פיתוח האישיות

פרשת משפטים: הודיה ככלי לחיזוק קשרים בינאישיים

יש ביהדות עניין להנכיח את הטוב. נלמד איך לעשות זאת בעזרת התפילה הראשונה של הבוקר: "מודה אני"

(צילום: מילה אביב / פלאש 90)(צילום: מילה אביב / פלאש 90)
אא

משמעות המילה "משפט" היא רצף של מילים או מעמד פסיקה של בית דין. כלומר, במילים שאנחנו אומרים יש לנו הכוח לחרוץ גורלות של עצמינו ושל הסובבים אותנו. אנחנו יודעים את הכוח של מילה טובה, או חלילה את הנזק שיכולים לחולל לשון הרע או מילים פוגעניות. אחד המטרות בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי CBT)) היא להביא למודעות את המחשבות, הרגשות והתנהגות שלנו. בהתאם נלמד מהמשפט "מודה אני" כיצד להודות לאחר בצורה מודעת יותר. נצא מתוך הבנה שהבסיס לקשר טוב הוא היכולת להודות אחד לשני. כאשר אנו מודים, אין המטרה להגיד מילים ללא בסיס, אלה לדבר מתוך כנות וחיבה. נסו ושתפו איך זה הרגיש.

 

מודה אני

יש ביהדות עניין להנכיח את הטוב. "ואהבת לרעך כמוך": היכולת לראות טוב בכל אחד ממלאת את החיים שלנו באהבה. לדוגמא, בברכות השחר אנו מודים על הטוב. וכן הדבר הראשון שאנחנו נדרשים לומר בבוקר, עוד לפני נטילת ידים הוא משפט שמתחיל במילה של הודיה: "מודה אני לפניך, מלך חי וקיים, שהחזרת בי נשמתי, בחמלה רבה אמונתך". מהפסוק הזה נלמד שיעור שלם כיצד עלי להודות.

 

כיצד אני מודה כל בוקר לה'?

דבר ראשון, נתחיל עם המילה תודה "מודה". אחר כך נפרט, למי בדיוק אנו מודים? למלך, ולא לסתם למלך שהיה פעם והלך, אלא מלך שכאן תמיד איתי, מלך "חי וקיים". נמשיך לפרט, על מה אנו מודים? "שהחזרת בי נשמתי". נמשיך לפרט כיצד בדיוק הוא עשה זאת "בחמלה רבה", כלומר מתוך רחמים ומתוך דאגה עבורנו, ונסיים במילה "אמונתך", שמעידה על כך שה' מאמין בי שאני ראוי וזכאי לחיות עוד יום. לא אראה כמובן מאליו שה' בחר להחזיר לי את הנשמה גם הבוקר, אלא אדגיש שה' עשה זאת מתוך אמונתו בי שאני אעשה את שליחותי היום על הצד הטוב ביותר.

 

כיצד עלי להודות לזולת?

ומכאן אנו לומדים, כאשר אני רוצה להודות לבן הזוג / חברה / קרובת משפחה. מה הדרך הטובה ביותר לעשות זאת? נכון, אפשר פשוט להגיד תודה, וזה כשלעצמו כבר נפלא. אבל היום ארצה שניקח את אמירת התודה עוד צעד. נגיד "תודה", ולאחר מכן  נמשיך ונגיד לאדם שמולנו את שמו + מילת הערכה (זוכרים: מלך + חי וקיים). לדוגמא נגיד: תודה X. אך, לא נעצור כאן, אלא נמשיך ונפרט' על מה בדיוק אני מודה? (זוכרים: שהחזרת בי נשמתי + בחמלה) למשל: "שעזרת לי בכך וכך... עשית למעני את זה וזה... אני מעריכה זאת מעומק לבי). ולסיום (זוכרים: רבה אמונתך): "אני רואה את ההשקעה הרבה והמאמצים שמושקעים בעשייה / בסיוע שלך עבורי. אני לא רואה את העזרה שלך כדבר מובן מאליו".

 

לסיכום

למדנו כיצד להודות. כאשר אנו מודעים ומפרטים על מה בדיוק אנו מודים, ומוספים מילים של חיבה והערכה, התחושה הטובה משתפרת בכמה רמות. שימו לב להבדל בתחושה כאשר אתם אומרים לזולת "תודה", לעומת מצב בו אתם מפרטים את הערכתם לשני.

מוקדש לרפואת הודיה איילת השחר בת אסתר.

שירה פולון, M.A., מתמחה בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי(CBT) .

תגיות:פיתוח האישיותהודיהמודה אני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה