נוער מתמודד

הצד החיובי של הפרעות הקשב, שמשום מה לא מדברים עליו

יש לילדים האלו המון סיכויים להצליח. דווקא בגלל ההפרעה, יש להם דרכים מופלאות של פיצוי, ויש סל שלם של יכולות חזקות שמתגבשות להן

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כשהבת שלי, תמר, היתה בכתה ט', המורה חילקה את הכיתה לכמה קבוצות, ונתנה להן משימת הגשה. כל קבוצה התבקשה לאסוף חומר על נושא מסוים ולהציג אותו שבוע אחר כך, מול כל הכיתה. הנושא שקיבלה הקבוצה של תמר היה: 'דעות קדומות'. בעוד שאר החברות התמסרו לבקשה, למדו וחקרו, השקיעו והתכוננו, תמר לא שיתפה פעולה. היו לה חיכוכים חברתיים קודמים עם כמה מהבנות, ושיטת העבודה שלהן לא היתה מקובלת עליה. בסופו של דבר היא די נותרה בחוץ, ולכולן היה נוח מאוד עם זה.

ביום ההגשה וההצגה של הבנות, צצו כמה בעיות: הסתבר שהמצגת שהוכנה נמחקה, ולא גובתה. הבנות היו בלחץ, לא היתה להן שום דרך לשחזר ולהעביר את המצגת... חלק מהבנות ממש נכנסו להיסטריה, אבל דוקא תמר הצילה את המצב ולקחה פיקוד. בלי שאף אחד מינה אותה, היא פשוט אלתרה, נעמדה מול הכתה, ואף על פי שהיא לא חקרה ולמדה את הנושא כלל, היא אלתרה ושאלה את בנות הכתה אלו אסוציאציות מעלה בהן המילה: "פליטים אריתראים". את התשובות היא כתבה על הלוח, שאלה שאלות שהמחישו עד כמה האמירות הללו אינן מבוססות, ובסוף עשתה איסוף, שבו היא המחישה עד כמה כולנו מושפעים מדעות קדומות. הציון שהקבוצה כולה קיבלה בזכותה היה 100 עגול, הכי גבוה בכתה!

יש הרבה דיבורים על "הפרעת קשב", בעיקר בהֶקְשֵׁר של בעיות ואתגרים. סביב לימוד, סביב מיומנויות ניהול עצמי, סביב קשיים רגשיים, סביב שלל הבעיות והקשיים של מי שסובל מההפרעה הזו. כל מי שמכיר את ההפרעה יודע שזה נכון, ואי אפשר להתעלם מכך. רוב הספרים שעוסקים בהפרעת קשב מדברים על החסרונות הללו, ומנסים לתת כלים להפוך אותם לפחות דוקרים, פחות מפריעים בחיים. יש גם הרבה דיבורים על ההרפתקאות השונות שילדי הקשב נוטים להסתבך בהן. על הסיכונים, על הסטטיסטיקות העגומות של אחוזי נשירה ושלל צרות אחרות. למרבה הצער, הנתונים אינם מומצאים, באמת יש להם יותר סיכויים להסתבך.

אבל להפרעת קשב יש גם צד חיובי, שמשום-מה לא מרבים לדבר עליו. יש לילדים האלו המון סיכויים להצליח. דווקא בגלל ההפרעה, יש להם דרכים מופלאות של פיצוי, ויש סל שלם של יכולות חזקות שמתגבשות להן, כמו לדוגמה (רשימה חלקית): יכולת אלתור, אינטואיציה חזקה, יצירתיות מתפרצת ומלאת הברקות, חשיבה מחוץ לקופסא, סקרנות, כושר מנהיגות, נכוֹנוּת מוגברת לקחת סיכונים, יכולת "לשחות נגד הזרם", מצוינוּת במצב טורבו - התמקדות בפעילויות מהנות והתלהבות, אנרגיה חסרת גבולות, סלידה מצביעות וחתירה לכנות, יכולת למולטי-טסקינג של עשיית כמה פעולות במקביל, חוש צדק מפותח ונטיה לאמת, יכולת חמלה והזדהות, אכפתיות ונדיבות, דמיון גדול, טוֹנות של חן (צ'רמרים), וחוש הומור נהדר. נשמע מוכר?

ההכרה בחוזקות ובמעלות, היא זו שנותנת את נקודת המוצא לבניה עצמית. ההצלחות הקטנות, הן אלה שיבנו דימוי וערך עצמי של אדם מצליח. כמו תמר כאן, שבזכות אומץ, אלתור, יצירתיות ואינטואיציות בריאות, הצליחה להציל את חברות קבוצתה, וּלְזַכּוֹת אותן בציון מעולה. כדאי לנו, ההורים, לזהות ולקדם את החוזקות שיש בילדים, כדי לעזור להם לפתח אותם לכוחות-על של ממש.

תגיות:קשב וריכוזנוער מתמודד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה