סמארטפונים ואינטרנט

ילד שלוקח ניקוטין: "הוא היה אחוז אמוק. הפך לזומבי"

ראיתם פעם מישהו שנמצא בהיפנוזה, ומנותק מהעולם החיצון לו? ראיתם מישהו שסובל מהתמכרות קשה? הניקוטין שהפך לנורמה חברתית

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

זה היה בערך לפני חודש. אבל מה זה באמת משנה מתי. זה קורה יום יום, רגע רגע. ילד בערך בן 5 או 6 בוהה בתוך הסמארטפון של אבא שלו כמו זומבי. "רועי, זה מספיק! תביא לי את הפלאפון!", האבא אמר בתקיפות. אבל רועי... הוא כבר עמוק עמוק בפנים. כל פעם הילד התחנן לאבא שלו שעוד רגע וזהו, רק לסיים את השלב הזה במשחק. הסצנה חזרה על עצמה כמו תקליט שבור – הילד לגמרי בתוך המסך, מזיז את אצבעותיו כאחוז אמוק, האבא דורש לסיים, והילד שב ומבקש את רחמי אביו שלא ייקח לו עדיין את החמצן.

בשביל מה הוא בכלל לקח אותו לגן המשחקים? תהיתי לעצמי.

כמובן שכאשר הפלאפון שב לבעליו, הוא דאג לבדוק עדכונים אחרונים...

האמת, קצת ריחמתי על שניהם.

ואני, נטולת סמארטפון ובעלת פלאפון כשר, מתרוצצת עם הבת שלי בתוך קרונות הרכבת הסגולה שבגן. לא שקועות בתוך עולם דמיוני. חיות את העכשיו, את המציאות, את הקשר אמא-בת, את האנושיות החמה.

ורועי? רועי, כמו רבים, חי בתוך עולם וירטואלי, בתוך חתיכת מתכת ש"מקלה מאוד את החיים, ואיך אפשר בלי זה?". בהחלט היא יכולה להקל מאוד על החיים, אבל איפשהו באמצע הדרך, או די בהתחלה, היא מנתקת מהחיים.

יש כאלה שעושים החלטה אמיצה ובוחרים לחיות. לחיות את מי שמולם, בלי קטיעות של צפצופים שלא נגמרים לעולם, שחוטפים את אבא ואמא, וגם את הבן והבת. זו החלטה אמיצה שלא מגיעה בחינם. כל הדברים הטובים דורשים תשלום עבורם. ופה זה אומר לוותר על איזושהי נוחות מסוימת, מודה ומתוודה. אבל לפחות זה לחיות.

לחלק ממי שקורא שורות אלה 'פלאפון כשר' הוא מושג שלא יעבור את הסלקציה ללקסיקון האישי שלו. אז יש אלטרנטיבה אחרת, כזו שאפשר לבלוע, עוברת איכשהו בגרון – סמארטפון  מוגן או כזה עם סינון. כזה שיעלים את מה שבאמת לא צריך לראות. כזה שטיפה יבלום את הטירוף.

ולא רק עבור הילדים שלנו, אלא גם עבורנו הבוגרים.

אבל אם כבר, אז בואו נפתח טיפה את מה שקורה היום עם הילדים שלנו.

כולנו מודעים לפריצות חסרת הגבולות לה נחשפים הילדים בכלי התקשורת, לדיבור המחוצף של גיבורי הילדים והנוער אותו הם לומדים ומחקים, למעשים ולהתבטאויות המעידים על מידות מושחתות המשפיעים על התנהגות הילדים. הביזוי והשיימינג ברשתות החברתיות הפך לדבר שבשגרה, ועליו אמרו חז"ל "כל המלבין פני חברו ברבים כאילו שופך דמים". כל אלה מחלחלים אט אט לתוכם, ומזהמים את נפשם על ידי אותו ריקבון רוחני. אינספור מחקרים בתחום בריאות הנפש מציגים את הנזקים הכאובים הנגרמים כתוצאה מהחשיפה לכלי המדיה של ימינו, כמו פגיעה בהערכה עצמית, דיכאון, הזנחת חיי המציאות, בדידות, ירידה בהפגנת אנושיות ועוד.

ניתן להגן על ילדינו בקלות על ידי אחת מבין שתי האופציות הבאות. אופציה אחת היא שימוש בסמארטפון מוגן שניתן לרכוש, כמו של חברות הדרן, נתיב, מושגח, מהדרין פלוס ועוד. אופציה אחרת היא התקנת אפליקציית סינון על גבי מכשיר הסמארטפון הרגיל שקיים אצלכם, כמו של נטספארק, רימון ועוד.

אז מה עושים עכשיו? קראו קצת על סמארטפון מוגן או לחילופין על אפליקציית הסינון. תגששו. תעכלו. תחשבו. מי יודע, אולי בסוף עוד תמליצו גם לחברים.

איך נעזור לילדנו? הרב זמיר כהן במסר חשוב להורים. צפו:

 

תגיות:התמכרותסמארטפוניםחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה