סמארטפונים ואינטרנט

כמה שעות בשבוע אתם יושבים מול המסך?

התמכרות בזמן קורונה בכלל, והתמכרות למסכים בפרט – איך מזהים התמכרות, ואיך משתחררים ממנה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בעידן המודרני, התמכרויות מהוות נושא כבד משקל לא רק מבחינת הנזק האישי והמשפחתי שהן גורמות, אלא גם במישורים החברתיים והכלכליים, שם השפעתן הולכת וגדלה.

ממחקרים עולה שניתן להתמכר לכל דבר שנותן סיפוק הנאה והרגשת כיף – החל באוכל, עישון סיגריות, סמים ואלכוהול, והמשך בספורט, הימורים, אינטרנט, צפייה במסכים ועוד. התמכרות היא מחלה רב מערכתית, הפוגעת בכל הרבדים של האדם: הפיזי, הנפשי, הרגשי, הפסיכולוגי, המנטלי והרוחני. מחלה הדורשת טיפול והתערבות ספציפיים.

התקופה האחרונה, בה כל אזרחי ישראל התמודדו עם משבר הקורונה, הייתה ללא ספק תקופה משברית ומאתגרת. משבר הקורונה השפיע על כל אחד ואחת מאתנו, אם באופן ישיר ואם באופן עקיף, אצל מבוגרים וילדים כאחד.

אנשים חוו בחיי היום יום מצבים אשר הצריכו מאיתם הסתגלות מחדש, כמו ריחוק חברתי, דאגה להורים ולסבים, משבר תעסוקתי וכלכלי, משבר לימודי לילדים ולבני נוער, ושהות ממושכת של כל בני המשפחה בבית ביחד במשך ימים ארוכים, מה שהיטיב או הרע עם חלק מהמשפחות. בעקבות מגפת הקורונה נוצרה במפתיע מציאות חדשה ולא ברורה, אשר הצריכה סוג של התמודדות חדשה ולא מוכרת.

ההתמודדות הרגשית עם השינוי באה לידי ביטוי בפן האישי והמשפחתי. כך אנו רואים הן קשיים רגשיים שחווים אנשים מול עצמם, כמו מתח, חרדה, חוסר אונים, אי וודאות, פחד, דיכאון, תחושות ייאוש, מחשבות טורדניות או התנהגות אובססיבית, לצד עליה בשימוש בחומרים ממכרים והתנהגויות כפייתיות שונות, למשל שימוש באלכוהול, סמים, הימורים ועוד. בנוסף, עלו קשיים ברמה המשפחתית: הן בקושי מהריחוק מההורים, לצד הדאגה כלפיהם, והן בקושי שנוצר מול הילדים שחוו היעדר מסגרת תקופה ארוכה, והשהות הממושכת בבית הקשתה עליהם ועל ההורים.

מצבים כגון אלה יכולים להגביר התמכרות קיימת, או ליצור התמכרויות חדשות.

משפחות רבות ובודדים מספרים כי הכניסו לבית מחשבים ואייפונים לצרכי למידה ועבודה מהבית, שלפני כן לא היו ברשותם, מה שהגביר את התדירות בשעות צפייה או עיסוק במחשב, אינטרנט הרבה מעבר למה שהיו רגילים לפני כן.

 

התמכרות למסכים

התמכרות למסכים היא שם רחב של מכלול התנהגויות חריגות ואובדן שליטה הקשורים לצריכת מסכים, כאשר בתוך הקטגוריה של התמכרות למסכים נכללת גם תת התמכרות למשחקי מחשב. התמכרות למשחקי מחשב מוגדרת כהפרעה פסיכיאטרית שנקראת "הפרעת משחקי אינטרנט" (IGD- Internet Gaming Disorder). לעומת זאת, להתמכרות למסכים אין כרגע הגדרה פסיכיאטרית, אך אין זה אומר שהיא איננה מהווה קושי או מצוקה לאדם המכור ולמשפחתו. בהתמכרויות למסכים נמנות התנהגויות שליליות רבות - צפייה בתכנים שונים פוגעניים, הימורים דרך אינטרנט, קניות דרך האינטרנט, אתרים לא צנועים, רשתות חברתיות, וידיאו ועוד.

התמכרות היא מצב רגשי מורכב, אשר מתייחס לקשיים אשר באים לידי ביטוי או קשורים למצב הרגשי של האדם, הקוגניטיבי והפיזיולוגי. התמכרות עשויה להיות קשורה לגורמים ביולוגיים או גנטיים, כמו גם סביבתיים, ויחד עם כל זאת - התמכרות היא בהחלט מצב שניתן לטיפול ולהתגברות עליו. המנהג, גשמי או רוחני, חומר או התנהגות, משתלטים על חיי האדם, והוא איננו יכול להפסיק למרות ההשלכות הפוגעניות. לעתים קרובות ניתן לראות כי התמכרות החלה כניסיון להקל על כאב, אך ברגע שהתפתחה ללא שליטה, היא גורמת לסבל שממנו המכור מנסה להשתחרר וזקוק לעזרה וסיוע.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

מהן ההשלכות של התמכרות למסכים בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים?

להתמכרות למסכים בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים יש השלכות שליליות רבות, המשפיעות על האדם ועל משפחתו. ההשלכה העיקרית המזוהה עם התמכרות למסכים היא אובדן שליטה ופגיעה בתפקוד מרקם החיים התקין. ההתמכרות מנתקת ויוצרת חיץ בין המציאות האמתית של האדם, בדגש על העולם החברתי והפיזי שלו, לבין העולם הווירטואלי. בגילאים הצעירים יותר (אך לא רק) אנו מזהים פגיעה בהתפתחות התקינה של המכור. למשל - פגיעה בלימודים, פגיעה חברתית, פגיעה בלמידה ורכישת כלים ומיומנויות חברתיות שלרוב נרכשות בגילאים יחסית צעירים. כנגזרת מכך, מתקשים המכורים להבין ולזהות סיטואציות חברתיות. לעתים קרובות, המכור מתקשה ביצירת זהות עצמית, אינדיבידואלית ומתפקדת. בין כל ההשלכות של התמכרות למסכים בולטות באופן מובהק ההשלכות הבאות - היעדר יכולת לניהול ומיצוי שעות הפנאי בצורה מיטיבה ומגוונת, היעדר התאמה לסיטואציות חברתיות והיעדר יכולת ראשונית ביצירת קשר ושיח חברתי בסיסי. מכורים למסכים מתקשים להביע את רגשותיהם (החיוביים או השליליים), מתקשים לשאת ולהביע תסכול, קושי, רצונות וצרכים. לרוב, כל ההשלכות המוזכרות מתעצמות לאורך הזמן, מבודדות את המכור בעולמו הווירטואלי וכולאות אותו בעולמו הפנימי, הייחודי והמבודד. כמו-כן, להתמכרות למסכים ישנן גם השלכות פיזיולוגית: בעיות שינה (היפוך יום ולילה, ריצוד של המסך, הימנעות מללכת לישון כמה ימים), תזונה לא בריאה, בעיות במתן שתן לאחר התאפקות וצוואר תפוס.

 

כיצד תדעו שאתם מכורים למסכים

התמכרות לאינטרנט מאופיינת על ידי גלישה מופרזת (המוגדרת כיותר משלושים ושמונה שעות בשבוע). קושי להפסיק את הגלישה ופגיעה במהלך חייו של הפרט. אי שימוש עלול לעורר עצבנות, אי שקט ותוקפנות, ולהוביל לעיתים גם לדיכאון, לחרדה חברתית ולשימוש בחומרים ממכרים. המכורים מתאפיינים בערך עצמי נמוך, בקשיים חברתיים, בירידה בלימודים ובעבודה, בבעיות שינה ובהתמכרות לריגוש ולפנטזיה.

 

מהן שיטות הטיפול - כיצד להיגמל מהתמכרות למסכים?

למרות הפגיעה הפיזיולוגית בהתמכרות למסכים, חשוב להוסיף כי מדובר גם בהתמכרות פסיכולוגית ונפשית. בתהליך הטיפולי אנו "מדלגים" בין מרחבי חייו השונים של המטופל, על-מנת לסייע לו ביצירת שליטה תקינה ומיטיבה. בין-היתר, המטופל רוכש כלים ללמידה חברתית, יצירת קשרים חברתיים, משפחתיים וזוגיים וכדומה.

חשוב לציין שהתהליך הטיפולי בהתמכרות למסכים אינו דוגל בהתנזרות: אי אפשר בימינו באמת להתנתק מהמסכים. לכן, התהליך הטיפולי ממוקד בעיקר ביצירה או בהחזרה של השליטה למכור. על-מנת ליצור שליטה אצל אדם שהוא מכור, צריך לזהות את הגורמים להתמכרות, ולנסות להעניק לו את הכלים הנחוצים והחיוניים להתמודד עם המציאות ללא צורך לשנות אותה. שיטות הטיפול מגוונות ומסייעות בתהליך מורכב זה. המוקד של כולן הוא לחבר את האדם לחיים חברתיים ומשפחתיים, ובעיקר לסייע לו לכונן קשרים עם דמויות מציאותיות ולא וירטואליות.

כמו כן חשוב להגביל צריכה של טכנולוגיה, ולקבוע כללים ברורים של זמן, משך וכמות. הכללים, בייחוד עם בני נוער, חשוב שייעשו בהידברות ובשיח. ניתן לקבוע קוים אדומים שאותם לא עוברים, ולעומתם קוים שבתוכם אפשר לנוע ולהתאים את עצמנו למצב הנוכחי.

הטיפול בהתמכרות למסכים הינו טיפול מערכתי, אישי ומשפחתי, שכולל למידה של מיומנויות חברתיות בסיסיות מיטיבות.

ניתן ללמוד וללמד את עצמינו ואת ילדינו לצרוך מדיה בזהירות.

 

7 כללי הזהב לצריכת מדיה בזהירות ובהגבלה

  1. הסכימו עם הילדים על זמן הבילוי מול המסכים. תוכלו לשלב אלמנטים שיעזרו להם, כמו שעון מעורר וכו' - כל דרך שתעזור לכם להקציב זמן מסך.
  2. בצעו הפסקות יזומות והימנעו מאכילה מול המסך. כך למשל תוכלו להציע לבצע פעילות גופנית הפגתית כל זמן נתון.
  3. הקפידו לקיים מפגשים משפחתיים כגון ארוחות או זמן משחק משותפים שאינם מול מסך.
  4. שמרו על קשר עם העולם בחוץ, מה שיאפשר להפסיק את המשחק או את הצפייה במסך כדי ליצור קשר אחר עם קרובים, למשל דרך שיחה טלפונית פשוטה.
  5. הקפידו שלא להחליף בין זמני היום והלילה.
  6. נסו לעזור למתבגר או הילד לשים לב למה שהוא מרגיש, בדגש על שימת לב לשאלה לשם מה אני משתמש בטכנולוגיה, ממה אני מנסה להסיח את דעתי? האם אני מרגיש שונה משמעותית כשאני משחק וכשאני מפסיק את השימוש?
  7. נסו להבחין מתי נחצה גבול, למשל, האם ממשיכים לשחק למרות שיש לכך מחירים קשים כמו מריבות בבית, הזנחה של הסובבים אותי, הימנעות מפעולות בסיסיות כמו אוכל, שינה וכדומה?

אם אתם מרגישים בכל זאת שהגבולות נפרצים שוב ושוב, שאתם לא מצליחים להגיע לשיח פתוח עם המתבגרים או הילדים שלכם, ניתן לפנות ולקבל הדרכה, יעוץ וטיפול ממוקד.

טלי כהן אלדר היא מומחית לטיפול בהתמכרויות, מטפלת זוגית ורגשית במחלקת שלום בית של הידברות

תגיות:התמכרותסמארטפוניםאינטרנט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה