מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר לאכול אבקת שום? למה יש מי שממשיך עם מנהגי האבלות עד ספירת העומר? ומהי רוח הקודש?

מקבץ שו"ת 219 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ט"ז אייר התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם אפשר לאכול אבקת שום? כי אני יודעת שאסור לאכול שום ובצל שאין להם השורש?

אם יש לזה כשרות, מותר. בדרך כלל מערבים בזה קליפה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

*  *  *

2. אני משבץ תכשיטים. יש לי לקוחות שנותנים לי לשבץ צלבי ירושלים, ואני אמור רק לשבץ את הצלבים וזהו. אחרי זה הם מוכרים אותם לגויים בחו"ל או באזורי תיירות בארץ. האם מותר לי לשבץ את הצלבים לצורך פרנסה בלבד?

אין לעשות זאת.

*  *  *

3. אני עובד כקופאי בחנות, ולפעמים אנשים שוכחים חלק מן המוצרים שקנו. מה דינם?

המדיניות של רוב ככל החנויות היא שמעבירים את הדברים לקופה הראשית, והלקוחות חוזרים אליהם לקבל מוצר שנשכח.

*  *  *

4. האם חתונה זה משמיים? כלומר, האם ברגע ששני אנשים נכנסו תחת חופה וקידושין זה אומר שה' רצה שכך יקרה? במידה ששני אנשים התגרשו, זה לטובה? כלומר האם אפשר לומר שה' "אישר" זאת וזה לטובתם? כי ההיגיון אומר לי שאם הוא לא היה רוצה בזה אז הם לא היו מתגרשים. והאם גירושים זה תיקון (מידות/עבירה מגלגול קודם)?

א. בהחלט.

ב. קשה לומר כללים בזה. בדרך כלל זו גזירת שמים, ולפעמים זה מחמת מידות רעות שהאדם גרם לעצמו לחטוא.

ג. לפעמים.

*  *  *

5. האם המשיח יודע שהוא בעצמו המשיח?

החתם סופר אומר שעד היום שהוא ישלח לגאול אותנו, הוא בעצמו לא יודע על כך.

*  *  *

6. ידוע שנוהגים מקצת מנהגי אבלות עד ל"ג בעומר, בגלל המגפה שמתו בה 24,000 תלמידי רבי עקיבא ושאבדה תורתם. אז למה יש קהילות שנוהגות להמשיך מנהגים כמו לא לשמוע מוסיקה, לא ללבוש בגדים חדשים וכו' עד אחרי חג שבועות?

ראי את דברי הקיצור שולחן ערוך סימן ק"כ:

סעיף ו'

בימי הספירה מתו תלמידי רבי עקיבא בל"ג יום, ולכן נוהגין בימים אלו קצת אבלות שאין נושאין נשים ואין מסתפרים, ויש חילוקי מנהגים במספר ל"ג ימים אלו. יש מקומות נוהגין שחושבין אותן מיום ראשון דספירה ולכן אוסרין עד ל"ג בעומר, אך כשחל ראש חדש אייר בשבת, דיש בו שתי קדושות, קדושת שבת וקדושת ראש חדש אז מתירין לישא וכן להסתפר בערב שבת. וביום ל"ג בעומר, וכן משם ואילך מתירין מפני שביום ל"ג בעומר פסקו מלמות, ולכן מרבים בו קצת שמחה ואין אומרים בו תחנון. ואף שגם בו ביום מתו קצת, אמרינן מקצת היום ככולו. ולכן אין להסתפר או לישא עד לאחר שהאיר היום ולא מבערב. אך כשחל ל"ג בעומר ביום ראשון מסתפרין בערב שבת שלפניו לכבוד השבת.

סעיף ז'

ויש מקומות שמתירין עד ראש חדש אייר ועד בכלל, שהן ששה עשר יום. ונשארים ל"ג יום באיסור עד חג השבועות (ומסתפרין בערב החג) ומכל מקום ביום ל"ג בעומר בעצמו מתירין (וכשחל ביום ראשון מתירין בערב שבת כמו שכתבנו לעיל) ויש מקומות שמתירין עד ראש חדש אייר ולא עד בכלל, וביום ראשון דראש חדש מתחיל האיסור, ויום ראשון דהגבלה הוא יום הל"ג, ואמרינן בו מקצת היום ככולו ומותרין לישא ולהסתפר בהן. וגם ביום ל"ג בעומר מותרין (וכמו שכתבנו לעיל), וצריכין לנהוג בכל קהלה מנהג אחד, ולא ישנו לעשות מקצתן כך ומקצתן כך

*  *  *

7. בנוסח שלפני קידוש של ערב שבת מופיע "הריני בא לקיים מצוות עשה דאורייתא". האם זה נכון?

מצוות קידוש היא מצווה מן התורה. אמת שיש פוסקים שסבורים שלאחר התפילה בבית הכנסת יוצאים את חובת הקידוש מן התורה, והקידוש על היין הוא רק מדרבנן. ויש מהפוסקים שסוברים שגם כעת זה קידוש מן התורה.

*  *  *

8. האם מותר לבנים/גברים להסתובב עם גופיה בבית? האם זה צנוע?

מותר. אם זה מפריע לבנות בבית יש להם לכבד וללכת יותר צנוע.

*  *  *

9. יצא לי לקרוא על היקום לא מזמן, ואני חייבת לשאול מספר שאלות. קודם כל בנוגע לגודל היקום, כידוע, היקום מתרחב כל הזמן והוא אינסופי. האמת שרק המחשבה על זה מכניסה אותי לחרדה, אני מנסה להבין למה השם היה צריך לברוא יקום בגודל כזה, אינספור גלקסיות וכוכבים כשהתורה אומרת שהאדם הוא תכלית היקום, אם כך למה צריך לשים אותו ביקום אינסופי כשהוא רק חלקיק פצפון מתוכו? בנוסף לזה, יצא לי לקרוא על מכניקת הקוונטים ועל כך שיש לא מעט פיזיקאים הטוענים שתורת הקוונטים מלמדת שהיקום הוא כמו בועה, ושישנם אינסוף יקומים נוספים חוץ משלנו. מה היהדות אומרת על זה?

נכון שלפי מה שידוע לנו, היקום מתרחב, אבל לא נכון שהוא אינסופי, חומר לא יכול להיות אינסופי, זו סתירה פנימית. רק הבורא שהוא סיבת הקיום הינו אינסופי.

מדוע ה' ברא כזה יקום גדול?

אנחנו לא יכולים להסביר את מעשי הבורא, מה שנקרא "מאפס", כי כל הסבר מתבסס על הנחה, על משהו שידוע לנו, והרי גם ההנחה הזו תלויה בבורא.

אבל אנחנו כן יכולים להסביר מתוך הקיים.

מתוך המצב הקיים אנו יודעים שלא ניתן לקיים את כדור הארץ לבדו, וגם לא את מערכת השמש לבדה, היקום צריך להיות מאוזן, ובשביל האיזון הזה צריכים את היקום כולו,  אם היקום היה קטן יותר הוא היה מתרחב ומתפשט עד שהכל היה נהפך לאבק קוסמי, ואם הוא היה גדול יותר הוא היה קורס לתוך עצמו. החיים הם דבר כל כך מופלא שצריכים מיליארדי גלקסיות מסביב כדי להחזיק במקום את כדור הארץ שלנו.

יתכן כמובן שישנן עוד סיבות רבות לכך, ואין לנו טעם לנסות להתחקות אחריהן, כי לא מדובר במישור הפיזי בו אנחנו יכולים לבדוק בטלסקופ, אלא במחשבותיו של האל, שעליו נאמר לא מחשבותי מחשבותיכם.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

לגבי מכניקת הקוונטים, יש כל מיני תיאוריות שבאות להסביר מה עומד מאחורי התנהגות הקוונטים, נכון להיום אף אחד לא מוכחת או מוסכמת. אבל מה שכן ברור, שמאחורי מה שנדמה כחומר פשוט מסתתרת תעלומה, וזה אכן תואם למה שמלמדת התורה, שהעולם לא מוסבר מתוך עצמו, ומאחוריו עומדת מערכת רוחנית שהיא מקיימת אותו וקובעת את חוקיו. וכיום די ברור שאי אפשר להסביר את המבנה התת אטומי בסתם "חומר", אלא יש משהו מסתורי וחמקמק מאחוריו, כמו הדוגמאות שציינת למשל. וראי בספר המהפך חלק שלישי שהרב זמיר שליט"א מראה איך רעיונות שהגיעו אליהם היום, מתאימים לרעיונות הכתובים בספרי הקבלה לפני שנים רבות.

*  *  *

10. שמעתי שבקבלה מבואר על רוח הקודש ששוררת ומשגיחה על בעלי תשובה. מה היא רוח הקודש בעצם, והאם עצם קיומה היא בעולם הגשמי כחלק לאמצעי תקשורת עם ה'?

רוח הקודש היא השראת השכינה, השכינה שורה על בעלי התשובה ולכן יש להם סיוע מיוחד להתקרב אל ה'.

תגיות:מנהגי אבלותשאל את הרברוח הקודשאבקת שום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה