עובדות ביהדות

5 בתי הכנסת העתיקים ביותר בעולם

איפה נמצאים בתי הכנסת העתיקים ביותר ברחבי הגלובוס? והאם מתפללים שם גם כיום? מבט היסטורי לבתי התפילה היהודיים

 בית הכנסת ’אבן שושן’, ספרד (צילום: shutterstock) בית הכנסת ’אבן שושן’, ספרד (צילום: shutterstock)
אא

בתי כנסת לא תמיד היו משחר ההיסטוריה. בית המקדש היה המקום המרכזי בו נוצר המפגש בין היהודי לבין בוראו. שם השכינה שרתה, וכל אחד יכול היה להגיע ולזכות לטהרה רוחנית. מאז חורבן בית המקדש הראשון ותחילת גלות בבל, בית הכנסת הפך להיות המקום המרכזי לתפילה, שהחליף את עבודת הקורבנות בבית המקדש.

האזכור הראשון לבתי כנסיות מופיע בנביא ירמיהו: "ואת בית המלך ואת בית העם שרפו הכשדים באש" (פרק ל"ט, פס' ח), ורש"י מפרש ש'בית העם' הכוונה לבתי כנסיות. בית הכנסת מכונה 'מקדש מעט', כדברי הנביא יחזקאל: "ואהי להם למקדש מעט" (יחזקאל י"א, ט"ז), וקדושת השכינה שורה שם.

בתי כנסת רבים נחרבו ונהרסו עם הזמן, וגילויים ארכיאולוגיים חושפים את קיומם באזורים שונים. שרידים של בתי כנסת עתיקים לא מעטים מתגלים בארצנו. קיימים, אומנם, גם בתי כנסת קדומים ברחבי העולם ששרדו, חלקם הפכו למוזיאון לתרבות יהודית וחלקם משמשים אף כיום כבית תפילה יהודי.

1. בית הכנסת 'בן עזרא'. בית כנסת זה נמצא בעיר קהיר שבמצרים. תהליך הבנייה שלו לקח מעל 1,000 שנים, והוא ונבנה בין השנים 882-1892 למניינם. לפני כ-130 שנה נערך שיפוץ מן היסוד של בית הכנסת, והתגלה בעליית הגג חדר גניזה עתיק, עם למעלה מ-100,000 כתבי יד וספרים יהודיים. הדבר הביא למהפכה בחקר היסטוריית היהדות, ומרבית המסמכים הועברו לחקר בספריית אוניברסיטת קיימברידג' שבאנגליה.

בית הכנסת 'בן עזרא, מצרים (צילום: shutterstock)בית הכנסת 'בן עזרא, מצרים (צילום: shutterstock)

2. בית הכנסת הישן. בית כנסת זה נמצא בעיר ארפורט שבגרמניה. החלקים העתיקים ביותר של המבנה נבנו בשנת 1094 למניינם, ורוב חלקי הבניין נבנו בסביבות שנת 1300 למניינם. לפני כ-20 שנה מועצת העיר החלה בעבודות חקר ושימור, וכיום הוא משמש כמוזיאון להיסטוריה יהודית. נמצא שם אוסף תכשיטים, מטבעות וכתבי יד עבריים שנמצאו, ומתוארכים למאות ה-12 ועד ה-14 למניינם. בין כתבי היד נמצא 'כתב יד ארפורט' – כתב יד הקדום ביותר של נוסח התוספתא (תוספתא אלו דברי תנאים שלא נכללים במשנה).

3. חצר היהודים. בית כנסת זה ממוקם בעיר לינקולן (מחוז לינקולנשייר) שבאנגליה, ושימש משנת 1180 למניינם. בשנת 1255 למניינם תושבי המקום העלילו עלילת דם שיהודי העיר רצחו ילד קטן למטרת פולחן. לאחר כ-35 שנה, עם התגברות האנטישמיות, גורשה כל הקהילה היהודית מאנגליה. כיום המבנה משמש כמטה הראשי של החברה להיסטוריה וארכיאולוגיה של לינקולנשייר.

4. בית הכנסת 'אבן שושן'. בית כנסת זה נמצא בעיר טולדו שבמרכז ספרד. הוא נבנה בשנת 1180 למניינם, ושימש עד המאה ה-14. הוצע בעבר כי מדינת ישראל תרכוש את בית הכנסת עבור הקהילה היהודית שבטולדו, תמורת העברת 'חדר הסעודה האחרונה' שבירושלים ממשרד הדתות לבעלות הכנסייה, אך העסקה לא הושלמה, וכיום המבנה בבעלות הכנסייה למרות הפצרותיהם של יהודי טולדו כי מבנה זה שייך לבני העם היהודי.

5. בית הכנסת מאיור. בית כנסת זה נמצא ברובע הגותי של העיר ברצלונה, ספרד. עדויות עובדתיות לקיומו הן מהמאה ה-13, אולם יש הסוברים שהוא נבנה בתקופת המאה ה-4, בימי שליטת הרומאים, בשל ממצאים שנמצאו בבית הכנסת השייכים לתקופה זו. הוא שימש את הקהילה היהודית עד לגירוש ספרד, ומאז ננטש. לפני כ-30 שנה הוא התגלה, עבר עבודות שיחזור, וכיום משמש כמוזיאון וכבית כנסת.

קראו גם:

למה צריך להתפלל דווקא במניין ולא לבד בבית? התשובות שיפתיעו אתכם

מתחזקים שואלים: למה צריך להתפלל בנוסח קבוע ולא במילים שלי?

תגיות:בית הכנסתעתיקות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה