חדשות בארץ

המערכת הפוליטית זועמת: האם המשטרה התקינה תוכנות ריגול על טלפונים של אזרחים תמימים?

הרשת סוערת בעקבות הפרסום על כך שהמשטרה משתמשת בתוכנת ריגול של חברת NSO, ומאזינה להודעות וטלפונים של אזרחים חפים מפשע. במשטרה מכחישים

  • ט"ז שבט התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המשטרה ביצעה פריצות לטלפונים של אזרחים ללא צווים, ללא פיקוח וללא בקרה. – כך חושף הבוקר (שלישי) תחקיר ענק של 'כלכליסט'. מן התחקיר עולה כי הפריצה לטלפונים של אזרחים חפים מפשע נעשתה על ידי חברת NSO שהשתמשה בתוכנת פגסוס והיא נעשתה כלפי שלל אנשים פרטיים וציבוריים, זאת על מנת שבידי המשטרה יהיו נתונים, עוד בשלב חקירת הסתר.

עם פרסום התחקיר, הוצפה הרשת בתגובות סוערות. סיעת ש"ס פנתה באופן מידי ליו"ר הכנסת בדרישה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא. "בעקבות הפרסומים הבוקר, לפיהם החל משנת 2020 אישרה צמרת המשטרה שורה של האזנות סתר ופריצות למכשירים סלולאריים של אזרחים ישראלים שאינם עבריינים או חשודים ללא צו בית משפט וללא פיקוח שופט כלשהו, פנתה היום סיעת ש"ס ליו"ר הכנסת בדרישה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית שתבחן את השימוש בתוכנות הריגול ומי אישר את השימוש בהם ועל בסיס אילו קריטריונים ואילו צעדים לנקוט נגד האחראיים למחדל.

"לא ייתכן שמשטרת ישראל תעשה דין לעצמה, תנהג בניגוד למצוות המחוקק וללא פיקוח שיפוטי או מהותי כלשהו תוך פגיעה קשה בזכויות של אדם", הוסיפו בסיעת ש"ס.

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) קרא אף הוא להקים ועדת חקירה לבחינת הטענות. "ישראל היא מדינה דמוקרטית השומרת על פרטיות וחופש אזרחיה", אמר, "לא ניתן לזה לעבור על סדר היום".

השר אלי אבידר קרא לבר-לב "לעצור מיד את השימוש בתוכנות ריגול נגד מוחים ומפגינים וכנגד כל מי שאינו מוגדר כיעד טרור". לדבריו, "מדובר באזעקת חירום לציבור הדמוקרטי במדינת ישראל, שלאורך המאבק העיקש נגד איכוני שב"כ ופגיעה בחירות האזרחים, העדיף לשתוק ולא לעסוק בפריצת הגבול שבין המדינה לחירות האזרח". אבידר הוסיף וטען כי שימוש המשטרה בטכנולוגיה הוא "פגיעה אנושה בקודש הקודשים של הדמוקרטיה - חירות האזרח".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, קרא לפיטורי המפכ"ל קובי שבתאי. "אלשיך התחיל את הריגול בתוכנת NSO אבל שבתאי המשיך אותו", נימק. "בדיוק כמו שהוא המשיך עם אותה גישה של אלימות כלפי אזרחים, זריקת אחריות וטיוח. ראינו את זה בשיבוש העבודה של ועדת החקירה על אסון מירון וראינו את זה כלפי אזרחים ערבים, מפגינים ועיתונאים. שבתאי חייב ללכת הביתה".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ מיכל רוזין: "מהפרסום עולה תמונה חמורה של הפרת זכויות אדם והוראות חוק שונות, וכן הפרה של עקרונות שלטון החוק ושל משטר דמוקרטי. שימוש בתוכנת המעקב על ידי המשטרה ללא צו היא חריגה חמורה מסמכות, לצד פגיעה חמורה בזכויות פרט חוקתיות - כאשר בראשן הזכות לפרטיות ולחופש הביטוי." אף רוזין הוסיפה כי תדרוש לפתוח בחקירה דחופה של הגורמים המעורבים בהשתלת תוכנת המעקב.

מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי, יורם הכהן, אמר: "אם משטרת ישראל השתמשה בטכנולוגיות של NSO למעקב אחר אזרחים ישראליים ללא פיקוח והסדרה ראויים זו רעידת אדמה. השב"כיזציה של פעילות המשטרה צריכה להדאיג כל אזרח במדינת ישראל." עוד הוסיף כי "מדובר במקרה חמור, בחדירה ובהפרה משמעותית ביותר- בית משפט כבר קבע בעבר שטלפון של אדם מייצג את כל עולמו. שימוש בחוק האזנת סתר לטכנולוגיות מהסוג הזה מחייב דיון ציבורי פתוח ומעמיק".

ממשטרת ישראל נמסר: "אין שחר לטענות העולות בכתבה שפורסמה היום. כל פעילות המשטרה בתחום זה הינה ע״פ דין, על בסיס צווי בימ"ש ונהלי עבודה מוקפדים. בתחום זה קיימות מערכות פיקוח ובקרה מוגברות בתוך הארגון ומחוץ לארגון. צר לנו על הניסיון לגרום נזק לפעילות המשטרה ללא בסיס. משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות לאכיפת החוק במדינת ישראל".

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, הגיב לפרסומים: "לאחר בירור, אין פרקטיקה של האזנות סתר, או חדירה למכשירים, בידי משטרת ישראל ללא אישור שופט. ‏יחד עם זאת בכוונתי לוודא כי לא מתבצע שום עיגול פינות בנושא NSO וכי כל דבר נבדק ומאושר על ידי שופט ברחל ביתך הקטנה".

מחברת NSO נמסר: "ככלל, איננו מתייחסים ללקוחות קיימים או פוטנציאליים. נבקש להבהיר, כי החברה לא מפעילה את המערכות שברשות לקוחותיה ולא מעורבת בהפעלתן. עובדי החברה לא חשופים למטרות, כמו גם לא חשופים למידע אודותיהן, לא מעורבים ולא חשופים לפעילות מבצעית של לקוחותינו ולא לכל מידע הקשור לחקירות המנוהלות ע״י הלקוח. החברה מוכרת את מוצריה תחת רשיון ופיקוח לשימוש של גופי בטחון ורשויות אכיפת החוק מדינתיים למניעת פשע וטרור באופן חוקי ועפ״י צווי בית משפט והחוק המקומי בכל מדינה".

תגיות:משטרהפריצהטלפונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה