הרב יצחק זילברשטיין

להכעיס אדם כדי לדעת אם להתחבר עמו

היאך מותר להכעיס אדם כדי לבדוק אם כדאי להתחבר עמו, הרי לכאורה המכעיס עובר על אונאת דברים, בכך שאומר לחבירו דברים שיצערוהו ויכעיסוהו, וכן לכאורה יש כאן חשש של 'לפני עיור לא תתן מכשול', בכך שאולי יכשיל את חבירו בעוון הכעס?

אא

נאמר בספר אורחות צדיקים (שער הכעס): "הכעס גורם עזות לאדם, ומחמת הכעס לא ייכנע, וגם לא יודה על האמת. ואמר החכם: כשתרצה להתחבר עם אדם - הכעיסהו, ואם יודה לך האמת בשעת כעסו - התחבר לו, ואם לאו - עזוב אותו"[1].

ויש להבין, היאך מותר להכעיס אדם כדי לבדוק אם כדאי להתחבר עמו, הרי לכאורה המכעיס עובר על אונאת דברים, בכך שאומר לחבירו דברים שיצערוהו ויכעיסוהו, וכן לכאורה יש כאן חשש של 'לפני עיור לא תתן מכשול', בכך שאולי יכשיל את חבירו בעוון הכעס? 

השיב הרב יצחק זילברשטיין שליט"א:

נראה שאין כוונת האורחות צדיקים שיעשה לחבירו דברים חמורים וקשים באופן שיבוא ממש לידי כעס, אלא ינסהו בדברים קטנים, שלא יביאוהו אלא לידי התרעמות קלה, כגון שישאל אותו שאלה מכשילה, וכשהלה יבוא לידי טעות, יבדוק אם מודה על האמת או נתון לעוצמת רגשותיו ונותר בשלו, וברוגז מועט שכזה נראה שאינו מכשילו בעוון.

ומקור לכך, ניתן לכאורה למצוא בדברי רבינו החיד"א, שהנה מסופר בגמרא בקידושין (ל"ב.) שרב הונא רצה לנסות את בנו (על מנת לחנכו) וקרע בפניו בגדי משי יקרים, והגמרא שואלת מדוע אין בכך העמדת מכשול בפני הבן, שמא ירתח על אביו ויעבור על 'כיבוד אב', ומתרצת הגמרא שמחל רב הונא על כבודו. והקשה החיד"א (ברכ"י יו"ד ר"מ-י"ג), הרי עדיין קיים חשש שירתח הבן וילכד בעוון הכעס ששקול כעבודה זרה, ואם כן מה מועילה מחילתו של האב?

ותירץ החיד"א: "ויש לומר שהיה ברור לרב הונא שלא ילכד בנו בסוג הכעס שאמרו עליו חז"ל ששקול כעבודה זרה, ורק אפשר שירתח כל שהוא (ויאמר לאביו דבר אשר לא כדת), באופן שאין בו משום עוון הכעס".

וגם בענייננו הכוונה היא שיבדוק את האדם באופן שעלול להתעורר לידי כעס קל, ולא להתמלאות בחימה ולשבור כלים בחמתו וכדומה. ועל בחינה זו אומר האורחות צדיקים, שאם יראה שהלה מתרעם ביותר, לא יתחבר עמו.


[1] יצויין, שאין הדברים נוגעים לדברי הבן איש חי הנ"ל, כי הבן איש חי עוסק באופן שכבר הקשר קיים, ואמר שלהתירו צריך חזקה של ג' דברים, אך כאן דן האורחות צדיקים באחד שעומד לפני התקשרות עם האחר, ואומר שאם הוא התגלה ככעסן וכאחד שאינו מודה על האמת, לא כדאי להתחבר עמו.  

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה