יהודה אייזיקוביץ

יאיר לפיד: כשפוסטר הופך לפוליטיקאי

ליאיר לפיד יש הידע והניסיון כיצד להופיע ומה לומר, אך כפי הנראה בזה מסתכם כל מה שיש לו. הטור של יהודה אייזיקוביץ

לפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)לפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

שערו משוך בג'ל לאחור, כאשר כל שערה ממוקמת במקומה המדויק. פניו השזופות עוטות מבט של אדם חושב. עיניו מביטות כאילו אל עבר האופק, מציגות דמות של איש חזון. כשהוא עומד, אי אפשר להתעלם מגופו האתלטי שעוצב על ידי שנים של אימונים באיגרוף. כשהוא מדבר, כל משפט שלו מדוד. הוא יודע את מה להדגיש והיכן לתת אתנחתא, כאשר את מילותיו הוא מלווה בתנועות ראש מתאימות. אין ספק, כל נאום שלו היא הופעה.

תכירו את מר יאיר לפיד, האיש שבילה את מרבית שנותיו בעולם התקשורת והבידור, שם רכש את ניסיונו ואת פרסומו, הפך למגיש תוכנית אירוח בטלוויזיה ואף לפרזנטור בפרסומות של בנק הפועלים. לאחר שנים של עשייה בתחום השואו ביזנס, נראה כי לפיד הגיע למיצוי. הוא ביקש לשדרג את מעמדו ולהופיע בבמות משמעותיות יותר, כאלה שיאפשרו לו להציג את כישוריו לכלל הציבור הישראלי וגם להתחכך עם דמויות ציבוריות בחו"ל.

כך נולד הרעיון לפרוץ אל הפוליטיקה הישראלית. לאחר תכנון מדוקדק, לפיד בחר באג'נדה המתאימה לקהל היעד אליו חתר להגיע, הוא העניק למפלגתו שם קולע, ליקט סביבו את המועמדים הנכונים, ושינן סיסמאות קלות ומתסיסות כדוגמת "איפה הכסף?" ו"גיוס לכולם". ואכן, לפיד המלוטש הקסים את הציבור, ולאחר מסע בחירות מתוקשר ומוצלח הצליח לתפוס את מקומו כשר בממשלה.

הוא לא הספיק ליהנות זמן רב בתפקידו כשר האוצר, אולם נראה כי דווקא מעמדו כחבר כנסת היה הדבר הכי מתאים עבורו. ללא עול של תפקיד מכביד וללא צורך לשאת באחריות כל שהיא, לפיד יכול היה להקדיש את זמנו לעיסוק החביב עליו – לשאת נאומים, להתראיין ולהסתובב בעולם, ולפגוש דמויות ציבוריות וידוענים.

למרות החזות המוקפדת, התברר שהופעותיו של לפיד כחבר כנסת לא הצטיינו באמינות יתירה ונראה כי הוא לא החזיק ראש לגבי אירועים שסיפר עליהם. הסטיריקן ליאור שליין נהנה במשך תקופה ארוכה להצליף בלפיד, הציג את הסתירות בדבריו וחשף את סיפורי הבדיות שלו. בדיעבד, קשה לבוא בטענות לאדם כמו לפיד שמרבית שנותיו חי בסרט והורגל להקריא טקסטים מתוך תסריטים שאינם קשורים למציאות.

ולמרות זאת, ועל אף שיו"ר יש עתיד נחשף לעיתים תכופות בבורותו המביכה, נראה שציבור בוחריו העדיף להעלים עין והמשיך לתמוך בו. כך התבסס מעמדו הפוליטי של לפיד והביא אותו לתפקידו הנוכחי, כשר החוץ וראש הממשלה החליפי של מדינת ישראל.

מאז ומתמיד לפיד אימץ לעצמו אג'נדה צדקנית של איש שפועל בניקיון כפיים אך ורק למען הציבור, זאת תוך כדי הטחת ביקורת נוקבת ביריביו הפוליטיים אותם כינה מושחתים. כך, לדוגמה, תקף לפיד את החוק הנורווגי וטען שהוא נחקק רק על מנת לייצר ג'ובים לחברי המפלגות "המושחתות". הוא לא חסך את לעגו מראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, טען שהוא "נסחט" בידי המפלגות החרדיות. ומחה נמרצות על הדיל עם בני גנץ שייצר את המושג "ראש הממשלה חליפי".

אלא שאז הגיעה הקדנציה הנוכחית, והיא ממש לא עשתה טוב ללפיד. בתפקידו כשר החוץ הוא התגלה כאיש מקצוע כושל במיוחד. תוך הפגנת חוסר הבנה בסיסי ואי ראיית הנולד, שמט לפיד את הצידוק למאבק באנטישמיות העולמית וגם הוביל לדרדור חסר תקדים ביחסיה הדיפלומטיים של ישראל עם פולין ורוסיה. לצד זאת, גם מעמדו האישי חטף מכה משמעותית: לאחר שעמל שנים על בניית תדמית של הפוליטיקאי ההגון, לוחם הצדק, ברגע המבחן תדמית זו פשוט התנפצה לרסיסים.

כולם זוכרים את לפיד מתבטא בחריפות נגד ממשלות מנופחות ומתחייב פומבית כי בממשלתו יהיו רק 18 שרים. ובכן, למרבה הפלא, ממשלתו הנוכחית היא השנייה בגודלה בתולדות המדינה! זאת תוך ניצול מלא של החוק הנורווגי "המושחת" והכנסתם של עשרות חברי כנסת בשכר מלא על חשבון הקופה הציבורית.

זוכרים את סיסמת הבחירות "איפה הכסף?", באמצעותה התקומם יו"ר יש עתיד לאורך השנים נגד סחיטת כספים מהקופה הציבורית? גם כאן הוכח שהנאומים החוצבים של לפיד הם לא יותר מדיבורים ריקים. בממשלה הנוכחית נשברו שיאים של סחיטת כספים, כאשר מפלגתו של לפיד מובילה את שוד הקופה הציבורית עם תוספת של קרוב ל-15% בכספים הקואליציוניים, שמרביתם הגיעו לידי אנשיה. זאת בנוסף להתחייבויות חסרות התקדים ליו"ר רע"מ מנסור עבאס בסך 53 מיליארד שקלים, והתחייבות עלומות נוספות בסך מאות מיליוני שקלים שיועברו לאנשי שלומה של ח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי ממרצ תמורת חזרתה השבוע לתמוך בקואליציה. אם זאת לא נחשבת סחיטה, תגידו מה כן?

אוי, כמה לעג לפיד לנתניהו ולגנץ על המצאת תפקיד ראש ממשלה החליפי - "ראש ממשלה רזרבי", הוא כינה את גנץ. וראו זה פלא: כיום התואר הרשמי שלפיד מתהדר בו הוא אותו כינוי נלעג ממש! הראיתם צביעות שכזו? מתברר שהאיש הזה, שבמשך שנים היה חזק כל כך בדיבורים על ערכים נעלים, התגלה ברגע האמת כמי שבסך הכל הינו אדם קטן שרודף שררה וכבוד.   

קשה להבין מה מצאו מאות אלפי מצביעי "יש עתיד" ביאיר לפיד. האיש בחייו מעולם לא עסק במשהו משמעותי ולא רכש כל ניסיון ניהולי. כל בר דעת אמור להבין כי אין כל היגיון לתת לאדם כזה לנהל מדינה, בוודאי לא בשכונה הקשוחה של המזרח התיכון. קשה להבין. אולם אולי דווקא בממשלה הנוכחית תצמח תועלת בחשיפת האמת על האנשים שמשחקים כיום במגרש הפוליטי. עוצמות הטלטלות שהממשלה הזאת יצרה בחברה הישראלית אמורות לנער כל אזרח, לפקוח את עיניו ולחדד באופן הברור ביותר מי הם האנשים הערכיים באמת ומי הם אוחזי העיניים וגונבי לב העם. מי הוא מנהיג אמיתי, חכם, מנוסה, בעל יכולות מוכחות, ומי הוא סתם אדם ריק ושטחי כמו פוסטר, שכל מה שיש לו זה רק כישרון משחק.

תגיות:יאיר לפידיהודה אייזיקוביץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה