חדשות בארץ

מפכ"ל המשטרה: להקים ועדת חקירה חיצונית בראשות שופט

בעקבות חשיפת "כלכליסט" על השימוש המשטרתי הנרחב בתוכנת הריגול פגסוס כנגד אזרחים, פנה מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי לשר לביטחון הפנים בבקשה להקים ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה. הנשיא יצחק הרצוג: "יום לא פשוט. מערכת אכיפת החוק לא יכולה לחפף במילוי החוק"

המפכ"ל קובי שבתאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)המפכ"ל קובי שבתאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי הגיב הבוקר (שני) על הסערה בעקבות הפרסום ב"כלכליסט", לפיו המשטרה עשתה שימוש נרחב בתוכנת הריגול פגסוס כנגד אזרחים, וקרא להקמת ועדת בדיקה חיצונית.

מטעמו של שבתאי נמסר: "לאור הפרסומים האחרונים בדבר הפעלת מערכות טכנולוגיות במשטרת ישראל בשנים שקדמו לכניסתי לתפקיד, פניתי לשר לביטחון פנים וביקשתי שיורה על הקמת ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה בראשות שופט שתבחן את הנושא על כל היבטיו, וזאת על מנת להשיב את אמון הציבור במשטרת ישראל מחד ולהסדיר את השימוש בטכנולוגיות במשטרת ישראל מאידך. ככל שתמצא הוועדה אי סדרים וכשלים - הם יטופלו בהתאם לחוק".

מוקדם יותר התייחס נשיא המדינה יצחק הרצוג לסערה: "זה יום לא פשוט", אמר בנאום שנשא בכנס ירושלים של העיתון בשבע: "בפתח דבריי, איני יכול שלא להתייחס לצבר הפרסומים ובראשם הידיעה שפורסמה הבוקר בכלכליסט. מערכת אכיפת החוק לא יכולה לחפף במילוי החוק. מי שאוכף את החוק חייב להקפיד עליהן קלה כחמורה, יותר מכולם".

"אסור לנו לאבד את הדמוקרטיה שלנו", הדגיש הרצוג. "אסור לנו לאבד את המשטרה שלנו. ובוודאי - אסור לנו לאבד את אמון הציבור בהן. זה מחייב בדיקה מעמיקה ויסודית".

על פי תחקיר "כלכליסט", החדירה המשטרתית לטלפונים של אזרחים לא הייתה אירוע נקודתי; היא נעשתה במשך שנים, והפכה לאחד הכלים הזמינים בהם משתמשת המשטרה לאיסוף מודיעין, זאת בניגוד לחוק ומבלי לקבל לכך אישור מבית המשפט. השימוש בתוכנת "פגסוס" הופעל נגד טלפונים של פוליטיקאים בדרג הארצי והמקומי, אנשי עסקים בכירים במשק, מנכ"לי משרדים ממשלתיים ועיתונאים, מארגני מחאות ציבוריות שונות כדוגמת מחאת הנכים וקהילת יוצאי אתיופיה, מעורבים בתיק 4000, ומקורביו ובני משפחתו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

במערכת הפוליטית הגיבו בסערה על הפרסום. שר האוצר לשעבר ישראל כ"ץ קרא להקפיא באופן מיידי את כל ההליכים המשפטיים נגד נתניהו ולהקים ועדת חקירה פרלמנטרית בלתי תלויה. "היה כאן ניסיון בוטה להפיל ראש ממשלה מכהן באמצעים בלתי חוקיים", אמר בריאיון לכאן ב'. "יש כאן איום חמור על הדמוקרטיה במדינת ישראל".

חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד כתב: "אם הממשלה לא תקים מיד ועדת חקירה ממלכתית, אפעל להקמת הוועדה לביקורת המדינה אד הוק, ונחליט שם על הקמת ועדת חקירה ממלכתית בעצמנו. נראה אותם מצביעים נגד. תוקם ועדת חקירה ממלכתית והמעורבים ייחקרו. יש לצאת לבחירות לאלתר ללא השפעת תוכנות ריגול, ולהסיר את הכתם השחור הזה מהדמוקרטיה שלנו".

יו"ר סיעת מרצ, מיכל רוזין, אמרה כי "משטרת ישראל זקוקה לניעור. הגילויים החדשים בפרשת NSO צריכים להדיר שינה מכולנו. ככה לא מתנהלת דמוקרטיה, יש לפתוח בוועדת חקירה חיצונית באופן מיידי".

יו"ר הוועדה לביטחון פנים, מירב בן ארי, הגיבה: "אם הדברים נכונים זו רעידת אדמה בדמוקרטיה. יש להקים ועדת חקירה חיצונית שתבדוק את הדברים לעומק. זו שיטת עבודה שמתאימה למשטרים חשוכים, לא לישראל. יש לחקור מהשר הממונה דאז, המפכ"ל ועד אחרון השוטרים שחדר לטלפון ללא צו, ואם אמת בדבר - להעמידם לדין. אפנה לשר עמר בר-לב עוד היום בנושא".

יו"ר עוצמה יהודית, חבר הכנסת איתמר בן גביר, תקף: "מדובר בלא פחות מרעידת אדמה ויום כיפור של המשטרה - שמאזינה, מקליטה, עוקבת, ומרגלת ללא אישור וללא פיקוח בכדי לסחוט ולשאוב מידע, משל היינו צפון קוריאה. יש לחקור את החוקרים ולפתוח בוועדת חקירה ממלכתית, ובעיקר את זה שקרה במשמרת שלו - יועץ הסתרים למחאת בלפור, רוני אלשיך".

תגיות:יצחק הרצוגמשטרת ישראלקובי שבתאיתוכנות ריגול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה