פרשת וישלח

המתכון להצלחה בחיים

בפרשת השבוע נקרא על ההכנות הקדחתניות במחנה יעקב בטרם הפגישה עם אחיו עשו, יעקב מתכונן בשלשה חזיתות כפי שאומר רש"י על הפסוק "והיה המחנה הנשאר לפליטה" (לב ט) "התקין עצמו לשלשה דברים לדורון לתפילה ומלחמה"

אא

בפרשת השבוע נקרא על ההכנות הקדחתניות במחנה יעקב בטרם הפגישה עם אחיו עשו, יעקב מתכונן בשלשה חזיתות כפי שאומר רש"י על הפסוק "והיה המחנה הנשאר לפליטה" (לב ט) "התקין עצמו לשלשה דברים לדורון לתפילה ומלחמה".

יעקב אבינו שולח לעשו עדרים של צאן ובקר, הוא מכיר את החמדנות והתאווה שלו לממון ולכן הוא שולח לו הרבה רכוש בתקווה לספק את תאוותו, הוא עושה הפרדה בין עדר לעדר, שיראה לעשו ממון רב, מנגד הוא לא סומך רק על זה אלא גם מתפלל ואומר "אלוהי אבי אברהם ואלוהי אבי יצחק" (לב י) ולבסוף הוא גם מוצא פתרון והיה אם תפרוץ מלחמה, "והיה המחנה הנשאר לפליטה" משהו יישאר לי ביד.

חושבני שהמפגש בין יעקב לעשו הוא בעצם המפגש שלנו עם כל התמודדות בחיים, ואתן לכך מספר דוגמאות מהווי החיים.

בין אדם לחברו- מטבעו של עולם קורה ויש סכסוך וחילוקי דעות בין חברים על עניין מסוים, בין שכנים שלא תמיד מאשרים לך את הבנייה או ההרחבה שאתה מתכנן, יש מריבות בין בני משפחה, דודים, דודות וכדומה. בד"כ אלו דברים שהתחילו מכלום ואט אט עלו למימדים שאף אחד לא תיאר וחשב.

יהודי הקורא בתורה ומפיק ממנה את הלקח יודע כיצד לנהוג, כמו כאן יעקב אבינו שולח "דורון" שלח לחבר, לשכן, לבן דוד, דורון, ואין הכוונה דווקא למתנה, אלא שלח לו מילה טובה, דבר איתו בנועם נסה להבין מה מציק לו  והכין אתם יכולים להגיע להסכמה משותפת, כי הדורון מטרתו ריצוי ופיוס. אך פעמים שזה לא עוזר, ישנם אנשים העשויים מרגשות אטומים, לכן עבורם זקוקים אנו לתפילה שהרי "לב מלכים ושרים ביד ה" ובכח התפילה לחולל שינוים מרחיקי לכת, אז חשוב להשתמש בכח זה.

וגם למלחמה והכונה ל"והיה המחנה הנשאר לפליטה" גם את את מסתכסך עם השכן, עם החבר, עם הבן דוד, השאר מקום אחד, תחום אחד בהם אתם יחד זה שאתם רבים על כמה סכום צריך לשלם לוועד בית זה לא אומר שאתם כבר לא אמורים להיפגש בשמחות זה אצל זה, אם יש לך ויכוח עם חבר על חוסר הגינות מצידו, זה כבר לא אומר שאתה כבר לא לוחץ לו יד לשבת שלום בליל שבת. זה בעצם המחנה הנשאר לפליטה שמור לך תחום ושטח שגם אם יש בינכם מלחמה בתחום הזה הכל נשכח, כי לפעמים דווקא בצורה הזו תבואו לפתרון על שאר העניינים שאתם מתווכחים. אז אל תשרוף את כל הגשרים.

בחינוך ילדים- הורים רבים מתקשים בחינוך הילד. לדבריהם הוא לא שומע בקולם, הוא לא מתאמץ בלימודים, הוא לא מתחשב באחיו, הוא לא... ולא... ולא... הבה הורה יקר נקוט בדרך של יעקב אבינו "דורון" הענק לו מתנות, לא בהכרח יקרות אך כאלו שמסמלות שימת לב, הנה חשבתי עלייך, אני מעריך אותך, כמובן מילות שבח ופרגון על מה שהוא כן עושה! על מה שהוא כן משתדל1 אפילו עם זה מועט שבח אותו על כך. מנגד תתפלל. תרבה בתפילה שה ינחה אותך כיצד להתנהג עימו  ושלא תיכשל. מסופר על מנהל תלמוד תורה שהתייעץ עם הגאון הגדול הרב שטיינמן שליט"א בעניין תלמיד מסוים, שלפי חוות דעתו אינו מתאים למסגרת בית הספר ועליו לסלקו, הרב הרים את עיניו... הביט בו ושאל "התפללת עליו"??? תפילה מאוד חשוב. ו"מלחמה" השאר מחנה אחד לפליטה, השאר תחום אחד בו אתה רק מפרגן לילד בו אתה לא מעיר לו הערות, תפנה זמן לילד לשהות במחיצתו לשמוע אותו להתחבר אליו בלי הערות והקנטות. זה דרך חיים להצלחה.

זוגיות- שאלו  פעם חתן צעיר בחלוף שלששה חודשים מיום נישואין, נו...אך זה להיות נשוי?

ענה להם "הכל דבש... חלק..."

אמרו לו: "אם כן אתה עדיין לא נקרא נשוי"

חלק מהבניה של חיי נישואין זה דוקא החיכוכים והמריבות, כל עוד והם נעשים בגדר הגבולות וברוח הנכונה אז זה רק גורם למנוף ושגשוג החיים של הזוג, וגם כאן עלינו לדעת שבתוככי הבית ביחסים שלי עם בן הזוג עלי לקחת את דרכו של יעקב כדרך חיים. מצד אחד "דורון" לפרגן לאישה, לומר לה בפה מלא כמה את מוקיר אותה ומעריך את כל אשר היא עושה... אם טעית ולא נהגת כשורה תפייס אותה אל תהסס לומר "סליחה טעיתי" (משפט שלגבר מאוד קשה להוציא) היא תעריך אותךhttps://www.hidabroot.org/he/category/1009 כך יותר מזה שתמלמל כמה מילים ותנסה להאשים את כולם חוץ מעצמך.

בנוסף מתנות ממש בהם אתה מביע את הערכתך ואהבתך אליה, מנגד עלייך גם להתפלל שתהיה לכם זוגיות מוצלחת. אם אתה רוצה לשכנע אותה בעניין מסוים התפלל על כך. וגם כאן, אם תפרוץ "מלחמה" השאר מחנה לפליטה, תשאיר תמיד מקום בו אתם יחד למרות הכל. אם זה קפה ועוגה בסוף היום או בתחילתו, סיבוב לילי בשכונה או בפארק, או סתם משחק חברה שאהוב עליכם. זכרו להשאיר מקום בצד שם אתם לב מול לב ללא המחיצות וההפרעות שמסביב.

התורה היא מלשון הוראה. יש בה הרבה לקחים ומסרים הקשורים ומחוברים ליום יום שלנו, לא תמיד אפשר לבצע הכל יחד אבל אם נחזיק בהנהגה אחת טובה נשריש אותה בתוכנו היטב, ואחר כך עוד הנהגה נוספת וכן הלאה והלאה, בכך נזכה לקיים את מאמר חז"ל במסכת קידושין "לא התלמוד עיקר אלא המעשה".

למדור פרשת השבוע באתר הידברות

פרשת וישלח – כל הסרטים ב-VOD הידברות

תגיות:פרשת השבועפרשת וישלח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה