד את הדת, זה באמת קריטי לשמור שבת?! תחזיקו חזק

מסכים שהכול אמת, אבל לשמור שבת?! לא מסוגל

לא נגענו: מה מונע ממך לשמור שבת? אלה התשובות שמצאנו

כשזה מגיע לתורה ומצוות: "אני עושה מה שאני יכול"

מבית '70 השאלות הקשות ביהדות' – "אם שבת היא יום המנוחה, למה יש בה כל כך הרבה הגבלות?"

תגיות:שבתהדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה