מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם יש איסור להשתמש בסמים? האם מותר למנוע מאבא לעשן? והאם דברי הגר"א נוגעים לאוקראינה או לטורקיה?

מקבץ שו"ת 212 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • כ"ז אדר א' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. עד מתי מותר להגיד ברכות השחר? ראיתי באיזה עמוד באינטרנט שמותר להגיד עד השקיעה אבל עדיף תמיד להקדים, האם זה נכון?

אכן אפשר לברך ברכות השחר עד השקיעה, אך עדיף להקדים לברך תוך ארבע שעות מתחילת היום (היינו סוף זמן תפילה), או לפחות לפני חצות היום.

מקורות: יעוין במשנה ברורה (סימן נ"ב סק"י) ובשו"ת יחוה דעת חלק ד' (סימן ד').

* * *

2. האם יש איסור להשתמש בסמים?

כבר התייחס לשאלה זו הרב משה פיינשטיין זצ"ל, וכתב: הנה בדבר אשר התחילו אילו בחורים לעשן חשיש, פשוט שהוא דבר אסור מכמה עיקרי דינים שבתורה:
 
א. שהוא מקלקל ומכלה את הגוף.
 

ב. ואף אם נמצאו אנשים בריאים שלא מזיק להם כל כך אבל מקלקל הוא את הדעת ואינם יכולים להבין דבר לאשורו שזה עוד יותר חמור, שלבד שמונע עצמו מלימוד התורה כראוי, הוא מניעה גם מתפילה וממצוות התורה, שעשייה בלא דעת הראוי הוא כלא קיימם.
 

ג. ועוד שהוא גורם תאווה גדולה אשר הוא יותר מתאוות אכילה וכדומה הצריכים לאדם לחיותו, ויש שלא יוכלו לצמצם ולהעביר תאוותם, והוא איסור החמור שנאמר בבן סורר ומורה על תאווה היותר גדולה שיש לו לאכילה אף שהוא לאכילת כשרות, וכל שכן שאסור להביא עצמו לתאווה גדולה עוד יותר, ולדבר שאין שום צורך לאדם.
 

ד. ועוד שהאב והאם של אלו שמעשנים זה מצטערים מאוד, אשר עוברים על מצוות כיבוד אב ואם.
 

ה. ועוד יש איסור העשה דקדושים תהיו, כפירוש הרמב"ן בחומש. וגם הם גורמים לאיסורים הרבה אחרים לבד זה.
 

סוף דבר הוא פשוט וברור שהוא מהאיסורים החמורים, וצריך להשתדל בכל היכולת להעביר טומאה זו מכל בני ישראל ובפרט מאלו שלומדים בישיבות. עד כאן דברי קדשו.

מקורות: דברי הרב משה פיינשטיין זצ"ל נמצאים בספרו שו"ת אגרות משה חלק יורה דעה חלק ג' (סימן ל"ה). וכן כתב בספר מעדני שלמה (עמוד תל"א) ששמע מהרב שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל, שוודאי יש איסור מצד הדין לקחת סמים [לא רק מצד ההשקפה שאין זה ראוי], משום שלקיחת סמים כמו שעושים ברחוב ודאי מזיק את גופו ואסור משום חבלת גופו שאיסור גמור הוא. יעוין שם עוד בדבריו. וכן יעויין עוד להרב חיד"ו וייס שליט"א בספר ובחרת בחיים (אות ו').

וכתב בספר חשוקי חמד - בבא מציעא (עמוד שפ"ב) שאין לתת צדקה לאנשים מסוממים הצורכים כספים עבור סמים, ע"ש. ועיין עוד בתחומין כרך לג' (עמוד 124) לעניין אם מי שמעשן סמים כשר לעדות. וראה עוד בשו"ת אשר חנן חלק ח' (סימן ל"ט) ובספר "פסקי דין בדיני ממונות ובבירור יוחסין" כרך ז' (עמוד תק"מ).

* * *

3. אם אין יין לקידוש, מה עלי לעשות? האם לברך על מים?

כשאי אפשר להשיג יין - בליל שבת אפשר לקדש על הלחם. וביום שבת יותר טוב לקדש על משקין משכרים, כמו קוניאק, ליקרים לסוגיהם, בירה לבנה וכו'. אך לא ניתן לקדש על מים.

מקורות: על פי שלחן ערוך אורח חיים (סימן ער"ב סעיף ט').

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

* * *

4. במקום לימודיי ישנו WIFI שניתן להתחבר אליו ללא סיסמה, והוא פתוח לציבור. האם יש לחשוש מגזל?

מותר ללא חשש.

* * *

5. אני מורה לנביא בתיכון חרדי, לומדות כעת ספר שמואל. בפרק י"ח מתואר כיצד יצאו הנשים לקראת דוד ושאול בשירה ומחולות, "ותצאנה הנשים... לשיר והמחולות לקראת שאול המלך... הכה שאול באלפיו..." נשאלתי ע"י התלמידות כיצד ייתכן שנשים שרו באוזני המלך וכן איך ייתכן שהמלך הקשיב לשירתן? אשמח לקבל תשובה המבהירה את העניין.

שאלה טובה. אפשר לתרץ לפי השיטות שסוברות שאיסור קול באישה ערווה אינו מהתורה אלא מדרבנן, וכמו שכתב הנשמת אדם (כלל ד אות א) שהוא דבר פשוט שקול באישה אף שהוא ערווה, היינו מדרבנן, שהרי לא מצינו בפסוקים שהוא ערווה אלא רק שהוא נוי, ולכן אסרוהו חכמים. ע"ש. ולפי זה יש לומר שבזמן שאול המלך עדיין לא תיקנו איסור זה.

* * *

6. בננו יהיה בן שנתיים בע״ה בעוד חודש. יש לו שיער מתולתל והוא סובל מכינים שממש מפריעים לו, וגורמים לו להיות עצבני מהגירודים. האם מותר לספר ולא לחכות לגיל 3?

אין איסור לגזור שיער של ילד לפני גיל שלוש, אלא שהמנהג ברוב תפוצות ישראל להימנע מכך אם זה נעשה לשם יופי בלבד. אמנם אם אורך השיער גורם לו לסבול מכינים, כמו במקרה שלכם, אפשר לגזור את שיערו גם קודם גיל שלוש ללא כל חשש.

מקורות: יעויין בספר נטעי גבריאל ענייני תגלחת הילדים (פרק א' סעיף ב', ופרק ב' סעיפים ב'-ג'-ד').

* * *

7. יש לי אבא חולה. כל חיי השתדלתי לכבדו בדרך הכי טהורה שיש. מעולם לא אמרתי לו לא, חוץ מפעם אחת, ועד היום זה מציק לי במחשבות. באחד האשפוזים שלו הרופא אמר שאם הוא ימשיך לעשן - הוא ימות. החלטתי שאני יותר לא נותן לו לעשן, והוא גם רב איתי על זה פעמיים, ובכאב אמרתי לו לא. ולבסוף הפסיק לעשן כבר מעל 7 שנים. האם עשיתי בסדר או לא?

נהגת נכון מאוד, והמקור לכך הוא מדברי רבנו יהודה החסיד זצ"ל בספר חסידים (סימן רל"ד) שכתב, מעשה באחד שחלה, בא הרופא אצלו לרפאותו. אמר לו, אם תשתה מים תהיה בסכנה, ואם תאכל מאכל פלוני תהיה בסכנה בנפשך. ואמר לבנו תן לי מים ואותו מאכל פלוני, ואם לאו לא אמחול לך לא בעולם הזה ולא בעולם הבא. אמרו לו הקהל, אל תהי חושש בדבריו. והובא בערוך השלחן יורה דעה (סימן ר"מ סעיף מ"א).

* * *

8. האם מותר לראות משחק כדורגל שצולם בשבת, ביום חול?

אם המשחק צולם בשבת על ידי יהודים יש להחמיר לא לצפות בו אף ביום חול.

מקורות: יעויין בספר ארחות שבת חלק ג' (פרק כ"ה סעיף ס"ו).

* * *

9. האם זה נכון שלדעת הרב עובדיה אסור לאישה נשואה אשר שמה מטפחת להראות שיער ראשה גם לאח או לאבא? בהנחה שהיא לא נוהגת לשים מטפחת בבית

עד כמה שידוע הרב עובדיה יוסף זצ"ל לא התייחס לשאלה זו.

ראי מה שנכתב בזה כאן

* * *

10. האם נבואת הגאון מוילנא היא על אוקראינה ורוסיה או רוסיה וטורקיה (איסטנבול)? אפילו שהן די קרובות, האם אפשר להחשיב גם את אוקראינה לגבי מה שדיבר הגאון?

בספר הגאון החסיד מוילנא (עמוד קפ"ט) כתב, שלפי מסורת אחת הגאון מוילנא הצהיר כי "בשעה שתגיע אליו השמועה על כניסת צבא רוסי בשערי איסטנבול, ימהר ללבוש בגדי שבת ויצפה לרגלי המשיח".

ושם (עמוד קצ"ג הערה 27) ציין שמסורת זו היא מפי ר' אריה לוין, ששמע מפי רבי חיים ברלין, ששמע מפי רבי יצחק מוולוז'ין, ששמע מפי אביו רבי חיים, מפי הגר"א.

עוד כתב שם, שלפי מסורת אחרת התבטא הגר"א: "בשעה שסוסים רוסיים ישתו בשקתות של איסטנבול, צפה לרגלי משיח".

תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה