נוער מתמודד

להיות מבוגר משמעותי, זה להציל נפשות

כמה הצלת נפשות מתגלגלת לנו כמו כדור בין הרגליים, כמה רגעים שיכולים להיות משני חיים ממש לילד

  • ט"ו שבט התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מתוקף עבודתי עם נערות בסיכון, אני פוגשת רבות במקרים כואבים בהם ההורה לא כשיר זמנית או באופן קבוע. הוא מתקשה ולא פנוי רגשית או טכנית לילד, והאדם היחיד שיכול לשים לב לכך ולהציל אותו הוא מבוגר משמעותי אחר שנמצא בסביבה.

גם כשמשהו לא תקין מתרחש, מחנך או מדריך אחראי ששם עין ופותח את לבו, עשוי להציל נפש. איזו זכות אדירה זו!

אני מבקשת לפנות למחנכות שבינינו, למנהלות, יועצות, מטפלות, מדריכות וכל מי שעוסקת בחינוך. לעסוק בחינוך לא דומה לאף עסק אחר.

אינו דומה עסק של מחשבים / נעליים / בגדים וכד', לעסק עם תינוקות / ילדים / מתבגרים. זה עסק עם נשמות.

כמה הצלת נפשות מתגלגלת לנו כמו כדור בין הרגליים, כמה רגעים שיכולים להיות משני חיים ממש לילד. כמה נשמות אפשר לשמח, לרומם, להחיות, להציל חיים! זו לא עוד אפליקציה שהצלחנו לפתח או עיצוב יפהפה יותר שהצלחנו לתכנן, אלו חיים! מורים, מדריכים ומטפלים הם דמויות משמעותיות כל כך, הם לעיתים המבוגר המשמעותי היחיד שנמצא שם מלבד ההורה.

ומנגד, איזו חובה גדולה היא הזכות הזו... אם הנגר טעה בבניית הארון, הוא הפסיד חתיכת עץ. אם התופר טעה בגזירת הבגד, הוא הזיק לבד. אך אם מחנך או מדריך טעה בעבודתו, הוא הזיק לנשמה. הוא פגע בחיים של מישהו, וזו אחריות אדירה!

אומרים שכל אומן דורך על חומרי עבודתו. הנגר דורך על גזרי עצים, התופר - על חוטים ובדים. ואילו מחנך?! כמה יש להיזהר שלא לדרוך על נשמות...

לעבוד עם נשמות זו העבודה המחייבת ביותר בעולם. אחריות ענקית וחובה אדירה, ומצד שני זכות ויכולת להשפיע ולהיות משמעותיים, יותר מאשר כל עסק אחר.

 

להיות מבוגר משמעותי

אני מוכרחה לציין ולהדגיש שכשאני מדברת על מבוגר משמעותי שכזה, אין הכוונה בהכרח רק למחנכת בפועל, שזהו עיסוקה. מבוגר משמעותי יכולה להיות כל אחת מאיתנו, מכל עיסוק שהוא, שפותחת את לבה ואת עיניה ושמה לב מה קורה סביבה. איזה ילד קטן זקוק לתשומת לב וחיבוק, גם אם לא של אמא; איזו נערה מסביב מחפשת אוזן קשבת לכמה סודות מעיקים; איזו משפחה זקוקה למעט עזרה בתקופה לחוצה. ומעבר - מתי מדובר במקרה חריג יותר, הדורש התייחסות רצינית יותר. תשומת לב, שיקול דעת, חכמה ולב גדול - הם שעושים את ההבדל.

כמו המשפט שמיוחס למרן הרב שטיינמן זצוק"ל: "מפוזרות לידינו נשמות. אדם עוד יצטער שלא התכופף להרים כמה מהן".

מתחברת לנוער המתמודד? בואי להשפיע! תכנית ההכשרה המלאה ללימודי קידום נוער במגזר החרדי. etgar@htv.co.il

תגיות:פנינה לשםנוער מתמודד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה