יהודה אייזיקוביץ

הגאון רבי חיים קנייבסקי זצ"ל: הרב של כולם והתשובה לכל השאלות

הנהגתו המיוחדת של מרן שר התורה, הגאון רבי חיים קנייבסקי זצ"ל, התאפיינה ביחסו המיוחד לכל יהודי ובמענה לכל נזקק. לצד פסיקותיו בהלכה, הוא העניק מעצותיו וברכותיו לכל פונה והאנשים ראו ישועות מעל לדרך הטבע. מהיכן שאב הרב את כוחו?

(צילום: אהרון קראהן / פלאש 90)(צילום: אהרון קראהן / פלאש 90)
אא

בשנים האחרונות נדמה שלא היה איש במדינת ישראל שלא שמע את שמו של הגאון הרב חיים קנייבסקי זצ"ל. רובם הכירו אותו כשר התורה וכמנהיג של הציבור החרדי, והיו אחרים ששמעו עליו בעקבות פסיקתו החד-משמעית להמשיך את הלימודים במוסדות לימוד התורה בזמן מגפת הקורונה. פסיקה שעוררה כלפיו תמיהה רבתי בקרב חלקים בציבור הרחב, שלא הבינו מניין שואב הרב את סמכותו לפסוק בנושא שאינו תורני. אלא שכל מי שהכיר את רבי חיים קנייבסקי יודע שמיום עומדו על דעתו ועד לפטירתו, עסק ללא הרף בלימוד התורה. לימוד זה של תכולת ארון הספרים היהודי כולל למעשה רכישת ידיעות בכל תחומי החיים. וכך במשך שנים רבות, יומם וליל, צבר הרב קנייבסקי ידע מופלג. זאת לצד התנסות מעשית במענה לאינספור שאלות שהגיעו אליו מהציבור בכל נושא ועניין. עם ידע שכזה, הרב קנייבסקי יכול להיחשב במושגים אקדמאיים כ"מגה פרופסור" למדעי החיים.

כאשר הגיעה בפני הרב חיים קנייבסקי השאלה לגבי קיום לימודים בזמן הקורונה, תשובתו להמשיך את הלימוד במוסדות התורה הייתה מבוססת על ידיעותיו הנרחבות וניסיונו העצום.

אולם לצד הידיעות הנרחבות, עצם העיסוק המעמיק בתורה הקדושה, שניתנה ישירות מאת אלוקים, הופך כל אדם שעוסק בה בעמקות ובטהרה לאדם קדוש ובעל כוח רוחני לייעץ עצות מועילות ולברך ברכות שמתגשמות. כך הפך ביתו של  הרב קנייבסקי למוקד פניות עולמי לעצה וברכה עבור אנשים מכל חלקי הציבור. מחו"ל ומהארץ, ממנהיגי הציבור ועד פשוטי העם – עשרות אלפים פקדו את הבית הצנוע ברחוב רשב"ם בבני ברק, וקיבלו מענה לבקשתם.

בין הסיפורים שנחשפתי אליהם אישית ממקור ראשון, היה זה של אליהו קסטנבוים. הוא רכש מפעל לייצור מגבות, אך זמן קצר לאחר הרכישה, התחולל שינוי דרמטי בענף הטקסטיל בישראל, וייצור מגבות הפך ללא משתלם כלכלית. כך נתקע אליהו עם מכונות וציוד בעלות של מיליוני שקלים, ללא אפשרות לשלם את ההלוואה שהוא נטל לצורך רכישתם. תוך זמן קצר הוא הוכרז כפושט רגל. קסטנבוים הגיע לרבי חיים קנייבסקי ושפך בפניו את מצוקתו הגדולה. הרב יעץ לו שיעסוק בקנייה ומכירה של מגבות ובירך אותו שיזכה להצלחה. ואכן, זמן קצר לאחר מכן, באופן בלתי ניתן להסבר, פנה אל אליהו אדם שביקש למכור לו מחסנים מלאים של מגבות מעודפי ייצור במחיר מגוחך, והעסקה התבצעה. הברכה של הרב קנייבסקי הובילה את קסטנבוים ליציאה מהמשבר הכלכלי, והוא שילם את חובותיו וחזר לפרנס את משפחתו בהרחבת הדעת.

(צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)(צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)

במקרה אחר, הגיע אל הרב קנייבסקי ראש כולל מהעיר רחובות שביקש לקבל ברכה מהרב לפני נסיעתו לחו"ל, לצורף איסוף כספים לטובת אברכי הכולל. להפתעתו הרבה, הרב סירב לברך אותו ואמר כי אין כלל צורך שייסע לחו"ל. ראש הכולל ניסה להבין מדוע, והרב קנייבסקי ענה לו בתגובה, שאם חשוב לו לנסוע, מוטב שייסע לעיר צפת. ראש הכולל הנבוך מיהר לבטל את טיסתו לחו"ל, ואכן נסע במקום זאת לצפת. הוא הגיע לשם בשעת לילה מאוחרת, ונכנס לבית הכנסת של חסידות צאנז, שם מצא יהודי יושב ולומד בגמרא מתורגמת לאנגלית. בשלב מסוים התפתחה שיחה ביניהם, והאיש סיפר לו כי הגיע מארה"ב על מנת לנפוש בצפת. ראש הכולל מצידו סיפר גם הוא על הנסיבות המוזרות שהובילו אותו לצפת. האמריקאי שמע את הדברים, וביקש שייפגשו שוב באותו מקום למחרת בבוקר. ואכן, לאחר תפילת שחרית נפגשו השניים שנית, והתייר האמריקאי הגיש לראש הכולל מעטפה חתומה ונפרד ממנו לשלום. ראש הכולל פתח את המעטפה והופתע לגלות בה סכום כסף שכיסה את כל הוצאות הכולל לשנה הקרובה...

לפני כשבועיים, במהלך סיור שערכתי להכרת המגזר החרדי בבני ברק לקבוצה מהעיר מודיעין, עברנו ליד ביתו של רבי חיים קנייבסקי. אחד המשתתפים סיפר שכאשר היה ילד בן 11 אימו חלתה והגיעה אל סף מוות. "אני זוכר את הלילה הזה שעלינו לבית החולים בירושלים כדי להיפרד מאימי לפני מותה" סיפר האיש, והמשיך: "בדרך חזרה לביתנו, אחד מקרובי המשפחה המליץ שניכנס להתייעץ עם הרב קנייבסקי. אנחנו לא היינו חרדים, ואבי לא היה מעולם לפני כן אצל הרב. אך בגודל הייאוש עצרנו בבית הרב קנייבסקי והתקבלנו באופן מיידי לשיחה עם הרב. לאחר שהרב קנייבסקי שמע את פרטי מחלתה של אימי, הוא המליץ לפנות מיידית לרופא מסוים ולהציג בפניו את כל המסמכים הנוגעים למחלתה של אימי. לפני שיצאנו, הרב חיים קנייבסקי בירך את אימי, ואמר שאין לנו מה לדאוג – היא תבריא! משם המשכנו ישירות אל הרופא, ולמחרת, בהמלצתו, החל טיפול חדש באימי, ותוך מספר ימים, למרבה התדהמה, היא השתחררה מבית החולים כשהיא בריאה לחלוטין!".

אל ביתו של הרב חיים קנייבסקי עלו במהלך השנים פוליטיקאים רבים שקיבלו את ברכותיו ועצותיו וראו הצלחה במעשיהם. גם בשנה האחרונה עלו אליו דמויות ציבוריות מוכרות, והרב התבטא בפניהם באופן שחזה את פני העתיד.      

בשנתיים האחרונות, העולם כולו ותושבי הארץ בפרט עברו אירועים קשים: אלפי מתים בקורונה, משבר כלכלי חמור, אסון מירון,  גזירות השלטון ואירועים נוספים שטלטלו את כולנו. לאורך כל התקופה החשוכה הזאת האירה דמותו של הרב חיים קנייבסקי. מול כל האירועים, ידע הציבור שיש מנהיג שניתן לסמוך על הנהגתו ואבא רחום שניתן להסתמך על ברכותיו.

כעת נותרנו חסרי כל. יתומים ממש.

מי ייתן ויהיה מליץ יושר עבורנו!

תגיות:הרב חיים קנייבסקייהודה אייזיקוביץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה