דודו כהן

הנדסת תודעה תקשורתית: כך מתכנתים אותנו מבלי שנרגיש

כמעט מאחורי כל אייטם שקשור ליהדות ומתפרסם בתקשורת הלא-דתית, מסתתר מסר שמשפיע עלינו בעקיפין. פתחו את העיניים ושימו לב אל העיוות, אחרת תוכלו להיסחף בקלות

  • כ"ז ניסן התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

קצת לא נעים להודות בכך כאיש תקשורת, אבל האסימון הראשון של הנדסת התודעה נפל לי לראשונה רק בשנות ה-20 בחיי, אחרי כמה שנים טובות בעיתונות. ידעתי כמובן כבר מנעורי שהתקשורת חילונית, שמאלנית וכו' (אז עוד לא זכינו להכיר את הביטוי פרוגרסיבית), אבל לא הבנתי עד הסוף את עומק התחכום והארסיות.

הפעם הראשונה שבה הבנתי היתה כשעלעלתי בעיתון היומי הנפוץ בישראל. הכותרת היתה "הרב עובדיה יוסף נגד ג'ניפר אניסטון". התפלאתי: מה לגדול הדור בעצמו נגד שחקנית גויה? כשהתחלתי לקרוא את הידיעה, הבנתי שבמהלך טיסה לקהילות יהודיות בחו"ל, הוקרן במטוס סרט כלשהו, ונציגי ש"ס שהיו עם מרן זצ"ל התקוממו על הסרט הלא ראוי ששודר במסכים שמולם. הם פנו לדיילי המטוס בבקשה לשנות את התוכן, ובסופו של דבר נתקלו בסירוב. המשך הידיעה הופיע בעמוד 16 למטה, ובו, ממש בשולי העמוד ובצורה הכי מוצנעת שאפשר, נכתב שלמעשה, הרב עובדיה בכלל ישן באותו זמן, ואלה היו רק נציגי ש"ס שביקשו להחליף את הסרט, ורק אחרי שהקיץ משנתו דיווחו למרן את אשר נעשה. עכשיו תסבירו לי מה הקשר בין הסיפור לבין הכותרת הדמיונית, והאם לא היה כאן ניסיון להכפיש, להכתים, להציג בצורה שלילית. לדמות חילונית לא היו עושים כך, לו מצד הזהירות המשפטית ולו בגלל שפשוט לא שייך לתת כותרת כזו שקרית למישהו "משלנו".

הנדסת התודעה באותה תקופה, אי שם בתחילת שנות ה-2000, מחווירה לעומת ההנדסה הערמומית של היום. יתכן שאפשר לתת לחלק מעורכי העיתונות כיום תארי מהנדסים, כי בפועל - בכל אייטם של התנגשות בין ערכי יהדות ופרוגרסיביות, האייטם ברוב המכריע של המקרים יקבל מעטפת פרוגרסיבית. כך לדוגמה, אם אצלנו בהידברות תקראו על גוי שניסה להתגייר תוך הערמה על הרבנים כיוון שאינו מתכוון כלל לשמור מצוות - בעיתונות הכללית תקראו ברוב המקרים כתבת-קינה על הישראלי ש"אמו לא מוכרת כיהודית על ידי הרבנות" (שם מכובס לגוי), ואז תיאור כיצד ניסה להתגייר אך נדחה על ידי הרבנים האטומים כביכול, למרות ששירת בצבא; אם תקראו בהידברות ובכלי תקשורת בעלי אוריינטציה יהודית על סיפור התבוללות עצוב בין יהודייה שעובדת בבית חולים לבין אח ערבי שעובד איתה, בעיתונות הכללית ידביקו לזה את הכותרת "הדו-קיום ניצח" וישאלו את בני הזוג על "הביקורות, הגזענות וחוסר ההבנה" מצד סביבתם; ואם בעל רשת חנויות גדולה החליט לפתוח בשבת, הוא יוצג כגיבור לוחם חופש, למרות שבזה הרגע שלל את החופש מכל העובדים, כולל קופאיות, מנקים ושומרים, שמעתה יאלצו להיפרד ממשפחותיהם בשבת קודש כדי שהבעלים ה"אמיץ" והחופשי של הרשת יוכל להרוויח עוד קצת על חשבונם. אם כבר, כותרת כזו היתה צריכה להיות "החופש להרוויח"...

בשנים האחרונות אנו עדים לפריחת עיתונות ועיתונאים מהצד היהודי של המפה, וזה מצוין כמובן. אבל הבעיה היא עם המסגור של הסיפורים. נקודות המוצא של הסיפורים, הכותרת שלהם, המסגרת שלהם - מוטה לצד הפרוגרסיבי ברוב המקרים. וכך גם כשעיתונאי חובש כיפה נמצא באולפן, מוקף בעיתונאים מהצד השני, קולו בקושי נשמע, אם בכלל. הדיווחים עצמם, צורת ההצגה שלהם - מוטים מראש. הפרשן באולפן יוכל אולי להציג את הצד היהודי יותר, אבל העורך שניסח את הכותרות ואת הצגת הדברים, הוא זה שמסגר את האייטם בזווית מאוד מסוימת.

לפני 20 שנים, אף אחד מאיתנו לא חלם שלשיח התקשורתי יחדור מושג כל כך מגוחך כמו "הדתה". פתאום כל חנוכייה תמימה, או כל ילד מצויר עם כיפה בספר לימוד, הופכים ל"הדתה", עם הסאב-טקסט: זהירות! מנסים להפוך אותנו לדתיים! היום זה מתחיל בקבלת שבת בגן, ומחרתיים חלילה הבת שלנו תדרוש רק אוכל בכשרות של הרב מחפוד, ותקפיד על גרביונים 70 דניר. הזוי שיש יהודים שמפחדים מיהדות, ולא מבינים שעסקת החבילה מביאה איתה גם הרבה ערכים, משפחתיות, שלמות פנימיות, התנתקות מסוימת מהחומר, תיקון האישיות ועוד מתנות רבות מספור, עוד לפני שהתחלנו בכלל לדבר על קיום רצון הבורא וענייני תכלית.

אבל מהנדסי התודעה עובדים שעות נוספות בשנים האחרונות. לצערי הם מצליחים בחלק מהדברים. רק לדוגמה, הם הצליחו לחבל כל כך בערכי המשפחה הנורמלית, עד שהיום גם ציבור מסורתי סובר בטעות ש"כל אחד יבחר את מה שמתאים לו". אפילו מותגים כמו דוריטוס העלו פרסומות שתומכות בצורת חיים מעוותת (מאז, אגב, דוריטוס מוחרם אצלנו בבית). ואם תשוו בין נימת הכתבות האוהדות על יוצאים בשאלה לבין כתבות מתנשאות על חוזרים בתשובה - תבינו באופן הכי מדויק לאן הרוח המעוותת נושבת.

וזה פשוט לא מסתיים. מהנדסי התודעה דוחפים לקלוט פליטים מכל חור בעולם (ולא אכפת להם שישתקעו ויתבוללו, כי גם התבוללות לא מפריעה להם); הם מסבירים עד כמה רפורמת הכשרות של מתן כהנא חיובית, ובקושי מביאים לידי ביטוי את הטירוף שאליו מתנגדים כל גדולי ישראל; וכמובן שהרפורמים ממוסגרים כלוחמי צדק ולא כחבורה הזויה שאין לה שום אמת או הזדהות אמיתית עם ערכי היהדות הבסיסיים ביותר.

לא הייתי נדרש לכך אילולא גם חלק מאיתנו היה מושפע מכך. לכן חייבים להיזהר, לשים פילטרים, לסנן את המידע שמגיע אלינו, להתרחק ככל הניתן מכלי תקשורת שליליים, ובעיקר להבין שאנחנו נמצאים תחת מתקפה פרוגרסיבית מתוחכמת, ממומנת, שמתמקדת בעיקר בציבור המסורתי שחשוף אליה. אז אחיי המסורתיים, אל תתנו להם לנצח. ככל שתצמצמו את צריכת התקשורת הלא-תורנית, ככל שתתרחקו מהדעות המעוותות שהולכות ומחלחלות - כך התודעה שלכם תהיה נקייה יותר מכל הזיהום התודעתי שמנסים להפיץ כאן לכל עבר.

תגיות:דודו כהןהנדסת תודעה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה