פיתוח האישיות

השלב הראשון בדרך לשינוי: "קדם-הרהור"

עוד לפני שמתחילים אפילו לחשוב על שינוי, ישנו שלב שיוביל אתכם לעבר השינוי

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בשלב הזה האדם בכלל לא מרגיש שהוא צריך להשתנות. אם יש לו התנהגות לא רצויה, הוא בהכחשה לגבי המצב שלו. גם אם יגידו לו שכל סיגריה שהוא מעשן מורידה לו בין חמש לאחת עשרה דקות מחייו, הוא יספר לך על מישהו שהוא מכיר או שמע שחגג לא מזמן את יום הולדתו ה-100 והוא מעשן כקטר.

אתם לא חושבים על שינוי, לא מתכוונים להתאמץ לקראתו,ואין לכם רצון לשמוע עליו. וגם אם תשמעו משהו - לא תחשבו שזה נורא מספיק בכדי להתאמץ ולהשתנות עבור זה.

אם נשווה זאת לעולם של שמירת תורה ומצוות – זהו שלב שבו האדם הלא דתי חושב שאם הדת עושה לך טוב, אז אשריך, תמשיך עם זה, אבל הדבר לא נוגע אליו ולא קשור אליו (אף על פי שהוא יהודי, הוא לא עושה את ההקשר בין התורה וציווייה לבינו). הוא יאמר משפטים כמו "אני אדם טוב, ומי שחזר בתשובה כנראה קרה לו משהו, או שהוא תמיד היה מחפש את עצמו".

המטרה בשלב הזה: לגרום לאדם לחשוב על שינוי.

הדרך :בשלב זה, כדאי לנסות ולחשוב על הצדדים השליליים בפעילות הנוכחית, ואילו מעלות טובות יצמחו מהשינוי לאדם עצמו ולסובבים אותו.

ניתן להשתמש בשאלות כמו:

  • מה צריך לקרות כדי שתבין שאתה בבעיה?
  • אילו סימני אזהרה יעזרו לך להבין שיש בעיה?
  • האם ניסית בעבר?

שלושה דברים יעזרו לעבור מהשלב הנ"ל לשלב הבא:

1. מידע. ככל שנלמד, נשמע ונקרא, ניווכח שיש לנו עוד הרבה מה להתקדם. לכן כדי להתחיל בכלל לחשוב להשתנות, אנו צריכים להבין למה? מה לא בסדר בדרך שאני חי בה כעת? מה היתרונות שאשיג במידה ואעשה את השינוי? מהם החסרונות בלהישאר במצב בו אני נמצא?

2. קבלת ביקורת. ברור הדבר, שבמידה ולא יהיה לנו משהו שידחוף אותנו להשתנות, לא נחשוב כלל על שינוי. פעמים הדחיפה באה בצורה של ביקורת על המעשים שלנו. הביקורת אינה נעימה, אך ברוב הפעמים היא נכונה. צריכים להסתכל עליה כעל תרופה, אומנם לא בהכרח טעימה, אך מועילה. בספר "שפתי חיים" מביא ר' חיים פרידלנדר את חשיבות הביקורת, ומכנה אותה "אֵם התיקון". כלומר ראשית כל תיקון, שינוי, מגיע בעקבות ביקורת - פעמים ישירה ופעמים עקיפה. הביקורת עוזרת לנו להבין שהמצב כפי שהוא אינו תקין, וצריך לשנות אותו, או במילים שלנו - לעבור מהשלב של קדם הרהור לשלב של ההרהור. בשבוע הבא נביא בעז"ה את דבריו, ונסביר איך נוכל ללמוד לקבל ביקורת.

מתוך ספרו החדש של הרב יצחק פנגר 'זה אפשרי'. לרכישה היכנסו להידברות שופס או חייגו: 073-222-1250

תגיות:פיתוח האישיותשינוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה