חדשות בעולם

ניצול שואה בן 88 חולץ מקייב - ונפטר במולדובה

אהרון סקמורובסקי ז"ל, ניצול שואה בן 88, נפטר בבית חולים במולדובה - לאחר שחולץ מקייב ע"י מתנדבי זק"א

  • כ"ג ניסן התשפ"ב
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

אהרון סקמורובסקי ז"ל, ניצול שואה בן 88, נפטר בבית החולים במולדובה, לאחר שחולץ מקייב עם אשתו על ידי מתנדבי זק"א.

סקמורובסקי, שהתגורר בקייב מאז תום מלחמת העולם השניה, חולץ על ידי מתנדבי זק"א והגיע למולדובה. לפני כשבועיים הגיע למתחם זק"א בקישינב, ורופא המתנדב במקום זיהה שהוא סובל מאירוע לבבי חמור ופינה אותו לבית חולים מקומי. אהרון אושפז במצב קשה, ולאחר שבועיים בהם נלחמו הרופאים על חייו, בליל שבת האחרון הוא נפטר והלך לבית עולמו.

נחמן דיקשטיין סגן מפקד זק"א אוקראינה שמנהל את מתחם זק"א בקישינב-מולדובה סיפר על חילוצו של סקמורובסקי. "כואב הלב", אמר, "עשינו מאמצים רבים בכדי לחלץ אותו מקייב תחת ההפגזות יחד עם אשתו. מיד כשהגיע למתחם זק"א רופא במקום איבחן אירוע לבבי חמור ושלח אותו לבית החולים.

"בשבועיים האחרונים הבאנו אליו רופאים מקומיים מומחים שטיפלו בו במסירות רבה, כשהוא מוקף בבני משפחתו. בערב ליל הסדר זכינו להטיס במטוס חילוץ רפואי את אשתו, ניצולת שואה אף היא שעלתה ארצה לבתה שמתגוררת בישראל, לצערינו בליל שבת קודש התדרדר מצבו וליבו נדם, הרופאים נלחמו על חייו אך נאלצו לקבוע את מותו, בימים הקרובים נסדר את כלל המסמכים והאישורים מול משרד החוץ ונביא את גופתו למנוחת עולמים בישראל".

אבי חייט, אף הוא מתנדב זק"א במולדובה, ציין שבמתחם זק"א מטופלים עשרות פצועים, קשישים, ניצולי שואה ופעוטות שחולצו מאוקראינה. "אנו חווים כאן רגעים מרגשים מאוד", אמר, "רק בערב החג האחרון, דקה לפני כניסת החג, ביקשה מאיתנו טאטיאנה, ניצולת שואה בת 99 להדליק נרות לכבוד החג. זכינו לעמוד לידה ברגע המרגש, בכינו כשהיא בירכה את הברכות, בתוכן גם ברכת שהחיינו אחרי הרבה שנים שלא זכתה להדליק נרות לכבוד יום טוב.

חייט הוסיף וסיפר על ליאוניד, ניצול שואה מחרקוב בן 95, שהגיע במהלך החג למתחם זק"א. "ליאוניד חולץ במבצע מורכב מאוד, שארך למעלה מ20 שעות בהן היה בדרכים. כשהגיע למתחם לא הצליח לאכול", סיפר בכאב. "לדבריו לא הכניס לפיו מזון רגיל מספר שבועות בהם נשאר לבדו בביתו כשהוא חולה ומרותק למיטה, נתון לחסדיהם של השכנים שנכנסו מדי פעם להביא לו קצת אוכל. מהרגע בו הגיע אנו יושבים בחדרו, מעניקים לו הרגשה של בית ונותנים לו סיוע רפואי. במהלך השבת החל לאכול ולשתף אותנו בסיפוריו המרגשים על ילדותו בשואה ועל הניסים הרבים שחווה במהלך חייו".

תגיות:אוקראינהניצל שואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה