הדרכה למתחזקים

מתחזקים שואלים: למה צריך להתפלל בנוסח קבוע ולא במילים שלי?

לחלק זה קצת קשה לחזור כל יום ויום על אותן מילים בתפילה. למה לא מתפללים בנוסח אינדיבידואלי שאליו יהיה קל יותר לאדם להתחבר? ומה כל כך מיוחד בתפילה שבסידור?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שלושת אבותינו תיקנו את שלושת התפילות: אברהם אבינו תיקן את שחרית, יצחק אבינו את מנחה ויעקב אבינו תיקן את ערבית. נוסח התפילה תוקן על ידי אנשי כנסת הגדולה בזמן בית המקדש השני. היו אלה חברי בית הדין של עזרא הסופר, שהוקם בתחילת ימי בית המקדש השני. בבית דין זה היו מאה ועשרים זקנים, וביניהם נביאים וחכמים, כמו: חגי, זכריה, מלאכי, דניאל, חנניה, מישאל ועזריה, נחמיה בן חכליה, מרדכי בלשן וזרובבל, ושמעון הצדיק.

תפילת שמונה עשרה נכתבה ברוח הקודש, והיא מכילה צירופים קדושים הפותחים היכלות בשמים כאשר היא נאמרת באותו נוסח מתוקן. התפילה כוללת בתוכה כוונות עמוקות שיוצרות תיקונים בעולמות עליונים. ה'חפץ חיים' כותב בעניין זה כך: "כשתקנו כנסת הגדולה את נוסח התפילה היו שם מאה ועשרים זקנים, ומהם כמה נביאים. והמה נמנו על כל ברכה בתיבותיה ובצרופי אותיותיה בכמה סודות נעלמות ונשגבות, וכשאנו אומרים דברים אלו כלשונם של כנסת הגדולה, אף שאין אנו יודעים לכוון, מכל מקום עלתה לנו תפלתנו כהוגן, כי התיבות בעצמן פועלים קדושתן למעלה, מה שאין כן כשמתפללין בלשונות עמים אחרים" (ביאור הלכה על שולחן ערוך, סימן קא).

והנה לשונו של רבי חיים מוואלוז'ין בספרו "נפש החיים": "והמשכיל יבין מדעתו, שלא לחינם הוצרכו לתיקון תחינה קטנה ותפילה קצרה כזו מאה ועשרים זקנים ומהם כמה נביאים. אלא שהמה השיגו ברוח קודשם והשגת נבואתם העליונה, ונהירים להם שבילי כל סדרי בראשית ופרקי המרכבה. לזאת יסדו ותקנו מטבע ברכות והתפילות באלו התיבות דווקא, מאשר ראו והשיגו איזה דרך ישכון אורה של כל תיבה פרטית מהם, אשר היא נצרכת מאוד לתיקון ריבוי עולמות וכוחות עליונים וסידור המרכבה" (שער ב', פרק י').

עוד כותב רבי חיים מוואלוז'ין כי הכוונות שהתבארו לנו על ידי חז"ל הינן כטיפה מן הים כנגד עומק הכוונות של אנשי כנסת הגדולה בנוסח התפילה אשר מחולל תיקונים חדשים בכל העולמות בכל יום ויום. והנה לשונו: "כי גם מה שנתגלה לנו קצת כוונות התפילה מרבותינו הראשונים ז"ל קדישי עליונין. ועד אחרון הרב הקדוש איש אלוקים נורא האריז"ל אשר הפליא הגדיל לעשות כוונות נפלאים, אינם בערך אף כטיפה מן הים כלל נגד פנימיות עומק כוונת אנשי כנסת הגדולה מתקני התפילה. שהיו מאה ועשרים זקנים ומהם כמה נביאים. וכל מבין יבין. דלא איתי אנש על יבשתא שיוכל לתקן תיקון נפלא ונורא כזה, לכלול ולגנוז במטבע תפילה קבועה וסדורה בנוסח א'. התיקונים של כל העולמות עליונים ותחתונים וסדרי פרקי המרכבה. ושבכל פעם שמתפללין יוגרם תקונים חדשים בסדור העולמות והכוחות והמשכת מוחין חדשים אחרים" (נפש החיים, שער ב', פרק י"ג).

התפילה מכילה את כל צורכי האדם, הפרטיות והכלליות  – פרנסה, שלום, בריאות, בטחון מדיני ועוד. אם התפילה הייתה נאמרת בלשון חופשית, כל אחד היה מתפלל בעיקר על הנושא העיקרי בו חל קושי נוכחי בחייו, ולא היה מבקש על יתר התחומים. הוא היה מתפלל על מה שהוא מרגיש שחסר לו כרגע, ועל שאר הנושאים לא היו מבקשים והם היו נדחקים הצידה ונותרים מוזנחים מתפילה. התפילה בנוסח הקבוע מהווה תזכורת יום-יומית לאדם לתלות את כל תחומי חייו בבורא עולם, ועוזרת לו להתפלל על כל התחומים החשובים. בנוסף, אם לא היה נוסח קבוע שיש לאומרו אנשים שהיו מוטרדים מחיי היום-יום היו מרפים מתפילתם ופוטרים את עצמכם בתפילות קצרות וחלושות.

עצה לסיום: תמיד מומלץ ללמוד על משמעות התפילה וביאוריה השונים, ובכך יהיה ניתן להתחבר אליה עוד יותר.

האם צריך להתפלל דווקא בנוסח שבסידור, או שמספיק לדבר עם בורא עולם במילים שלי?הרב זמיר כהן בקטע קצר ומחכים:

מומלץ לקרוא גם: למה צריך להתפלל דווקא במניין ולא לבד בבית? התשובות שיפתיעו אתכם

תגיות:תפילההדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה