טורים נשיים

היצר הרע תוקף דווקא לפני שבת וחג? תעברי את הגל, בלבלי את השטן

כיצד להתגבר על היצר הרע המציף מתחים, רגשות שליליים ומריבות דווקא לקראת שבתות, חגים ושמחות משפחתיות? "בתחבולות תעשי לך מלחמה". הטור של תמר ללוש

  • ט' סיון התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם יש איחולים שהיצר הרע מחבב במיוחד, הרי אלו צמדי המילים "שבת שלום" ו"חג שמח". גם "מזל טוב" ,"נסיעה טובה" ו"שנה טובה" מקפיצים אותו מהשינה.

שבתות, מועדים ושמחות משפחתיות עלולים להציף מתחים וקונפליקטים בין-אישיים, חוסר של אדם יקר לליבך, זיכרון ילדות כאוב או בעיות אחרות שפחות מורגשות בשגרה כגון קושי כלכלי, תעסוקה לילדים ומריבות בין האחים. גם רגשות שליליים כמו כעס, עצבות ובדידות עלולים להגיע לביקור פתע ללא הודעה מוקדמת.

לכל אלו שמהנהנות בהסכמה, אני שמחה לבשר לכן שאתן לא לבד. לכל אלו שמרימות גבה ופחות מזדהות, אני מאחלת שתמיד ימשיך כך. עם זאת, כדאי להכיר אפשרות שונה ולו רק כדי לפתח רגישות לחוויה אחרת של הזולת.

שלומית היא אישה חביבה ויראת שמים, אימא לחמישה ילדים חביבים גם הם. שלומית אוהבת את חג השבועות ונרגשת לקראת היום הקדוש. כבר פעמיים יצאה החודש להרצאה תורנית על ספירת העומר ומתן תורה, והכינה את עצמה מבחינה רוחנית. היות והחג צמוד לשבת, כבר בתחילת השבוע היא מתיישבת לכתוב תפריט לכל סעודה ובעקבותיו רשימת קניות מפורטת אותה ייקח שמחה בעלה כבר מחר אל הסופר. היא מודה להשם על עזרתו המבורכת. ברשימה שלישית היא מתזכרת השלמות קטנות בתחום הביגוד של הילדים, ותבקש מבכורתה גילה לצאת מחר אחר הצהריים לעשות זאת.

בשלישי חוזרת שלומית מהעבודה ומקדמת את עניין הכביסה והגיהוץ, כי לחץ של הרגע האחרון זה לא בשבילה. בערב של רביעי, אחרי שדיצה וחדווה הקטנות נמות מקולחות במיטתן, היא פונה לסדר את המטבח לקראת בישול ואפיה חלביים. "ששון", היא פונה אל בנה בן העשר, "רוצה לעזור לי עם הקילופים ולטעום קצת ממה שאמא מכינה?". "בטח!", שש ששון לעברה. הרווחת כאן שעת איכות, היא מחמיאה לעצמה.

בעשר נכנס צדוק הצדיק שלה מהישיבה קטנה וטועם פיציות ליד כוס שוקו. "צדוקי", היא פונה אליו כעבור חצי שעה, "התעייפתי ומחר יש לי יום ארוך בעבוד. אל תשכח לסדר את הסלון, לילה טוב". "נמאס לי לסדר כל ערב את הסלון!", מפתיע אותה המתבגר בטון עצבני, "שששון המפונק הזה יעשה משהו. הוא כבר לא תינוק". אין לה כוח, והיא חסרת סבלנות לנהל כעת שיחה עם נער ממורמר. היא מתקשרת לשמחה שיבוא ליישר את ההדורים. מרוצה מעצמה שלא נגררה לוויכוח מיותר, היא עולה על יצועה.

בשלב זה אני מפסיקה את הסיפור המשפחתי ונותנת לכן להפעיל את הדמיון ולתאר אפשרויות לשיבוש ההרמוניה בימים הבאים. כל אחת על פי סגנונה ותפאורת חייה.

אשרייך שבחרת שוב מחדש לקבל את התורה, מה טוב חלקך להיות חלק מהחפצים בקדושה. את מקיפה עצמך בסנגורים, את בוראת מלאכים, את מפארת את שמו יתברך בעולם וכוחות הטומאה לא יכולים לסבול זאת. הם יוצאים לקטרג ולנסות לחבל! את השטן צריך לבלבל. בתחבולות תעשי לך מלחמה. אבל איך?

אין רשימה סודית, אין מתכון להמונים. כדאי לך לסמן לעצמך את נקודות התורפה הפרטיות שלך ולשים לב, לרוב זה ישב על אותה יבלת בשינוי אדרת. תכירי בתופעה ואל תתני לה להפיל אותך. אם יצא שהתרגזת, התעצבת וכיוצא באלה – תעברי את הגל ותמשיכי הלאה. עדיין לא הלך החג, עוד לא חלפה השבת. תפסי את עצמך בידיים ותרוויחי את מה שעוד נותר. אף פעם לא מאוחר.

תגיות:שבתות וחגיםמתחיםהיצר הרעמריבות בביתתמר ללוש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה