בריאות ותזונה

לא על הלחם לבדו: מה חשוב לבדוק כשקונים לחם?

חיטה מלאה או כוסמין? איזה לחם מכיל הכי הרבה נוגדי חמצון? והאם בכלל עדיף לקנות פיתות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מה חשוב לבדוק כשקונים לחם?

ראשית, לא להתרשם מהכותרות על האריזה, כמו "לחם של פעם" או כל סיסמה אחרת שמטעה את הצרכן לחשוב שזה לחם בריא - וכשבודקים ברשימת הרכיבים, רואים רכיבים שלא תואמים את הכותרת הענקית על האריזה.

כשכתוב קמח חיטה כהה - זה לא קמח מלא. לחם שנאפה מקמח כהה מכיל סיבים, מינרלים ונוגדי חמצון בכמויות מועטות - זה הלחם הנמכר ביותר.

הלחם הלבן חסר רכיבים תזונתיים חשובים שאבדו בזמן הסרת הקליפות והנבט. מבחינה תזונתית הוא עשיר בפחמימות ריקות, והוא רע לגוף.

ישנן מאפיות שצובעות את הקמח הלבן בקרמל או בחומרים אחרים, כדי שהלחם ייראה כלחם מלא, ולנו יש יותר בעיה, מפני שהקרמל והצבעים מוסיפים לנו יותר פסולת, והלחם הופך להיות מזיק עוד יותר.

חיטת הכוסמין היא זן של חיטה שעברה פחות תהליכי הנדסה גנטית, ויש בה קצת פחות גלוטן היא נחשבת לבריאה מעט יותר מהחיטה הרגילה. אך לקמח כוסמין שאינו מלא אין שום יתרון בהשוואה לקמח לבן רגיל.

הלחם המלא, שנאפה מקמח מלא ונטחן מגרגר החיטה בשלמותו, הוא בעל ערך גבוה, ומכיל יותר נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים. הוא מספק סיבים תזונתיים שמאטים את קצב העיכול ומשרים תחושת שובע. מבחינת התקן הישראלי, גם לחם המכיל 80% קמחים מלאים יכול להיקרא לחם מלא.

לחם שיפון הוא הלחם הבריא ביותר. יש לו יתרונות רבים: הוא עשיר במינרלים; השיפון מכיל ליגנינים, חומרים שעוזרים לשמירה על רמות תקינות של סוכר; ויש בו חומצת אמינו "טריפטופן", שעוזרת ליצירת סרוטונין ומאפשרת לנו לחוש רוגע ושובע. בדרך כלל מוסיפים ללחם שיפון קמחים אחרים. צריך לבדוק שהם מלאים. בכל מקרה, כל תערובת קמחים שיש בה גם שיפון – יש לה יתרון בריאותי.

בלחמים עם קמחים מלאים ישנה רשימה ארוכה של חומרים משמרים, מעכבי חמצון, משפרי אפיה וכימיקלים שנועדו להאריך את חיי המדף של המוצר. זה לא נחשב לחם בריא. אנחנו צריכים לחם שכל הקמחים שבו מלאים, ושאינו מכיל חומרים משמרים. יש לחמים כאלו, שאין בהם תוספים וחיי המדף שלהם קצרים. אותם אפשר להקפיא.

בפיתות אין חומרים משמרים, לכן עדיף לקנות פיתות מאשר לחם, מה גם שללחם מוסיפים חומרים כדי לגרום לו לתפוח ולהראות טוב.

זוהרה שרביט היא נטורופתית N.D ומאבחנת על פי גלגל העין, בעלת ניסיון רב שנים בטיפול וייעוץ והנחיית סדנאות. להזמנת סדנא ללא עלות חייגי 073-2221290

תגיות:לחםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה