חדשות יהדות

ההיסטוריון הצבאי: "ציבור שאינו מחובר לדת - נותר גם בלי לאום"

ההיסטוריון הצבאי, ד"ר אורי מילשטיין, מדבר על יום העצמאות, החרדים, הציונות והיהדות, ומעלה חשש אמיתי לזהותם היהודית של החילונים

  • ד' אייר התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ההיסטוריון הצבאי ד"ר אורי מילשטיין, אמר הבוקר (חמישי) כי במובן מסוים החרדים צדקו, וכי הציונים שוויתרו על הדת לטובת רעיון לאומי, נותרו גם בלי הדת וגם בלי האמונה ברעיון הלאומי.

בראיון שהעניק ל'כיכר השבת', פירט ד"ר מילשטיין את 2 הסיבות העיקריות שגרמו להקמת הציונות: "מצד אחד, במערב אירופה דהיינו גרמניה וכדו' רצו להציל את היהודים מהפוגרומים והאנטישמיות, הקמה מדינה יהודית בארץ ישראל יכולה להגן עליהם על הנרדפים.

"במזרח אירופה במדינות כגון רוסיה, הייתה סיבה אחרת לציונות, והיא, החשש מהתבוללות בגלל תהליך חילון מואץ. מתוך מטרה להציל את היהודים הלא-דתיים מתהליך איבוד הזהות היהודית לחלוטין שבסופו התבוללות, חשבו הציונים שניתן לפתור את הבעיה על ידי הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל שתשמור על העם או הלאום היהודי ועל זהותו המובחנת ללא עזרת הדת.

"במובן הזה החרדים צדקו", הפתיע ד"ר מילשטיין, "כי התרחשה תופעה שלא חזו את התפתחותה נכון במזרח אירופה, הם חשבו שהנוכחות היהודית בארץ ישראל תציל את היהודים ה'מתחלנים' מהתבוללות, אבל הם לא ידעו שתגיע תקופה אחרת, בה הרעיון הלאומי, לפיו כל עם צריך לשבת בארצו ולהיות מובחן ומאופיין בתרבותו הייחודית, הרעיון הזה של הלאומיות היה מאוד פופולרי באותה תקופה, והיום כבר לא כל כך תופס.

"כך נוצר מצב שהציונים שוויתרו על הדת לטובת רעיון לאומי, נותרו גם בלי הדת וגם בלי האמונה ברעיון הלאומי, המפנה את מקומו לעולם בו מיטשטשים הגבולות בין זהויות שונות, ובעצם עלולים תהליך של התבוללות מבלי להתבולל בפועל", פירט ד"ר מילשטיין את מה שקורה לציבור שאינו מחובר לדת, "פשוט מתנתקים תודעתית מהקשר שלהם ללאום היהודי בראותם ברעיון של לאומים נבדלים רעיון שפג תוקפו. ממילא הם נשארים קרחים מכאן ומכאן, בלי הדת יהודית, ובלי לאום.

"במובן הזה החרדים צדקו", חזר ד"ר מילשטיין על דבריו. "קיימת סכנה שחלקים בציבור החילוני המאבדים את הזהות הלאומית יגיעו אט אט, לכדי איבוד זהות מוחלט, ורק החרדים או הדתיים יישארו בעלי זהות יהודית, והמדינה תהפוך למדינת כל אזרחיה".

"גם הסיבה השנייה להקמת הציונות, דהיינו להציל את יהודי העולם מסכנות קיומיות, פחות רלוונטית", אמר ד"ר מילשטיין וציין ש"דווקא בישראל מרחפת סכנה קיומית מעל היהודים, היהודים בארה"ב לא בסכנה קיומית".

"לחרדים אין הבדל היכן הם גרים, הם מתפתחים היטב גם בישראל וגם בארה"ב. מה שחשוב הוא היכולת לשמור על היהדות על התורה והמצוות, המספרים פחות חשובים, מי שיכול לשמור על היהדות בפועל זה החרדים והדתיים הלאומיים", סיים ד"ר מילשטיין את דבריו, המעוררים נקודות רבות למחשבה.

הרב זמיר כהן בשיחה נפלאה על יום העצמאות:

תגיות:עצמאותמדינת ישראלד"ר אורי מילשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה