הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק: מה כל כך קריטי בשמירת שבת? ומה אפשר להרוויח ממנה?

מה הזוהר הקדוש אומר על הברכה שיש בשבת? למה ביהדות שמירת שבת היא ערך עליון? והאם הניתוק שיש בשבת הוא חסרון או יתרון?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בתקופתנו החיים הפכו להיות תובעניים ודורשים. כולנו עסוקים מעל הראש במהלך השבוע, ולפעמים הדברים היקרים והחשובים לנו ביותר נדחקים הצידה בעל כורחנו. אבל יש לזה פתרון – הניתוק של השבת. דווקא הניתוק בשבת מאמצעי התקשורת, מהטלפונים, ומהנסיעות חוצה לבית הם אלה שמאפשרים אחת לשבוע חיבור וקירוב לבבות עם אלה היקרים לנו ביותר, בני ביתנו. השבת הינה כחומת מגן לזוגיות ולמשפחתיות שלנו. היא המאפשרת לנו לשים את כל העיסוקים בצד, ולהתמקד זה בזה ללא הסחות דעת וטרדות מבחוץ.

השבת לא מאפשרת חיבור רק לקרובינו היקרים, אלא אף גם אל עצמנו אנו. השקט של השבת נותן לכל אדם למצוא זמן איכות עם עצמו, בו הוא יכול להתפנות לקרוא ספרים אהובים, לערוך זמן מחשבה עם עצמו, ולהעניק לנפשו שקט ומנוחה ממרוץ השבוע. וכך הניתוק של השבת היא זו שיוצרת למעשה חיבור – אל בורא עולם, בני משפחתנו ואנו עצמנו.

 

שבת - מקור הברכה

הזוהר הקדוש כותב על הברכה שמביאה איתה השבת - "כל שישה ימים מתברכים מיום השביעי" (ח"ב סג, ב), וכן "כל הברכות שלמעלה ולמטה תלויות ביום השביעי, משום שמיום ההוא מתברכים כל שישה ימים העליונים" (ח"ב פח, א). כלומר, ששה ימי השבוע יונקים את הברכה שלהן מן השבת. כל השפע שיורד לעולם במהלך ימות החול בשבוע מגיע מכוח ההארה וההשפעה הרוחנית של השבת. השבת היא זו המעניקה חיות, שפע וברכה לכל שאר ימות השבוע. לכן, שמירת השבת, כבודה ועונגה יביאו להצלחה וברכה בחיינו.

 

למה זה כל כך חשוב?

מצוות שמירת השבת אינה מצווה כשאר מצוות התורה, משום ששמירת השבת היא למעשה עדות של השומר עליה כי מאמין הוא שהקב"ה הוא זה שברא את העולם. לכן, אי שמירת השבת הינה למעשה הצהרה בחוסר אמונה כי העולם נברא על ידי אלוקי ישראל, שכן אם היה מאמין וודאי היה מקיים את ציוויו של בורא העולם אליו לשבות בשבת-קודש.

ייחודה הנוסף של שמירת השבת משאר מצוות התורה היא בכך שאותה הגדיר הקב"ה כאות ברית הנאמנות בין העם היהודי לבינו. והנה לשון התורה: "וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשַּׁבָּת לַעֲשׂוֹת אֶת הַשַּׁבָּת לְדֹרֹתָם בְּרִית עוֹלָם: בֵּינִי וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אוֹת הִוא לְעֹלָם כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שָׁבַת וַיִּנָּפַשׁ" (שמות לא, טז-יז). לכן, שמירת ברית השבת היא הקובעת כי קיימת נאמנות של היהודי לקב"ה. ועל כן, חילול השבת הוא למעשה בגידה בקב"ה.

משום כך החומרה של אי שמירת שבת היא כה חמורה עד כדי שאי שמירת השבת גורמת לכריתת נשמתו של היהודי מעם ישראל. יהודי שאינו שומר שבת, בעצם מכריז כי אינו מאמין באלוקי ישראל ובתורת ישראל, ולכן הוא עצמו גורם לכך שנשמתו הרוחנית לא תהיה שייכת לאותו מקום רוחני השייך לנשמות ישראל בלבד. הוא גורם לכך שנשמתו, החלק הרוחני הגבוה הקיים ביהודי בלבד ולא בבני אומות העולם, תיכרת ממנו. והנה לשון התורה: "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַשַּׁבָּת כִּי קֹדֶשׁ הִוא לָכֶם מְחַלְלֶיהָ מוֹת יוּמָת כִּי כָּל הָעֹשֶׂה בָהּ מְלָאכָה וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמֶּיהָ" (שמות לא, יד). הזוהר הקדוש אומר: "בר נש דקא מחלל שבתא לית ליה חולקא בעמא דישראל" (חלק ב, דף רה ב), ובתרגום: יהודי שמחלל שבת אין לו חלק בעם ישראל.
כאשר יהודי שאינו שומר שבת חוזר בתשובה על כך, ומתחיל לשמור את השבת – בכך נמחק עוונו, והוא מחזיר את נשמתו למקומה המקורי.

 

האתגר השבועי

אל תחשבו הרבה צעדים קדימה, והחליטו שאת שתי השבתות האחרונות של השנה אתם שומרים (פרשת כי תבוא ופרשת נצבים) – וזה יעמוד לצידכם בראש השנה, היום בו כל גורלכם לשנה הקרובה יקבע.

מה כל כך מיוחד בשבת האחרונה של השנה? הרב זמיר כהן עונה:

 

למה זה כל כך קריטי לשמור שבת? הרב זמיר כהן משיב. צפו:

 

מהי מעלת השבת? הרב זמיר כהן במסר חשוב:

 

קראו גם:

רוצים לשמור או להדפיס את קובץ 'הצעדים הראשונים לשמירת שבת'? לחצו כאן להורדת הקובץ.

המדריך למתחזק: מה עושים כדי שהשבת לא תהיה ריקנית ומשעממת?

אל תפספסו: חשיבותן של 2 השבתות האחרונות של השנה

האמת הנוקבת: אני מסורתי ומכבד את הדת, זה באמת קריטי לשמור שבת?! תחזיקו חזק

מסכים שהכול אמת, אבל לשמור שבת?! לא מסוגל

לא נגענו: מה מונע ממך לשמור שבת? אלה התשובות שמצאנו

כשזה מגיע לתורה ומצוות: "אני עושה מה שאני יכול"

מבית '70 השאלות הקשות ביהדות' – "אם שבת היא יום המנוחה, למה יש בה כל כך הרבה הגבלות?"

 

תגיות:שבתהמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה