חדשות בעולם

"פוטין פושע מלחמה": לאחר ההפצצות הקשות באוקראינה, ביידן מגיב בחריפות

בכירים באוקראינה ובמערב מבהירים שבניגוד לדיווחים שונים, קיימים עדיין פערים גדולים במשא ומתן עם רוסיה. מדינות המערב מחריפות את הגינויים כלפי רוסיה, ובטורקיה מנסים לארגן פסגה בין פוטין וזלנסקי

  • י"ד אדר ב' התשפ"ב
פוטין (צילום: shutterstock)פוטין (צילום: shutterstock)
אא

אם אתמול (רביעי) עוד היה נדמה שרוסיה ואוקראינה מצליחות ליצור התקדמות במשא ומתן ביניהן, ואף דובר כבר על החלפת טיוטת הסכם, הגיעו אירועי ההרג ההמוניים של מאות אזרחים ביממה האחרונה וטרפו את הקלפים. במקרה אחד מדובר היה בהפגזת אזרחים שעמדו בתור ללחם, ובמקרה השני בהפצצת מבנה תיאטרון במריופול, מבנה שבו הסתתרו אזרחים רבים, בהם ילדים.

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, יצא בגינוי חריף במיוחד נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וכינה אותו "פושע מלחמה". הוא הוסיף, שהברוטליות של פוטין באוקראינה היא מעשה לא אנושי. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב הגיב כי מדובר באמירות "לא מקובלות ובלתי נסלחות", ואף הזכיר שארצות הברית השתמשה בנשק גרעיני נגד יפן במלחמת העולם השנייה. גם ראש ממשלת איטליה, מריו דראגי, הצהיר היום כי "פוטין אינו מעוניין בשלום". הוא הוסיף, כי לדעתו ניתן להחמיר את הסנקציות על רוסיה.

בעקבות אירועי ההרג באוקראינה, ארצות הברית הודיעה כי תעביר לה סיוע בטחוני נוסף בסך של 800 מיליון דולר. חבילת הסיוע הזאת תכלול מל"טים, טילי נ"ט ומערכות נ"מ. בפגישה שערכו אמש שרי הביטחון של המדינות החברות בנאט"ו, הוחלט להמשיך במדיניות העברת הציוד הצבאי לאוקראינה.

בתוך כך, בכירים באוקראינה כועסים על הדיווחים שהתפרסמו אמש לפיהם אוקראינה ורוסיה קרובות להסכמה על הפסקת אש, ואמרו: "המשא ומתן מורכב ומסובך, לא נתפשר על עמדותינו". בכיר במערב צינן גם הוא את ההתלהבות, והבהיר שעדיין קיימים פערים גדולים בין עמדותיהן של שתי המדינות.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נאם אתמול לציבור האוקראיני: "סדרי העדיפויות שלי במשא ומתן ברורים לחלוטין" – הצהיר – "סוף המלחמה, ערבויות ביטחוניות, ריבונות, החזרת השלמות הטריטוריאלית, ערבויות אמיתיות למדינה שלנו, הגנה אמיתית למדינה". בסביבתו של זלנסקי ביקשו לחדד כי "עמדת הנשיא לא השתנתה – יש להכיר בגבולות אוקראינה מ-1991".

שר החוץ הצרפתי, ז'אן-איב לה דריאן, תקף את התנהלותה של רוסיה במשא ומתן. לדבריו, היא מעמידה פנים שהיא מנהלת משא ומתן עם אוקראינה אך במקביל מתנהלת באכזריות מתמשכת: "יש רק אירוע חירום אחד – הפסקת אש, הפסקת אש, הפסקת אש", הוסיף. "רק על בסיס זה אתה יכול לנהל משא ומתן, אתה לא מנהל משא ומתן עם אקדח צמוד לראשך".

על אף הכעס הרב מצד המערב וגורמים באוקראינה, מנהיגים שונים בעולם מנסים להציע את עצמם ואת ארצם לתיווך בין הצדדים. נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, שוחח היום עם פוטין, והציע לארח בארצו ועידת פסגה בין נשיאי רוסיה ואוקראינה.

שר החוץ האוקראיני, דימיטרי קולבה, אישר כי שוחח עם עמיתו הטורקי, וכי טורקיה ואוקראינה ישתפו פעולה בארגון פגישה כזאת, אם תקרה. הוא הוסיף שארצו חפצה שטורקיה תשמש כאחת הערבות לביטחונה, במסגרת הסכם עתידי עם רוסיה. ראוי לציין בהקשר זה, שטורקיה חפצה מאוד בהתקרבות למערב, לאור מצבה הכלכלי הקשה, כך שניתן להניח שגם סיבה זאת מדרבנת אותה לשמש גורם משמעותי במשא ומתן.

תגיות:רוסיהאוקראינהולדימיר פוטיןג'ו ביידן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה