חדשות בארץ

הממשלה אישרה ברוב גדול את עקרונות ההסכם עם לבנון

לאחר שהקבינט אישר לקדם את הסכם הגבול הימי עם לבנון, הובא ההסכם לדיון בממשלה שאישרה ברוב גדול את עקרונותיו. השרה איילת שקד התנגדה, ומתחה ביקורת על ההחלטה שלא להביא את ההסכם להצבעה במליאת הכנסת

לפיד (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)לפיד (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

הממשלה אישרה אחר הצהריים (רביעי) ברוב גדול את עקרונות הסכם הגבול הימי עם לבנון ואת הצעת ראש הממשלה יאיר לפיד להניח את ההסכם על שולחן הכנסת מבלי להביאו להצבעה במליאה. שרת הפנים איילת שקד הצביעה נגד ההסכם, ושר התקשורת יועז הנדל נמנע. לפיד יקיים בשעה 20:00 מסיבת עיתונאים בנושא ההסכם, יחד עם שר הביטחון בני גנץ ושרת האנרגיה קארין אלהרר.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתום הישיבה, כי "חברי הממשלה הביעו תמיכה בחשיבותו ונחיצותו בעת הזו של ההסכם הימי עם לבנון, כמו כן תמכו בהצעת ראש הממשלה לפיד להניח את ההסכם על שולחן הכנסת".

"בישיבת הממשלה הציגו גורמי המקצוע את עקרונות ההסכם והשפעותיו בחיזוק הביטחון הלאומי והיציבות האזורית. ההסכם ודברי ההסבר יונחו הערב בכנסת ויובאו לידיעת כל חברי הכנסת, ועתידים להיות מוצגים בוועדת חוץ וביטחון. בתום 14 יום יובא ההסכם לאישור הממשלה, בהתאם לתקנון עבודת הממשלה ובליווי היועצת המשפטית באישור התהליך כולו".

על פי הדיווח בחדשות 12, במהלך ישיבת הממשלה מתחה שקד ביקורת חריפה על ההחלטה שלא להביא את ההסכם להצבעה במליאת הכנסת: "אם נתניהו היה מביא את אותו הסכם שבועיים לפני בחירות ואתם הייתם אופוזיציה – הייתם שורפים את המדינה. הייתם קוראים לו ארדואן ומדברים על חורבן הדמוקרטיה". בפנותה ללפיד, הוסיפה שקד: "אם זה הסכם היסטורי – אתה חייב להביא אותו לאישור הכנסת, ממה אתם מפחדים?". שרת האנרגיה אלהרר השיבה כי "זו אופוזיציה לא עניינית".

מוקדם יותר אישר הקבינט המדיני-ביטחוני פה אחד את קידום הסכם הגבול הימי עם לבנון, למעט שקד שנמנעה בהצבעה. ראש הממשלה החליפי, נפתלי בנט, הודיע על תמיכתו בהסכם והתייחס לוויכוח הפוליטי על קידומו סמוך לבחירות: "עם כניסתי לתפקיד ראש הממשלה הנעתי תהליך מו"מ מול לבנון בעניין המים הכלכליים, וזאת מתוך רצון לייצר מציאות של 'אסדה מול אסדה' ולמען אינטרסים כלכליים, ביטחוניים ואסטרטגיים נוספים של ישראל. לא כל מה שטוב ללבנון הוא רע לישראל. יש פעמים שאפשר להגיע למצב של רווח לשני הצדדים. ראיתי ערך בהגעה להסכם; אך לא בכל מחיר, וודאי לא תחת איומים. כעת הגיעו להסכם בתנאים ובדרך שונים ממה שתכננו, ובכל זאת, בנסיבות הנוכחיות נכון לאשרו".

"מתוך היכרות מעמיקה עם סוגיית ההסכם עם לבנון, ולאחר שלמדתי את עמדות ראשי כל ארגוני הביטחון, החלטתי לתמוך בהצבעה שתתקיים. אני מודע היטב למורכבות שבאישור החלטה כזאת ערב בחירות. במצב עניינים רגיל, היה עלינו לחכות עם ההחלטה לממשלה הבאה, אולם הנסיבות מחייבות לקבל החלטה כבר עכשיו, שכן אתגרי הביטחון, כפי שהוצגו על ידי כל ראשי המערכות, מייצרים חלון החלטה צר וקצר".

"אין מקום לא לחגיגות ניצחון ולא לזעקות שבר כאילו זו קטסטרופה", הוסיף בנט. "ההסכם אינו ניצחון דיפלומטי היסטורי, אך הוא גם לא הסכם כניעה נורא. מדובר בהסדרה שנדרשת, מכורח הנסיבות שנקלענו אליהן, בעיתוי בעייתי".

"לצערי, גם הדיון על נושא מהותי הקשור בביטחון ישראל ובצרכיה האסטרטגיים נעשה תוך עירוב של שיקולים פוליטיים, מכל הצדדים. בשל כך, כמי שאין לו כל אינטרס פוליטי, למדתי את הנושא לעומק וקיבלתי את ההחלטה באחריות כפולה ומכופלת. זו הוכחה נוספת למחיר הכבד שאנחנו משלמים על חוסר היציבות הפוליטי, ולצורך בהכרעה בבחירות ובהקמת ממשלה רחבה ויציבה", סיכם בנט.

תגיות:יאיר לפידלבנוןההסכם הימי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה