בריאות ותזונה

מדוע חשוב לשמור על רמות A1c מאוזנות

בדיקת A1c, או HbA1C, המוגלובין מסוכרר. מודדת את אחוז ההמוגלבין שעבר סכרור בדם, ותפקידה להעריך את מצב איזון הסוכרת. הבדיקה משקפת לפי מחקרים רבים את רמת הסיכון לסיבוכים שונים. מה השינויים באורח החיים שחשוב לעשות, ואיזו תזונה כדאי להתאים כדי להימנע מסיבוכים אפשריים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

החשיבות של איזון רמות הסוכר גבוהה מאד, כידוע. אחד הכלים שבהם ניעזר כדי לבדוק את מידת האיזון, היא בדיקת A1c.

 

רמות A1c, מה זה?

אם רמות A1c של אדם גבוהות מדי, זה מרמז על רמות גבוהות חריגות ברמת הסוכר בדם. כאשר רמות הסוכר בדם גבוהות מדי למשך תקופה ארוכה, הדבר עלול לגרום לסיבוכים בריאותיים.

על ידי שילוב של אורח חיים בריא, כגון פעילות גופנית סדירה, תוכנית אכילה מותאמת אישית, טיפול תרופתי ומעקב, אדם עשוי להוריד את רמת הסוכר בדם. זה יוריד את רמת ה- A1c ויקטין את הסבירות לבעיות בריאות אפשריות. במיוחד סיבוכים בכלי הדם הקטנים (מיקרווסקולרים)

 

מהי בדיקת A1c?

בדיקת A1c משקפת ממוצע של רמות הגלוקוז של אדם במהלך 3 החודשים האחרונים. מולקולת הגלוקוז בדם (תוצר הפירוק של סוכר) נקשרות להמוגלובין בהתאם לריכוז שלהן בדם. בדיקת המוגלובין מסוכרר מציגה את האחוז הממוצע של המוגלובין הקשור לסוכר בדגימת דם. ניתן להשתמש בבדיקת A1c לא רק ככלי עזר לאבחון סוכרת אלא גם כדי לקבוע עד כמה אדם עם סוכרת מנהל היטב את הטיפול במצב.

כאשר גלוקוז חודר לדם, הוא נקשר לחלבון תאי דם אדומים (RBC) הנקרא המוגלובין. חלבון זה אחראי על נשיאת חמצן בכל הגוף. התרכובת המתקבלת ידועה בשם המוגלובין מסוכרר.

צוותים רפואיים קוראים לבדיקה בדיקת A1c מכיוון שכ-95-98% מההמוגלובין הקיים בגוף הוא מסוג A1. להמוגלובין מסוג A1 יש תת-סוגים, כגון A1c. שזהו תת-הסוג הנפוץ ביותר ורופא סוכרת יכול להשתמש בו כסמן טוב לבקרת גלוקוז.

 

איך מחשבים A1c?

בדיקת A1c מעריכה את רמת הגלוקוז הממוצעת בדם במהלך 3 החודשים האחרונים. הבדיקה יכולה למדוד זאת על ידי זיהוי אחוז ההמוגלובין המסוכרר בדם. הבדיקה משקפת תקופה זו מכיוון שתאי דם אדומים חיים בדרך כלל כ-3 חודשים. היא מייצגת את כמות הסוכר אליה נחשפו תאי הדם האדומים במהלך אותה תקופה.

אם רמת הגלוקוז בדם מוגברת, זה אומר שקיימת יותר זמינות להצמדה להמוגלובין. אחוז גבוה של המוגלובין מסוכרר מצביע על כך שלאדם היו רמות גבוהות של סוכר בדם במהלך 3 החודשים האחרונים. זה יכול להצביע על כך שהאדם אינו מטופל נכון וקרוב לוודאי שגם לא מנטר מספיק.

 

הבנת רמות A1c

תוצאות בדיקת A1c מופיעות באחוזים. רמת A1c גבוהה יותר פירושה סיכון גבוה יותר לסוכרת ולסיבוכיה.

רופאים עשויים להתייחס גם לגלוקוז ממוצע, כאשר הם מדברים על רמות A1c. ה-eAG מתאים ל-A1c, אך הוא מופיע כמיליגרם לדציליטר (מ"ג/ד"ל), כמו סוכר בדם.

גם תוצאות A1c וגם eAG מתייחסות לרמות הגלוקוז הממוצעות של אדם במשך 3 חודשים בדם. אנשים יכולים להשתמש במחשבון פשוט כדי לעזור להם להמיר את התוצאות שלהם מדידה אחת לאחרת.

נורמלי

5.6% או פחות

114 מ"ג/ד"ל או פחות

טרום סוכרת

5.7–6.4%

117–137 מ"ג/ד"ל

סוכרת

6.5% או יותר

140 מ"ג/ד"ל

 

לאדם עם טרום סוכרת יש סיכוי טוב לשנות את רמות הסוכר הגבוהות שלו ולמנוע את התפתחות הסוכרת, אם יוריד את רמת ה-A1c.

המלצה על רמת A1c אופטימאלית משתנה בין אנשים ותלויים בגיל, בסוג התרופות שהאדם נוטל, בסוג הסוכרת, בנטייה להיפוגליקמיה, בסיבוכי הסוכרת הכן או לא קיימים, בתוחלת חיים, תגובת טיפול והיסטוריה רפואית.

ערך A1c יעד מומלץ עבור:

  1. 5.6% או מתחת ל-114 מ"ג/ד"ל ומטה - לבריאים, מבוגרים ללא סוכרת.
  2. 6.5% או 140 מ"ג/ד"ל לסוכרתיים צעירים המטופלים בתרופות שלא גורמות להיפוגליקמיה, בסוכרת מסוג 2 מנוהלת, ללא מחלות לב וכלי דם ועם תוחלת חיים מוערכת גבוהה.
  3. 7% או פחות, או 154מ"ג/ד"לאו פחות לרוב הסוכרתיים (למעט נשים עם סוכרת הריון)
  4. 8% או פחות, או 183 מ"ג/ד"ל או פחות לאנשים עם סוכרת ארוכת שנים או חמורה, תוחלת חיים מוגבלת, סיבוכים בריאותיים נרחבים נוספים או תגובה לקויה לטיפול.

 

למה להוריד את רמות ה-A1c?

מחקרים רבים הראו כי הורדת רמות A1c יכולה לעזור להאט את התקדמות הסוכרת ולהפחית את הסיכון לסיבוכים - כגון נזק עצבי ומחלות לב וכלי דם - בסוכרת מסוג 1 וסוג 2 כאחד.

כשמדובר בטווח יעד A1c, אין פתרון אחד שמתאים לכולם. גורמים רבים, כולל סוג הסוכרת ובריאות כללית, יכולים להשפיע על יעד A1c. חשוב להיוועץ עם הצוות הרפואי, דיאטנית או תזונאית אישית ולקבל חוות דעת מהרופא המטפל.

האגודה האמריקאית לסוכרת (ADA) מציינת שהמטרה של רוב המבוגרים החיים עם סוכרת היא A1c של פחות מ-7%. דרכים רבות, כגון פעילות גופנית, דיאטה ותרופות, יכולות לסייע בניהול רמות הגלוקוז בדם, ולכן גם ברמות A1c.

 

טיפים לסגנון חיים

טיפים לפעילות גופנית ואורח חיים שיסייעו בהורדת רמות A1c כוללים:

  • פעילות גופנית: ההנחיות העדכניות ממליצות למבוגרים לבצע מינימום של 150 דקות של פעילות גופנית מתונה מדי שבוע. אנשים שמשתמשים באינסולין או שיש להם בעיות רפואיות אחרות צריכים לפנות לרופא שלהם לגבי אופן הטיפול סביב הפעילות.
  • פעילויות שגרתיות: עבודות בית, גינון ופעילויות שגרתיות אחרות יכולות לעזור לשמור על רמת התנועה של אדם.
  • ניטור רמת הגלוקוז בדם: חיונית כדי להבטיח שאדם יעמוד ביעדים שלו ויבצע את כל השינויים הדרושים. מומלץ באמצעות מד סוכר רציף וללא דקירות המאפשר ניטור בכל זמן נתון. אנשים שמזריקים אינסולין מספר פעמים ביום צריכים לנטר באופן רציף (וגם זכאים דרך הקופה), כאלו שאינם מזריקים אינסולין ואינם נדרשים לבצע החלטות לגבי מינונים על בסיס יומיומי יכולים להתחבר לחיישן סוכר רציף מידי תקופה כדי לעקוב וללמוד על דפוסי הסוכר שלהם אפילו מעבר למה שבדיקתA1c  יכולה לגלות ובשאר הזמן לנטר בגלוקומטר ביתי.
  • מעקב אחר תכנית הטיפול: כולל שימוש בתרופות וטיפולים באורח חיים.
  • ניהול משקל: במידת הצורך מומלץ לסוכרתיים להיעזר בליווי צמוד של גורם בתחום הדיאטה והתזונה כדי להגדיר יעדי הרזיה ריאליים וברי-השגה. חלק מהתרופות לסוכרת עשויות לעזור לירידה במשקל.
  • מעקב אחר התקדמות: שימושי להנעה עצמית, מעקב אחר שינויים וזיהוי אילו דרכים עובדות עבור כל אדם ואדם.
  • מעורבות של אחרים: לעתים קרובות קל יותר לאמץ שינויים באורח החיים אם אנשים אחרים יכולים לעודד ולעקוב אחר התקדמות.
  • תזונה נכונה:תזונה עשירה בירקות, בעלת אינדקס גליקמי נמוך שמכילה את כל אבות המזון ומותאמת אישית.

 

תזונה

לתזונה תפקיד חיוני בניהול רמות הסוכר בדם. הקפדה על תוכנית אכילה מתאימה יכולה לעזור לאדם לשמור על רמות הסוכר וה- A1c בטווח בריא.

יצירת תוכנית ארוחות יכולה להיות כלי שימושי כדי לעזור לאדם לנהל את רמת הסוכר בדם.

עבור אנשים החיים עם סוכרת, כמה המלצות חשובות לשילוב בתוכנית האכילה כוללות:

  • אכילה מספקת של וירקות
  • הקפדה על מספיק חלבון בתפריט
  • בחירת מזונות עם פחות תוספת סוכר
  • הגבלת שומני טראנס
  • אכילת פחות מזונות מעובדים

 

סיכום

רמות A1c הן מדד של גלוקוז בדם במשך 3 חודשים. רופא יכול להשתמש במדידה זו כדי לנטר ולאבחן סוכרת. רמת A1c של 6.5% או יותר מצביעה על כך שאדם כבר פיתח סוכרת. שמירה על רמת A1c בטווח בריא יכולה לעזור להפחית את הסבירות לסיבוכים. הדרכים לניהול רמת הסוכר בדם ו- A1cיכולות לכלול תוכנית אכילה מגוונת, פעילות גופנית סדירה ומעקב אחר תוכנית טיפול בסוכרת.

ד"ר מיכאל ויינפאס הוא רופא סוכרת מכון הסוכרת מכבי השלום תל אביב ומרפאת סוכרת אינטגרטיבית.

תגיות:בריאותסכרת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה