נוער מתמודד

ארבעה שיעורים על חינוך ילדים שכדאי ללמוד מארבעת המינים

לא צריך להיבהל מהכישלונות הבלתי נמנעים שיש בדרך, העיקר לא להתייאש ולהמשיך להיאבק

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ניתן ללמוד כמה שיעורים חשובים על חינוך ילדים מארבעת המינים:

1. כתוב בזוהר הקדוש שארבעת המינים הם כלי קרב, ואנו אוחזים אותם כדי להראות ניצחוננו בדין. ובביאור העניין, כתוב בספרים (ליקו"ה, ברכות הראיה וברכות פרטיות ה' י"ט והל' שבת ז' נ"ד) שעצם האחיזה מראה על הניצחון, כי עצם העניין שאנו חוגרים עצמנו למלחמת היצר, זה עצמו הניצחון! אנחנו מתמודדים, ועצם ההתמודדות מעלה אבק שמגיע עד כסא הכבוד, והוא יקר מאוד בעיני הקב"ה! ולכן לא צריך להיבהל מהכישלונות הבלתי נמנעים שיש בדרך, העיקר לא להתייאש ולהמשיך להיאבק.

הרב לייבל אייגר זצ"ל (בספרו "אמרי-אמת") אף כתב שהשם של העם שלנו מרמז ליסוד הזה, שהרי כתוב בטעם השם "ישראל": "כי שרית... ותוכל" (בראשית ל"ב כ"ט), נלחמת וניצחת. לא קוראים לעם שלנו על שם ה"ותוכל", אלא דוקא על שם המלחמה, ורואים מכאן שהניצחון הוא מתנת חינם משמים, אבל מה שמצופה מאיתנו זה שנהיה לוחמים, ושלא נתייאש במלחמת היצר. זהו מסר הכרחי לנו, ההורים המתמודדים, וצריך לתווך ולהשמיע אותו בחכמה גם לילדים.

2. מפורסמים דברי המדרש שמדמים את ארבעת המינים לאברי האדם, וההדסים הם כנגד העיניים. ולפי זה קצת קשה, מדוע צריך לקחת שלושה ענפי הדס, והרי יש לנו רק שתי עיניים... אלא שמעתי לחדש שבאמת יש עין שלישית, יש מֵעֵבֶר למה שרואים. מי שמביט רק בשתי עיניו הוא הדס שוטה. תפקידנו לחפש את המֵעֵבֶר, את עֵין-השכל שבכל דבר. וזה יסוד עמוק שרלוונטי לחינוך. לא לראות רק את הסימפטומים, כמו שלימדו גדולי ישראל ש"אין ילד רע, יש ילד שרע לו", אלא במבט אוהב ואופטימי, לחפש את השורש הפנימי.

3. מפורסמים גם דברי המדרש שארבעת המינים מרמזים לארבעה סוגי אנשים בעם ישראל, אלה שיש בהם גם טעם וגם ריח, גם תורה וגם מעשים טובים, אלה שללא טעם וללא ריח, אלה שרק עם טעם, ואלה שרק עם ריח. מובא בספרים, שבכל אחד מישראל יש משהו מכל אחד מארבעת המינים במידות, בדבר אחד הוא מתוקן יותר ובדבר אחד פחות, ובזכות הנענועים, זוכים לעלות ולתקן בעצמנו את המקומות הצריכים תיקון (שפת-אמת סוכות תרל"ו ותרנ"א). ואפילו הערבות, שאין בהן לא טעם תורה ולא ריח מצוות, שרומזות לאלה שאין בהם תורה ומצוות כלל, רומזות גם לאלה שעושים הכל כמצוות אנשים מלומדה, ומכל מקום – נענוע המינים מסייע להם לזכות בפנימיות (שפת-אמת, סוכות תרס"ה ד"ה בעניין), ובכלל, אי אפשר לברך על ארבעת המינים בלי הערבות!

אני חושב שזה מסר מאוד חשוב עם ערך חינוכי עצום. אל תדון את חברך על המקומות שבהם הוא לא מתוקן, כי אתה לא יודע עם מה הוא מתמודד. תהיה עסוק בלתקן את עצמך, דרך הדברים שבהם אתה מתוקן יותר, וזה מה שישפיע וייתן כוח לתקן את החלקים הבלתי מתוקנים שבך!

4. ולסיום, המשנה ברורה (סי' תע"ז סק"ה) הביא מנהג קדום לנשק את הלולב לחיבוב מצווה, ואשרי מי שעובד ה' בשמחה. גם זה יסוד עצום בחינוך, שצריך לחפש הזדמנויות לשמוח ולהתחבר עם המצוות! אשרינו שזכינו.

תגיות:ארבעת המיניםנוער מתמודד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה