חדשות בריאות

מחקר מפתיע: רוצים לחיות יותר? עשו את הדבר הזה במשך חצי שעה

מחקר חדש שבדק נתונים מ-30 שנות מעקב קובע: חיזוק השרירים במשך 30 דקות בשבוע בלבד מפחית את הסיכון למוות ממגוון גורמים

  • א' סיון התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר חדש שבוצע ביפן מצביע על כך שביצוע מתיחות ותרגילים לחיזוק השרירים, גם במשך חצי שעה בשבוע בלבד – עשוי להאריך את חייכם.

המחקר פורסם בכתב העת הרפואיBritish Journal of Sports Medicine , וממצאיו מצביעים על כך ש-30 עד 60 דקות בשבוע בלבד של פעילות לחיזוק השרירים באמצעות תרגילי כושר, עבודה פיזית או מתיחות, מפחיתה ב-20% את הסיכון למוות מגורמים שונים.

המחקר בוצע ביפן, ובו בדקו החוקרים עשרות מחקרים ונתונים של מבוגרים ללא בעיות רפואיות ממדינות שונות ובהן אנגליה, סקוטלנד, אוסטרליה ויפן. החוקרים גילו שפעילות גופנית קלה לחיזוק השרירים, גם של 30 דקות בשבוע בלבד, הפחיתה בחמישית את הסיכון למחלות לב, סרטן, מחלות כלי דם, סוכרת ומגוון מחלות אחרות.

החוקרים סיכמו את ממצאי המחקר: "פעילויות לחיזוק השרירים היו קשורות באופן הפוך לסיכון לתמותה מכל סיבה ומחלות שאינן מדבקות כולל סרטן, סוכרת, סרטן ריאות ועוד. עם זאת, ההשפעה של נפח גבוה יותר של פעילויות לחיזוק שרירים על תמותה אינה ברורה".

מחקר זה מתווסף לשורה ארוכה של מחקרים, המציינים את תרומתה של הפעילות הגופנית לאיכות חיים ולאריכות חיים. התנועה מסייעת לעיכול תקין, לספיגה של חומרים במעי ולזרימת דם טובה; היא מפחיתה את הסיכון להתפתחות מחלות לב; משפרת את מצב הרוח על ידי הפרשת דופאמין וסרטונין, הורמונים שמשפיעים על מצב הרוח שלנו; משפרת תפקודים קוגניטיביים (חשיבתיים) בתכנון ובקשב וריכוז; בונה עצם ומונעת אוסטאופורוזיס (בריחת סידן); מחזקת שרירים; מפתחת את קיבולת הריאות וכך עוזרת לנשימה טובה יותר. ההתעמלות מעלה את החיסון בגוף ומגנה מפני דלקות. כן משפיעה הפעילות הגופנית לטובה על רמות הסוכר בדם. באמצעותה, השרירים נעשים רגישים יותר להשפעת האינסולין, כלומר הלבלב אינו צריך לעבוד קשה כדי לשמור על רמות סוכר תקינות.

ממצאים אלו אינם חדשים. כבר לפני מאות שנים הצביע גדול הרופאים, הרמב"ם, על חשיבותה של הפעילות הגופנית. בהלכות דעות הוא כותב ש"ההתעמלות היא העיקר הגדול בהתמדת הבריאות ובדחיית רוב החולאים". עוד מציין הרמב"ם כי: "כל זמן שאדם מתעמל ויגע הרבה ואינו שבע ומעיו רפין (מעיים שלא מלאים במזון), אין חולי בא עליו וכוחו מתחזק אפילו אוכל מאכלות רעים.. ".

הרמב"ם מוסיף ומציין כי ללא פעילות גופנית – יהיה האדם בעל מכאובים וחסר כוח. כה דבריו: "וכל מי שיושב לבטח ואינו מתעמל, אפילו אכל מאכלות טובים ושמר על עצמו על פי הרפואה, כל ימיו יהיו מכאובים וכוחו תושש".

הרב זמיר כהן: איך נשמור על הבריאות על פי הרמב"ם?

 

תגיות:שריריםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה