היסטוריה וארכיאולוגיה

בן 2,000 שנה: נחשף קטע חדש מאמת המים התחתונה של ירושלים

בחפירה המתנהלת בשכונת ארמון הנציב בבירה נחשף קטע חדש מאמת המים התחתונה, שהייתה מקור האספקה העיקרי של מים לירושלים במשך 2,000 שנה

  • כ"ח אייר התשפ"ב
אמת המים התחתונה של ירושלים (קרדיט: אלכנס ויגמן, רשות העתיקות)אמת המים התחתונה של ירושלים (קרדיט: אלכנס ויגמן, רשות העתיקות)
אא

(צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות)

קטע חדש מאמת המים התחתונה, שהיה מקור האספקה העיקרי של המים לירושלים במשך 2,000 שנה, נחשף בימים אלה בחפירה שמבצעת רשות העתיקות בשכונת ארמון הנציב בבירה.

אמת המים התחתונה מתפתלת לאורך מסלול של למעלה מ-21 ק"מ, מבריכות שלמה שמדרום לבית לחם ועד לעיר העתיקה ולהר הבית, בשיפוע מתון - ירידה של מעט יותר מ-1 מטר לאורך קילומטר. מפעל מים מדהים זה, אותו יזמו המלכים החשמונאים במטרה להגדיל את אספקת המים לירושלים בכלל ולהר הבית בפרט, מעורר התפעלות גם היום. בזכות תחכומה ואיכותה של האמה, השימוש בה נמשך לאורך 2,000 שנה, עד להמצאת משאבות העובדות על כוח החשמל בתקופת המנדט הבריטי, לפני כ-100 שנים.

יעקב ביליג, החוקר את אמות המים של ירושלים ברשות העתיקות, הסביר: "שתי אמות מים הוליכו לירושלים מבריכות שלמה המצויות בין בית לחם לאפרת - האמה העליונה והאמה התחתונה. מדהים לחשוב על יכולות חישוב הגבהים והתכנון לפני 2,000 שנה, ללא אמצעים מתוחכמים כמו אלה שיש בידינו היום".

בימים אלו, נחשפים מקטעים של האמה התחתונה למרגלות רחוב אלקחי, בשכונת ארמון הנציב. החפירה, בניהולו של אלכס ויגמן, מתבצעת כחלק מיוזמה משותפת של רשות העתיקות, עיריית ירושלים וחברת מוריה, שמטרתה להנגיש ולהציג לציבור את מפעל המים ההנדסי האדיר בן 2,000 השנה. בד בבד עם חשיפתה, עוברת האמה שימור בידי מומחי השימור של רשות העתיקות, לקראת שילובה בפארק ציבורי לרווחת תושבי האיזור ומטיילים.

"יום ירושלים הוא הזדמנות מצוינת להעניק לציבור טעימה ממה שמסתתר מתחת לעיר הנפלאה הזו, ואמת המים היא דוגמה לכך", אמר מנהל רשות העתיקות אלי אסקוזידו. "רשות העתיקות חושפת ומשמרת את עברה של ירושלים לאורך השנה כולה. זו זכות ואחריות גדולה. הגילויים בה פשוט לא מפסיקים לרגש ולהפתיע".

תגיות:רשות העתיקותירושליםאמת מים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה