הרבנית חגית שירה

כספת מיוחדת בשמיים: על חשיבות מצוות הצדקה

צדקה היא כמו בנק. כשאת נותנת צדקה, את ממש מפקידה אותה בכספת מיוחדת בשמיים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בספר הזוהר הקדוש מסופר על עני אחד שניגש לרבי יצחק. הוא ביקש: רבי יש לי חצי מהסכום הדרוש לקנות אוכל למשפחתי, אנא רבי השלם לי! השלים לו רבי יצחק את החצי השני.

בלילה חלם רבי יצחק חלום, והנה הוא עומד ליד הים הגדול, ואוי... רוצים לזרוק אותו לתוכו... פתאום ראה רבי יצחק את רבי שמעון בר יוחאי מושיט לו יד, ואת העני מוציא אותו מתוך הים ושם אותו בידיו של רבי שמעון, והוא ניצל! כשהתעורר רבי יצחק, נפל בפיו הפסוק מתהילים: אשרי משכיל אל דל, ביום רעה ימלטהו ה' (זוהר בשלח).

ואכן,

אשרי משכיל - מי שיש לו שכל,

אל דל - שיתן לדל,

ואז ביום רעה - אם חלילה יבוא רע והוא יהיה בצרה,

ימלטהו ה' - ה' יתברך ימלט אותו מהצרה.

אחותי, צדקה היא כמו בנק. כשאת נותנת צדקה, את ממש מפקידה אותה בכספת מיוחדת בשמיים.

וכמה חשוב שהכספת הזו תהיה מלאה. כי אם חס ושלום האדם בצרה, הדבר הראשון שעושים בשמיים זה לבדוק את הכספת, ואם יש בה כסף - זה עומד לזכות האדם, והאדם ניצל.

הזוהר הקדוש, שמפליג מאוד בעניין הצדקה, כותב שאדם שהקדוש ברוך הוא אוהב אותו - הוא שולח לו דורון – מתנה. איזו מתנה? עני! ואז, אם האדם חכם, ומבין שהעני הזה זו מתנה, והוא נותן לו צדקה ומחייה אותו - אומר הזוהר: ברגע הזה שהאדם נותן, מיד מושכים עליו מהשמיים חוט של חסד, וכשחס ושלום מגיע משחית - כשהוא רואה את חוט החסד משוך על האדם, הוא בורח ממנו.

את מבינה? המשחית לא יכול לגעת במי שמשוך עליו חוט של חסד. אין לו רשות להתקרב למי שנותן צדקה. וזו המתנה הכי גדולה, הדורון הכי שווה שהקדוש ברוך הוא נותן למי שהוא אוהב - את הזכות לפגוש עני. ולך, את הזכות לקרוא את הטור הזה, ולהתחבר למה שאני מבקשת ממך עכשיו: אחותי, המצב לא טוב. צריך לעזור לעם ישראל. בבקשה, תתני! אנחנו בימים שעם ישראל כבר דורות נותנים מחצית השקל... מתכוננים לונהפוך הוא על ידי מתנות לאביונים... תתני! הידברות היא מפעל חסד אדיר, ואני מבטיחה לך שחוט של חסד יימשך עליך. הרע יברח ממך, כי אין לו זכות להתקרב למי שנותן צדקה.

ואני יודעת... זה לא פשוט. היצר הרע מסביר לך באלף הסברים. למה? את גם ככה בקושי גומרת את החודש, או - נתת מספיק! תעשי "ונהפוך הוא" לטבע שלך - יעשו לך "ונהפוך הוא" משמיים והכל אצלך יתהפך לטובה.

התורה דורשת מאיתנו מחצית, ולא שלם. וזה מדהים איך המילה מחצית בנויה:

הצ' באמצע רומזת לצדקה,

שתי האותיות הקרובות לצ' הן מימין ח' ומשמאל י' – חי.

לעומת זאת שתי האותיות הרחוקות מהצ' הן מימין מ' ומשמאל ת' – מת. הקרוב לצדקה חי!

תגיות:הרבנית חגית שירהצדקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה