נוער מתמודד

כך תעזרו לילדיכם לזכור את כל ההוראות שקיבלו. מה עושים עכשיו?

ילדים עם קושי בעיבוד השמיעתי מתקשים לזכור הוראות מורכבות. אלה הדרכים המהנות שבהן תוכלו לעזור להם

  • י"א אלול התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לכתבה הקודמת: כך תעזרו לילד לספר חוויות מהגן

רותי מסובבת את ראשה מצד לצד ומנסה להבין מה בדיוק צריך לעשות בדף העבודה שהגננת הביאה. היא שמעה שהגננת אמרה מדבקות, היא לא זוכרת באיזה צבע, ונראה לה שהגננת אמרה מסביב לתמונה. או בעצם מתחת לתמונה?

לרותי קשה לזכור הוראות. תמיד נראה לה שהגננת אמרה רק חלק, אבל איך יכול להיות שכולן  יודעות בדיוק מה צריך לעשות?

אוףףףף... נמאס לה... למה היא לא זוכרת מה הגננת אמרה?

גם את הכאב של נעמה בת ה-6 מכיתה א' אפשר ממש למשש. לשבת בכיתה כשכולן מסביבה חגיגיות בחולצה לבנה, ורק היא עם חולצת תלבושת רגילה, זה פשוט סבל! היא משתוקקת להיבלע באדמה ולא לקבל עוד מבט מרחם.

הכאב הוא חד וחותך, בפרט שהוא מתיישב לה על אוסף חוויות מתסכלות ומאכזבות. נעמה לא שוכחת את היום שבו המורה הודיעה על יום שדה שיתקיים למחרת. היא לא הספיקה להדפיס הודעה בכתב, וסמכה על הילדות הגדולות של כיתה א' שתזכורנה להצטייד בתיק, כובע שמש וכמובן, איך לא, בממתקים... אבל רק ב-8 בבוקר, כשנעמה הגיעה עם ילקוט על הגב, שבו מונח  הסנדוויץ' הרגיל להפסקה ושקית בייגלה, היא הבחינה שהיא שונה מכולן... זה היה כואב כל כך!

מה יש לרותי ולנעמה? למה הן לא קולטות? למה הן לא זוכרות הוראות?

לא, הן לא טיפשות וגם אין להן בעיית הבנה... הן גם לא עצלניות ולא חסרות משמעת.

לרותי ונעמה יש קושי בעיבוד השמיעתי! 

מה זה אומר? כאשר מסר מילולי מורכב מגיע לאוזנינו, הוא עובר תהליך עיבוד במוח, ושם המסר מפוענח ומתורגם לפעולה. אבל לפעמים המנגנון הזה חלש.

רותי באמת לא אשמה, גם נעמה לא... יש להן קושי בעיבוד השמיעתי. כדי לזכור הוראות, בפרט כאלו שכוללות כמה מרכיבים, ואפילו מושגים, צריך זיכרון שמיעתי שמסוגל להכיל כמה פריטים, צריך יכולת של עיבוד מידע, ולא שיהיה חלילה איבוד של המידע...

אז תכל'ס, מה עושים? מה, זה אבוד? לא, חלילה. יש מה לעשות!

מתחילים לאמן את ה"שריר" ולחזק את יכולת הקשב והעיבוד השמיעתי. איך למשל?

  1. משחקים במשחקים שבהם נדרשת הקשבה להוראות כמו: "המלך אמר". נותנים הוראות מגוונות שכוללות 2-3 חלקים (תלוי בגיל הילד), וכן כוללות מושגים. לדוגמה: המלך אמר לקפוץ 3 קפיצות ואח"כ להניח ספר מתחת לכסא / תיגע בחפץ שחור ואז תספור עד  6/ המלך אמר לשים יד אחת על המצח ויד שניה על הברך, וכדומה.
  2. לוקחים משחק עם דגמים, כמו "הך פטיש". אמא בוחרת דגם ולא מראה לילד, אלא נותנת לו הוראות בע"פ, לדוגמה: שים עיגול אדום קטן באמצע הלוח / שים מלבן צהוב מעל העיגול, וכדומה.
  3. אומרים לילד משפטים עם טעויות, והוא צריך להקשיב ולתקן את הטעות. לדוגמה: יוסי לבש חצאית והלך לגן / אכלתי תפוח טעים בצבע סגול / המטוס טס בים לארץ רחוקה / הציפור זחלה והתיישבה על העץ / הילד עצוב מאד שיש לו מסיבה.

נסו ותראו איך ניתן לשפר את יכולת ההקשבה והעיבוד השמיעתי בקלות, בהנאה ובחוויה. בהצלחה!

שרה זיזק היא קלינאית תקשורת, מאבחנת ומטפלת בקשיי דיבור ושפה אצל ילדים, מעבירה סדנאות ומפיקה תוכניות דיגיטליות לקידום שפתי.

תגיות:התפתחותחינוךמשימות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה