חדשות בארץ

האם המשטרה יכולה לפרוץ לטלפון שלכם ללא פיקוח? תחקיר מעלה מסקנות מטרידות

משטרת ישראל מפעילה תוכנת ריגול בטלפונים, על מנת למצוא ראיות, עוד בשלב החקירה הסמויה. האם באמצעות תוכנת הריגול המשטרה יכולה לפרוץ לכל טלפון סלולארי, גם לשלכם?!

  • ט"ז שבט התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

משטרת ישראל משתמשת בתוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO כדי לפרוץ מרחוק לטלפונים של אזרחים ישראלים ללא צווי חיפוש או האזנה – כך דווח הבוקר (שלישי) ב'כלכליסט'.

על פי הפרסום, המשטרה הפעילה את תוכנת הריגול כדי למצוא ראיות לשוחד בטלפון נייד של ראש עיר מכהן, וזאת עוד בשלב החקירה הסמויה. הפריצה מרחוק לנייד במקרה הזה הניבה ראיות לעבירות. אותן ראיות הולבנו בהמשך כמידע מודיעיני, ואז נפתחה חקירה גלויה. בשלב הזה הראיות שכבר היו ידועות למשטרה מראש, נתפסו כחוק בצו חיפוש וחדירה לנייד שהתקבל מבית משפט.

עוד עולה כי המשטרה משתמשת בכלי הריגול בשלב החקירה הסמויה, כדי לפרוץ לניידים של עובדים בחברה ממשלתית. במספר פעמים נשתלה תוכנת הריגול בטלפונים של אזרחים כדי למצוא ולאסוף חומרים ומידע שאינם קשורים בהכרח לחקירה ולחשדות, אלא כדי שבהמשך החומרים הללו ישמשו את החוקרים כדי להפעיל לחץ על נחקרים.

מדובר בחשיפה חמורה מאוד. במידה ואכן המשטרה משתמשת בתוכנת ריגול, זהו ניצול פרצה בחוק, המאפשר לרגל נגד אזרחים ישראלים, ללא צו מעקב מבית משפט.

תוכנת הריגול הינה למעשה שילוב של 8 תוכנות, מאפשר לשתול מרחוק סוס טרויאני בטלפון הנייד של היעד כדי להשתלט עליו מרחוק ולהעתיק את תוכנו (התכתבויות, מיילים שיחות מוקלטות, תמונות ועוד). משטרת ישראל רכשה את התוכנה ב-2015. עלות רכישתה, התחזוקה שלה והשימוש השוטף במערכת מאז שנרכשה מסתכמת בעשרות מיליוני שקלים. השימוש בה, בידיעה ובאישור של קציני משטרה בכירים ביותר, הוא על ידי צוות המ"מ של סיגינט.

תחקיר 'כלכליסט' מצביע על כך ששימוש במערכת של NSO סייעה למשטרה להגיע להישגים מודיעיניים משמעותיים, שהובילו לפיצוח פרשיות סבוכות וחמורות של רצח ושחיתות. עם זאת, נראה כי המשטרה משתמשת שימוש פסול ולא מידתי בתוכנה למעקב אחר אזרחים, מקורבים ומכרים של חשודים ופעילים חברתיים - בוודאי ללא פיקוח בית המשפט.

מהנתונים עולה כי המשטרה יכולה כיום למעשה לפרוץ ללא פנייה לבית משפט, ללא צווי חיפוש או חדירה, וללא פיקוח, לכל מכשיר סלולרי. גם לשלכם.

משטרת ישראל הגיבה על הפרסומים: "ברצוננו להעמיד את הדברים על דיוקם: אין שחר לטענות העולות בכתבה. כל פעילות משטרת ישראל בתחום זה הינה על פי דין, על בסיס צווי בית משפט ונהלי עבודה מוקפדים. במשטרת ישראל קיימות מערכות פיקוח ובקרה מוגברות בתוך הארגון ומחוץ לארגון. צר לנו על הניסיון לגרום נזק לפעילות המשטרה ללא בסיס. משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות לאכיפת החוק במדינת ישראל".

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, הגיב לפרסומים: "לאחר בירור, אין פרקטיקה של האזנות סתר, או חדירה למכשירים, בידי משטרת ישראל ללא אישור שופט. ‏יחד עם זאת בכוונתי לוודא כי לא מתבצע שום עיגול פינות בנושא NSO וכי כל דבר נבדק ומאושר על ידי שופט ברחל ביתך הקטנה".

תגיות:משטרהטלפונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה