היסטוריה וארכיאולוגיה

"הזמן קפא מלכת": מערת קבורה בת 3,300 שנה התגלתה בגן הלאומי פלמחים

מערת קבורה נחשפה במפתיע בגן הלאומי פלמחים. במערה עשרות כלי חרס וברונזה מלפני 3,300 שנה, מתקופתו של פרעה רעמסס הגדול שמלך בזמן יציאת מצרים

  • כ"ב אלול התשפ"ב
(צילום: אמיל אלג’ם, רשות העתיקות)(צילום: אמיל אלג’ם, רשות העתיקות)
אא

"תגלית של פעם בחיים": מערת קבורה קדומה נחשפה בשבוע שעבר בגן הלאומי פלמחים. המערה התגלתה כאשר טרקטור פגע בסלע וחשף במפתיע את תקרתה.

ארכיאולוגים מרשות העתיקות נקראו למקום וירדו בסולם אל תוך חלל מדהים שכמו קפא בזמן. במערה הונחו עשרות רבות של כלי חרס וברונזה שלמים ממש כפי שהונחו במקומם בטקס הקבורה, לפני כ-3,300 שנה. כלים אלה, היוו מנחות קבורה – הם נקברו עם המתים מתוך אמונה שהם ישמשו אותם בעולם הבא.

המערה מתוארכת לימי המלך פרעה רעמסס הגדול, שעל פי החוקרים שלט בתקופת יציאת מצרים.

ד"ר אלי ינאי, מומחה לתקופת הברונזה ברשות העתיקות, אמר: "מדובר בממצא של פעם בחיים. לא כל יום מתגלה לעיניך סט תפאורה של אינדיאנה ג'ונס - מערה עם כלים על הרצפה שלא נגעו בהם 3,300 שנה. אנחנו מדברים על תקופת הברונזה המאוחרת. אלה בדיוק ימיו של המלך הנודע רעמסס השני. העובדה שהמערה הייתה חתומה, ולא נשדדה בתקופות מאוחרות יותר, מאפשרת לנו, באמצעים המדעיים הקיימים כיום, להפיק הרבה מאוד מידע מהחפצים ומהחומרים ששרדו עליהם, ואשר לא נראים לעין, ובהם חומרים אורגניים.

"המערה יכולה לספק לנו תמונה מלאה של מנהגי הקבורה בתקופת הברונזה המאוחרת. במערה הושארו בעיקר עשרות כלי חרס בגדלים וצורות שונים. ביניהם, ישנן קערות עמוקות ורדודות, שחלקן נצבע בצבע אדום, קובעות (קערות עם רגלית גבוהה) סירי בישול, קנקנים ונרות חרס שהכילו שמן למאור".

להערכתו של המומחה, חלק מהקנקנים יוצרו בחופי לבנון וסוריה. לצד הקנקנים, נמצאו כלי אגירה קטנים - בעיקר פכים ופכיות, שנועדו לאחסן ולסחור בחומרים יקרים בכמויות קטנות. כלים אלה יובאו מאזור צור, מצידון ומערי נמל אחרות בחוף הלבנון. כמו כן, נמצאו כלי חרס רבים שיובאו מקפריסין.

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, ורעיה שורקי, מנהלת רשות הטבע והגנים, מסרו: "התגלית בגן הלאומי פלמחים ייחודית ומסעירה במיוחד. השמועות על גילוי המערה עברו בעולם המדעי כאש בשדה קוצים, ואנו מקבלים פניות רבות מחוקרים בבקשה להצטרף לחפירה הארכיאולוגית הצפויה. לצערנו, בפרק הזמן הקצר לפני איטום המערה, ועל אף השמירה עליה, נגנבו מספר פריטים ארכיאולוגיים מהמערה, והנושא נמצא בחקירה. בימים הקרובים נגבש יחד את אופן ביצוע המחקר והשימור הנדרשים באתר הייחודי, שהינו חגיגה לעולם הארכיאולוגי ולהיסטוריה הקדומה של ארץ ישראל".

תגיות:ארכיאולוגיהמערת קבורהפרעה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה