חדשות בארץ

פוליטיקאים, אנשי עסקים, עיתונאים ואבנר נתניהו: השימוש הנרחב שעשתה המשטרה בתוכנת "פגסוס"

ב"כלכליסט" נחשף, כי השימוש שעשתה המשטרה בתוכנת "פגסוס" היה נרחב וכלל חדירה לטלפונים של פוליטיקאים, אנשי עסקים בכירים, מנכ"לי משרדים ממשלתיים ומארגני פעולות מחאה, מעורבים בתיק 4000, יועציו ובני משפחתו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

(עודכן: 8:15)

מתעצמת הסערה במערכת הפוליטית בעקבות החשיפה על השימוש המשטרתי בתוכנות ריגול ללא צווים משפטיים. הבוקר (שני) נחשף ב"כלכליסט", כי המשטרה עשתה שימוש נרחב בתוכנת "פגסוס", וחדרה באמצעותה לטלפונים של פוליטיקאים בדרג הארצי והמקומי, אנשי עסקים בכירים במשק, מנכ"לי משרדים ממשלתיים ועיתונאים, מארגני מחאות ציבוריות שונות כדוגמת מחאת הנכים וקהילת יוצאי אתיופיה, מעורבים בתיק 4000, ומקורביו ובני משפחתו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

מהתחקיר עולה, כי החדירה המשטרתית לטלפונים של אזרחים לא הייתה אירוע נקודתי; היא נעשתה במשך שנים, והפכה לאחד הכלים הזמינים בהם משתמשת המשטרה לאיסוף מודיעין, זאת בניגוד לחוק ומבלי לקבל לכך אישור מבית המשפט. בין השמות המוזכרים כמי שהטלפונים שלהם נפרצו: אבנר נתניהו בנו של ראש הממשלה לשעבר, יועציו של נתניהו יונתן אוריך וטופז לוק, מנכ"לי משרד האוצר לשעבר שי באב"ד וקרן טרנר, מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר אמי פלמור, מנכ"לי משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר ואבי ברגר, ראש העיר נתניה מרים פיירברג, איש העסקים רמי לוי, מנכ"ל חדשות 13 אבירם אלעד ששימש בעבר כעורך אתר וואלה, ויו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית יאיר כץ.

שרת הפנים איילת שקד הגיבה על התחקיר בקריאה להקמת ועדת חקירה חיצונית: "אם הדברים נכונים מדובר ברעידת אדמה, במעשים שמתאימים למשטרים אפלים במאה הקודמת שאסור שנהיה דומים להם", כתבה בטוויטר. "חדירה המונית לפרטיות של אנשים רבים זו הפקרות שחייבת להיפסק היום. נדרשת ועדת חקירה חיצונית, לא למטרות האלה קנתה המשטרה את התוכנות הללו. לכנסת ולציבור כולו מגיעות תשובות, היום".

יו"ר מפלגת הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', הגיב בחריפות על דבריה של שקד: "איילת, בחסות רעידת האדמה הזו את והשותף שלך גנבתם את השלטון. אם נותרה בך מעט יושרה ואם את חרדה באמת לדמוקרטיה הישראלית, את צריכה להפיל את הממשלה הזו ולהביא לבחירות מיידיות שיחזירו את הדמוקרטיה ואת השלטון שנגנבו מאזרחי ישראל".

בעקבות החשיפה, קרא שר האוצר לשעבר ישראל כ"ץ להקפיא באופן מיידי את כל ההליכים המשפטיים נגד נתניהו ולהקים ועדת חקירה פרלמנטרית בלתי תלויה. "היה כאן ניסיון בוטה להפיל ראש ממשלה מכהן באמצעים בלתי חוקיים", אמר בריאיון לכאן ב'. "יש כאן איום חמור על הדמוקרטיה במדינת ישראל".

חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד כתב: "אם הממשלה לא תקים מיד ועדת חקירה ממלכתית, אפעל להקמת הוועדה לביקורת המדינה אד הוק, ונחליט שם על הקמת ועדת חקירה ממלכתית בעצמנו. נראה אותם מצביעים נגד. תוקם ועדת חקירה ממלכתית והמעורבים ייחקרו. יש לצאת לבחירות לאלתר ללא השפעת תוכנות ריגול, ולהסיר את הכתם השחור הזה מהדמוקרטיה שלנו".

יו"ר סיעת מרצ, מיכל רוזין, אמרה כי "משטרת ישראל זקוקה לניעור. הגילויים החדשים בפרשת NSO צריכים להדיר שינה מכולנו. ככה לא מתנהלת דמוקרטיה, יש לפתוח בוועדת חקירה חיצונית באופן מיידי".

יו"ר הוועדה לביטחון פנים, מירב בן ארי, הגיבה: "אם הדברים נכונים זו רעידת אדמה בדמוקרטיה. יש להקים ועדת חקירה חיצונית שתבדוק את הדברים לעומק. זו שיטת עבודה שמתאימה למשטרים חשוכים, לא לישראל. יש לחקור מהשר הממונה דאז, המפכ"ל ועד אחרון השוטרים שחדר לטלפון ללא צו, ואם אמת בדבר - להעמידם לדין. אפנה לשר עמר בר-לב עוד היום בנושא".

יו"ר עוצמה יהודית, חבר הכנסת איתמר בן גביר, תקף: "מדובר בלא פחות מרעידת אדמה ויום כיפור של המשטרה - שמאזינה, מקליטה, עוקבת, ומרגלת ללא אישור וללא פיקוח בכדי לסחוט ולשאוב מידע, משל היינו צפון קוריאה. יש לחקור את החוקרים ולפתוח בוועדת חקירה ממלכתית, ובעיקר את זה שקרה במשמרת שלו - יועץ הסתרים למחאת בלפור, רוני אלשיך".

תגיות:משטרת ישראלתוכנות ריגול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה