היסטוריה וארכיאולוגיה

ד"ש מצמרר מסוביבור: תליוני "שמע ישראל" נחשפו בחפירות ארכיאולוגיות

תגליות מצמררות, אישיות ואנושיות, חושפות את החוט המקשר בין יהודים לאורך הדורות. זהו חבל עבות של תפילה ואמונה

  • כ"ט שבט התשפ"ב
ארכיאולוג רשות העתיקות יורם חיימי (צילום: אבי מזרחי, EYECON באדיבות רשות העתיקות)ארכיאולוג רשות העתיקות יורם חיימי (צילום: אבי מזרחי, EYECON באדיבות רשות העתיקות)
אא

שלושה תליונים נחשפו בחפירות ארכיאולוגיות במחנה ההשמדה סוביבור בפולין. על התליונים כתוב: "קל מלך נאמן שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד, ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד".

אחד התליונים נמצא בסמוך לצריף בו הוכנו הנשים לפני כניסתם לתאי הגזים. מרצפת הצריף נפלו עשרות תכשיטי נשים וסיכות שיער, ובין השאר גם התליון. תליון נוסף, שבו מופיעים על לוחות הברית מספרים בכתב לטיני, התגלה ברחבת ההתפשטות במחנה. תליון שלישי, שממנו השתמר רק הצד של קריאת שמע, נחשף בסמוך לאחד מקברי האחים.

 תליון שהתגלה בקבר ההמונים. ''אל מלך נאמן שמע ישראל ה אלוהינו ה' אחד ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד'' (צילום: יורם חיימי, רשות העתיקות) תליון שהתגלה בקבר ההמונים. ''אל מלך נאמן שמע ישראל ה אלוהינו ה' אחד ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד'' (צילום: יורם חיימי, רשות העתיקות)

התליונים עשויים מתכת, והם שונים זה מזה במראה. נראה כי הם הוכנו בעבודת יד.

מחקר שהתבצע בשנה האחרונה העלה כי מקורם היה במזרח אירופה – בלבוב שבאוקראינה, בפולין ובצ'כיה.

החפירות הארכיאולוגיות מבוצעות בעשור האחרון במחנה ההשמדה סוביבור בפולין. את החפירות מוביל צוות הארכיאולוגים ויטק מזורק מפולין, יורם חיימי מרשות העתיקות ואיבר סחוטה מהולנד, בעזרתם של תושבים מקומיים.

יהודים לאורך כל הדורות השליכו את נפשם מנגד, בעתות זעם וצוקה, כשקריאת "שמע ישראל" בפיהם. בכך הם הדגישו שעתה, בעזבם את ארץ החיים, הם מאמינים באמונה שלמה שקיימים חיים גם לאחר החיים העכשוויים כאן. הם מאמינים בבורא, הנמצא מעל מושגי הזמן והמקום, וממילא הם ממשיכים לחסות בצילו, והוא לא ינטוש אותם לעד.

בקריאה זו היתה כלולה גם הכרזה כלפי אומות העולם, שקמו עלינו לכלותינו, וכלפי כל אדם שניסה להצר את צעדי בני עמנו, שנצחונם עלינו הינו זמני ומוגבל. גם אם בעולם החומרי הזה עלה בידם להגשים את מטרותיהם, מכל מקום הנצחון הסופי יהיה של עם ישראל. בסופו של דבר הצדק והאמת ינצחו ויהיו מנת חלקם של כל באי העולם. העולם צועד לקראת גאולתו. אמנם הדרך ארוכה, ולעתים גם קשה מנשוא, אולם עם ישראל איתן באמונתו, והסוף הטוב מצפה לו אי שם בעתיד.

תליון שמע שנחשף בצריף התפשטות הנשים לפני כניסתן לתאי הגזים (צילום: יורם חיימי, רשות העתיקות)תליון שמע שנחשף בצריף התפשטות הנשים לפני כניסתן לתאי הגזים (צילום: יורם חיימי, רשות העתיקות)

יורם חיימי, מנהל החפירה מרשות העתיקות, תיאר את התליונים שנמצאו: "בסיפור צובט הלב הזה של התליונים, רב הנסתר על הגלוי. אנחנו מזהים פה מין דפוס, אולי אופנה שהייתה מקובלת בקרב הקהילה היהודית במזרח אירופה – תליונים שמצד אחד שלהם מופיעה קריאת שמע ומהצד השני מופיעים משה ולוחות הברית, אבל לא ידועה לנו סיבת החיבור המסוים הזה. האם תליונים כאלה חולקו בבית הכנסת בידי הקהילה היהודית? האם הם יוצרו בידי צורפים בהזמנה פרטית? המחקר עדיין מתנהל, ואנחנו מזמינים את הציבור להוסיף לנו מהידע שברשותו".

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, מסר: "התגליות המצמררות, האישיות והאנושיות, חושפות בפנינו את החוט המקשר בין יהודים לאורך הדורות – למעשה, זהו חבל עבות בן אלפי שנים, של תפילה ואמונה. החשיפה המרגשת מזכירה לנו, שוב, את חשיבות הישיבה במדינה משלנו, ואת חובתנו לחשוף את העבר, להכיר אותו וללמוד ממנו. אני מברך את ארכיאולוג רשות העתיקות, יורם חיימי, על יוזמתו לערוך חפירה ארכיאולוגית במחנה ההשמדה, ובכך להביא את השואה לכדי מוחשיות – אל מול מופעים של הכחשה ושנאה".

הרב אברהם בן אסולין מסביר מהי המשמעות העמוקה מאחורי המילים "שמע ישראל":
תגיות:היסטוריהארכיאולגיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה