סמארטפונים ואינטרנט

"כשאני רואה את זה נעלם לי כל החשק לסמארטפון": ככה מתנהלים אנשי עסקים נטולי וואטסאפ

האם זה בכלל ריאלי להתנהל בימינו עם פלאפון כשר? אולי תופתעו, אבל יש כאלה שמצהירים שאפשר להסתדר בלי סמארטפון, אפילו כשעוסקים במקצוע תובעני שדורש התקשרות מול גורמים רבים. אנשי עסקים חרדים מספרים: ככה מנהלים עסקים ללא וואטסאפ

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנשי עסקים מהעולם החרדי מספרים בראיון שנערך עימם בביטאון 'אשרינו' כיצד הם מנהלים עסקים, מתנהלים מול ספקים, עובדים מול לקוחות, מארגנים הפקות, וכל זה עם... טלפון כשר.

ישראל חיים פישמן, בנקאי משכנתאות במקצועו, סיפר שבתקופה מסוימת במקום עבודתו לצורך פרויקט הוא נדרש להיות זמין, ולהשתמש בסמארטפון. הוא קיבל אישור מהרבנים, אבל מספר על אותה תקופה "במבט לאחור אני יכול לומר שזו הייתה תקופה גרועה בחיי. אני חוזר הביתה לאחר יום עמוס עבודה, והנה אני מקבל הודעה. להתקשר הם לא יעזו, אבל הודעה קל לשלוח. ככה זה היה עד שהגעתי למסקנה שלהחזיק סמארטפון זה להשתעבד לעבודה 24 שעות ביממה. ואז החלטתי שאני עוזב את זה. אם יש באמת משהו דחוף – שיתקשרו. וכל אחד כבר מבין שהדברים שנחשבו כ'דחופים', הפכו ללא-כלום".

הוא מוסיף מסר חשוב, "אם אנחנו רוצים להחדיר לילדים שלנו את כל מה שקיבלנו, שחייבים לשמוע לדעת גדולי ישראל, אנחנו בעצמנו צריכים לחיות ככה. כי אם האבא בגלל שקשה לו, מחליט לעשות אחרת מדעת גדולי ישראל, למה שהילד כן יעשה?!".

 

"המראות הללו נוטלות ממני לחלוטין את הרצון לסמארטפון"

שלמה פריזנד, מנהל בית דפוס גדול במעלה אדומים, מסביר כי בענף הדפוס הצורך במענה מיידי הוא דבר חיוני ביותר, "העבודה כוללת קשר מול הלקוחות והספקים, הצעות מחיר, אישורים, הזמנות משלוחים ועוד. מדובר בשוק מאוד דינמי, ונושא הזמינות הוא מילת המפתח בתחום".

על התמודדות הוא אומר "יש הרבה אנשים העומדים איתי בקשר, ובפרט שאינם נמנים על ציבור שומר התורה ומצוות, ואינם מבינים את הרעיון הזה של להיות מנותק, אבל הם לומדים להתרגל שאצלי יש רק טלפון או מייל ותו לא. ואם אתה עקבי בזה – הם קולטים את זה מצוין. 'אין מה לעשות', אני אומר למי שפותח זוג עיניים. 'אין לי כי אין לי', וכשהם מבינים שמדובר במשהו עקרוני ולא טכני, הם מבינים שצריך להסתדר ולמצוא חלופה".

לשאלה "למה אין לך סמארטפון?", הוא משיב "כי אני מציית בגאווה ובשמחה להוראת כל הרבנים שהורו לאיסור. ובנוסף, גם אני בעצמי לא רוצה שיהיה לי דבר כזה, כי אני רוצה שהילדים שלי יידעו שאפשר בלי, וחלילה לא יבינו שיש איזושהי אופציה להתיר את זה. מסיבה זו גם נמנעתי לבקש אישור מהוועדה".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

העצה שלו כדי להתגבר על הניסיון וההתמודדות היא "בהתבוננות קצרה על הסביבה יוצא כל החשק לחשוב על זה. אני רואה אברכים רציניים, ואפילו בגיל מתבגר, שכל זמן שלא החזיקו סמארטפון, היו מיושבים ונינוחים, ולאחר שנשתעבדו אליו, 'לצרכי עבודה' כמובן, מאז אין להם זמן איכות, אין להם את הריכוז כמו פעם, ההספקים כבר לא מה שהיו. לכן, גם אם לא נדבר על איסורים, זה הופך את האדם ל'עבד נרצע'. הזמן כבר אינו שלו, וכמובן הכול 'בהיתר', כי זה קשור לעבודה וכו'. המראות הללו נוטלות ממני לחלוטין את התיאבון לרצות להחזיק סמארטפון".

הוא מוסיף ואומר "בראייה שטחית נדמה שהכלי הזה מקצר תהליכים, אבל בפועל זה מבזבז הרבה יותר זמן. בשיחת טלפון רגילה אתה שואל שאלות ענייניות ומקבל תשובות וזהו, וממשיך לדבר הבא, אבל בסמארטפון זה בדרך כלל מתחיל בשאלה קצרה, וגולש לשיחה שלמה של התכתבויות הלוך וחזור, ולפעמים אפילו שוכחים מעצם העניין שלשמו החלה ההתכתבות".

 

"היו הרבה רגעים של קושי ושל כמעט שבירה"

שמואל מאיר הולצן, מפיק אירועים, סיפר על ההתמודדויות שחווה במהלך עבודתו תוך שימוש בפלאפון כשר בלבד, "היו הרבה רגעים של קושי ושל כמעט שבירה. ברגעים כאלה אני הולך אל הרב שלי, שתמיד מחזק אותי ואומר לי שהרי אנחנו עובדים כל כך קשה בשביל חינוך הילדים, ואם כן, מובן מאליו שחבל לקחת סמארטפון ולהרוס את כל החינוך. האדם צריך להחליט מה חשוב לו יותר – העבודה או הילדים. כל אחד רוצה לעשות את העבודה שלו בצורה הכי קלה וזורמת, אבל המטרה העיקרית זה בניין הדורות שלנו, וכל אחד צריך להחליט מה הוא מוכן להקריב בשביל זה".

לשאלה "כיצד הסביבה המקצועית מגיבה לכך שאין לך וואטסאפ?", הוא משיב "אני עובד עם הרבה אנשים בתחום, וכמעט לכולם יש מכשיר כזה, ואני די חריג בנוף. עד כדי כך שלפעמים מרימים גבה. לפעמים זה קשה להם, אבל הם מבינים וקולטים. בסופו של דבר הלקוח רוצה מקצועיות, ואם הוא מקבל תוצר טוב כל השאר לא מעניין אותו.

"והגיע הזמן להפסיק לדמיין מה אחרים חושבים, כי הם בכלל לא מזלזלים. אדרבה, רק מכבדים ומעריכים. דווקא בקרב אנשים הרחוקים מהדת יש יותר הערכה.
וגם אם יחשבו מה שיחשבו, האם זה צריך להזיז לי משהו? בסופו של יום הכול תלוי בהחלטה שלנו. אם מחליטים החלטה נחושה שזהו, ואני מחזיק פלאפון כשר בלבד, אז הניסיון הרבה יותר קל ומצליחים בסייעתא דשמיא להסתדר בלי זה", הוא מסכם.

 

הצעד הבא

יש לכם סמארטפון לא מוגן, ואתם מעוניינים לעשות צעד קדימה? אופציה אחת היא התקנת אפליקציית סינון על גבי מכשיר הסמארטפון הרגיל שקיים אצלכם, כמו של נטספארק, רימון ועוד. אופציה אחרת היא שימוש ב"סמארטפון מוגן" שניתן לרכוש, כמו של חברות הדרן, נתיב, מושגח, מהדרין פלוס ועוד.

קראו קצת על סמארטפון מוגן או לחילופין על אפליקציית הסינון. תגששו. תעכלו. תחשבו. מי יודע, אולי בסוף עוד תמליצו גם אתם לחברים.

ולאמיצים מבינינו – עברו לטלפון כשר.

צפו בדבריו העוצמתיים, הזועקים מלב כואב, של ריצ'רד וויליאמס ראפר אמריקאי ופעיל זכויות:

אולי יעניין אתכם:

ילד שלוקח ניקוטין: "הוא היה אחוז אמוק. הפך לזומבי"

איך אפשר לחיות בלי וואטסאפ? תכירו: אנשי עסקים נטולי סמארטפון

תגיות:וואטסאפסמארטפון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה