חדשות בארץ

"להסיר את הכתם השחור מהדמוקרטיה – ללכת לבחירות": המערכת הפוליטית סוערת

המערכת הפוליטית מגיבה בסערה על החשיפה ב"כלכליסט", לפיה השימוש המשטרתי בתוכנות ריגול היה נרחב וכלל חדירה לטלפונים של פוליטיקאים, אנשי עסקים בכירים, מנכ"לי משרדים ממשלתיים ועיתונאים, מארגני מחאות ציבוריות, מקורביו ובני משפחתו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו

קרעי (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)קרעי (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

במערכת הפוליטית גוברים הקולות להקמת ועדת חקירה, וזאת בעקבות החשיפה הבוקר (שני) ב"כלכליסט" על השימוש הנרחב שעשתה המשטרה בתוכנות ריגול ללא צווים משפטיים.

על פי התחקיר, החדירה המשטרתית לטלפונים של אזרחים לא הייתה אירוע נקודתי; היא נעשתה במשך שנים, והפכה לאחד הכלים הזמינים בהם משתמשת המשטרה לאיסוף מודיעין, זאת בניגוד לחוק ומבלי לקבל לכך אישור מבית המשפט. השימוש בתוכנת "פגסוס" הופעל נגד טלפונים של פוליטיקאים בדרג הארצי והמקומי, אנשי עסקים בכירים במשק, מנכ"לי משרדים ממשלתיים ועיתונאים, מארגני מחאות ציבוריות שונות כדוגמת מחאת הנכים וקהילת יוצאי אתיופיה,  מעורבים בתיק 4000, ומקורביו ובני משפחתו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

בעקבות החשיפה, קרא שר האוצר לשעבר ישראל כ"ץ להקפיא מיידית את כל ההליכים המשפטיים נגד נתניהו ולהקים ועדת חקירה פרלמנטרית בלתי תלויה. "היה כאן ניסיון בוטה להפיל ראש ממשלה מכהן באמצעים בלתי חוקיים", אמר לכאן ב'. "יש כאן איום חמור על הדמוקרטיה במדינת ישראל".

השר לביטחון הפנים לשעבר, אמיר אוחנה, אמר: "כך נראית מדינת משטרה. זו מורשתם של רוני 'יאח"ה יכולה להקים ממשלות' אלשיך, שי 'לא ירתיעונו' ניצן, ואביחי 'לב כבד אך לב שלם' מנדלבליט. יותר אנשים מבינים כעת שהתעקשותי להקים ועדת בדיקה ממשלתית למח"ש והמלחמה שניהל נגדה היועמ"ש הייתה הרבה יותר חשובה מ'ביבי'".

חבר הכנסת יובל שטייניץ (הליכוד) מסר: "הפרשה ההולכת ונחשפת לנגד עינינו היא לא פחות מאשר האיום הגדול ביותר על הדמוקרטיה הישראלית מזה עשרות בשנים. בצד ועדת חקירה פרלמנטרית או ממלכתית נדרשת חקירה יסודית שתבוצע על ידי השב"כ ומח"ש, מכיוון שיש כאן חשד סביר ביותר לעבירות פליליות".

שרת הפנים איילת שקד הגיבה על התחקיר בקריאה להקמת ועדת חקירה חיצונית: "אם הדברים נכונים מדובר ברעידת אדמה, במעשים שמתאימים למשטרים אפלים במאה הקודמת שאסור שנהיה דומים להם", כתבה בטוויטר. "חדירה המונית לפרטיות של אנשים רבים זו הפקרות שחייבת להיפסק היום. נדרשת ועדת חקירה חיצונית, לא למטרות האלה קנתה המשטרה את התוכנות הללו. לכנסת ולציבור כולו מגיעות תשובות, היום".

יו"ר מפלגת הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', הגיב בחריפות על דבריה של שקד: "איילת, בחסות רעידת האדמה הזו את והשותף שלך גנבתם את השלטון. אם נותרה בך מעט יושרה ואם את חרדה באמת לדמוקרטיה הישראלית, את צריכה להפיל את הממשלה הזו ולהביא לבחירות מיידיות שיחזירו את הדמוקרטיה ואת השלטון שנגנבו מאזרחי ישראל".

חברת הכנסת מירי רגב (הליכוד) תקפה: "מאפיה בחסות החוק. פרשת פגסוס מעידה עד כמה מזוהמת המשטרה ומערכת המשפט שלנו. דרושה ועדת חקירה ממלכתית בלתי תלויה, כאן ועכשיו".

חבר הכנסת עמיחי שיקלי כתב: "הפקדנו בידיהם את השמירה על החוק והם לקחו את העוצמה הזאת והפנו אותה נגדנו, בניגוד לחוק. לא נעצור עד שאחרון העבריינים בגלימות או במדים יבוא על עונשו. אני קורא לחבריי בכנסת משמאל, מהמרכז ומימין לקיים דיון חרום במליאה ולפעול מיד להקמתה של ועדת חקירה בלתי תלויה".

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, כתבה: "המשך החשיפות לגבי תוכנות הרוגלה לא משאירות מקום לספק: מדובר ברעידת אדמה שמצריכה לא פחות מוועדת חקירה ממלכתית. המחשבה שמדינה דמוקרטית מרגלת אחרי אזרחיה כאחרונת הדיקטטורות מדירה שינה. אין מקום לשום תירוץ או פלפול. ועדת חקירה".

יו"ר סיעת מרצ, מיכל רוזין, כתבה: "משטרת ישראל זקוקה לניעור. הגילויים החדשים בפרשת NSO צריכים להדיר שינה מכולנו. ככה לא מתנהלת דמוקרטיה, יש לפתוח בוועדת חקירה חיצונית באופן מיידי".

חברת הכנסת גבי לסקי (מרצ) אמרה כי "הממצאים החדשים מעיתון כלכליסט בעניין ריגול אחרי אזרחים ובעלי תפקידים מרכזיים בשירות הציבורי הם רעידת אדמה של ממש. אני קוראת לשר המשפטים ולשר לביטחון פנים לקיים ועדת חקירה עצמאית. כל הגבולות נחצו וחייבים בדק בית עמוק במשטרה".

חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד כתב: "אם הממשלה לא תקים מיד ועדת חקירה ממלכתית, אפעל להקמת הוועדה לביקורת המדינה אד הוק, ונחליט שם על הקמת ועדת חקירה ממלכתית בעצמנו. נראה אותם מצביעים נגד. תוקם ועדת חקירה ממלכתית והמעורבים ייחקרו. יש לצאת לבחירות לאלתר ללא השפעת תוכנות ריגול, ולהסיר את הכתם השחור הזה מהדמוקרטיה שלנו".

עמיתו לסיעה של קרעי, חבר הכנסת מיקי זוהר, אמר: "תאמינו או לא, ישראל כבר לא דמוקרטיה. ועדת חקירה בשליטת הממשלה לא תעזור משום שהם יקברו את הסיפור. עובדה שהשלטון בידם בזכות המעשים הפליליים הללו. אפשר לתקן את המצב ההזוי הזה רק בדרך אחת: החלפת הממשלה יחד עם 61 חברי כנסת אמיצים שאכפת להם מהמדינה".

יו"ר הוועדה לביטחון פנים, מירב בן ארי, הגיבה: "אם הדברים נכונים זו רעידת אדמה בדמוקרטיה. יש להקים ועדת חקירה חיצונית שתבדוק את הדברים לעומק. זו שיטת עבודה שמתאימה למשטרים חשוכים, לא לישראל. יש לחקור מהשר הממונה דאז, המפכ"ל ועד אחרון השוטרים שחדר לטלפון ללא צוואם אמת בדבר - להעמידם לדין. אפנה לשר עמר בר-לב עוד היום בנושא".

יו"ר עוצמה יהודית, חבר הכנסת איתמר בן גביר, תקף: "מדובר בלא פחות מרעידת אדמה ויום כיפור של המשטרהשמאזינה, מקליטה, עוקבת, ומרגלת ללא אישור וללא פיקוח בכדי לסחוט ולשאוב מידע, משל היינו צפון קוריאה. יש לחקור את החוקרים ולפתוח בוועדת חקירה ממלכתית, ובעיקר את זה שקרה במשמרת שלו - יועץ הסתרים למחאת בלפור, רוני אלשיך".

אבנר נתניהו, בנו של ראש האופוזיציה – שעל פי תחקיר "כלכליסט" נכלל ברשימה הארוכה של הנעקבים – כתב: "אשכרה זה קרה גם לי. באמת שאני בהלם. מסתבר שאין שום חשיבות לשטויות האלה, 'כן מעורב בפוליטיקה, לא מעורב', וזה יקרה גם לכם".

תגיות:משטרת ישראלפגסוסתוכנות ריגול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה