פיתוח האישיות

עצים ועצות: כלי טיפולי מעשי בשיטת CBT, לצמיחה מתוך מחשבות מרות ומגבילות

טור מיוחד לט"ו בשבט: כך נלמד מן העצים - וגם מפרשת השבוע - איך לצמוח מתוך מחשבות קשות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"קחי לך אגוזים ותמרים, המתיקי את יומך": איך ניתן להפוך מחשבות מרות לתמרים (תם-מר) מתוקים? מפרשת בשלח נראה כי ניתן להפוך את המר עצמו למתוק. נלמד לא לתת למרירות להגביל את הצמיחה וההתפתחות שלנו. לכבוד חג האילנות, נעוץ עצה כיצד לראות שהמתיקות עצמה נעוצה בתוך המרירות. נעשה זאת בעזרת כלי שנכיר, מגישת הטיפול הקוגניטיבית התנהגותית. הכלי, נועד להגמיש את צורת החשיבה ויאפשר בעזרת ה', זווית ראייה חדשה על המחשבות שלנו.

 

מרה: הפתרון למרירות נמצאת במרירות עצמה

בפרשת השבוע שקראנו בשבת האחרונה, "בשלח", מיד לאחר סיפור קריעת ים סוף, מופיע הסיפור של מרה: "כב וַיַּסַּע מֹשֶׁה אֶת-יִשְׂרָאֵל מִיַּם-סוּף, וַיֵּצְאוּ אֶל-מִדְבַּר-שׁוּר; וַיֵּלְכוּ שְׁלֹשֶׁת-יָמִים בַּמִּדְבָּר, וְלֹא-מָצְאוּ מָיִם. כג וַיָּבֹאוּ מָרָתָה--וְלֹא יָכְלוּ לִשְׁתֹּת מַיִם מִמָּרָה, כִּי מָרִים הֵם; עַל-כֵּן קָרָא-שְׁמָהּ מָרָה. כד וַיִּלֹּנוּ הָעָם עַל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר, מַה-נִּשְׁתֶּה. כה וַיִּצְעַק אֶל-ה', וַיּוֹרֵהוּ יְהוָה עֵץ, וַיַּשְׁלֵךְ אֶל-הַמַּיִם, וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם.." (שמות ט"ו, כ"ב-כ"ה).

עם ישראל יוצא ממצרים, שבה מיררו את חייהם. בני ישראל חיו באשליה שכל המרירות שהם חוו הייתה חיצונית בלבד, וכעת, שהם יוצאים ממצרים, המרירות נשארת מאחוריהם. הבעל שם טוב, במאמר המראות, מסביר שכל דבר שאנחנו רואים בחוץ הוא השתקפות של מה שיש לנו בפנים. לכן שני אנשים יכולים להיות באותו אירוע, אך לחוות אותו באופן אחר לגמרי. אחד יכול לראות את ההשגחה העליונה, לגדול מתוך הקושי ולהתעסק בחצי הכוס המלאה, והשני בדיוק להפך (בהמשך ישנה דוגמא). בפרשתנו, המים המרים שישראל פוגשים, הם השתקפות של המרירות הנמצאת פנימה בתוך לבם.

ה' מלמד את עמ"י שגם למרירות יש תכלית. ה' לא מבקש ממשה להטות את מקלו על המים כמו במכות מצרים וקריעת ים סוף, או להמתיק אותם בעזרת חומר ממתיק כלשהו, אלא להפך - הוא מורה למשה להכניס למים עץ, שלפי חז"ל אף הוא מר! כלומר הפתרון למרירות נמצאת בתוך המרירות עצמה.

המתקת המים המרים בעץ במר היא יכולת אלוקית, אשר אינה נתפסת בשכל האנושי. תכונה זו רמוזה בפסוק "וממכותיך ארפאך" (ירמיה ל', י"ז), המכה עצמה היא חלק מהריפוי. כלומר, דווקא מתוך הקשיים שאנחנו עוברים, אנו גדלים וצומחים הכי הרבה. בהתאם, המתקת המים בעזרת עץ מסמלת גישה טיפולית, שאינה רואה במרירות מטרד שצריך להתעלם ממנו, אלה דווקא לתת לה מקום. העץ מסמל ייעוץ שמהדהד את הקושי. עיקר המרירות היא תחושת הבדידות. ההרגשה שאף אחד לא רואה אותי. אבל כאשר אדם מגיע לטיפול, עצם זה שמישהו רואה אותו, כבר יוצרת המתקה של המציאות. בפרשה, לאחר מרה, עם ישראל מגיעים לאלים, מקום של מעיינות מים ותמרים מתוקים, כמו שכתוב: "וַיָּבֹאוּ אֵילִמָה, וְשָׁם שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה עֵינֹת מַיִם, וְשִׁבְעִים תְּמָרִים.." (שמות ט"ו, כ"ז). המילה תמר כוללת בתוכה את צירוף המילים תם-מר, ומעידה שלתהליך הטיפולי, שכלל את יסוד המרירות, שעם ישראל עברו יש סוף מתוק (מנוסי, 2019).

 

גישת CBT על קצה המזלג

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT), גורס כי יש קשר הדוק בין המחשבות (קוגניציה) להתנהגות. לפי הגישה, שינוי במחשבות יוביל לשינוי בהתנהגות וכן להפך. בטיפול נלמד שאין לנו שליטה על אירועים או מחשבות. במהלך הטיפול, המטופל יקבל כלים שונים להגמיש את צורת החשיבה. נראה כיצד ניתן להתבונן על המחשבות והאירועים,  בדרך חדשה ושונה. וכן, נלמד כלים לשנות את ההתנהגות (כמובן שהכול נעשה תוך הסכמת המטופל, כאשר הוא בוחר על מה לעבוד. וכן, השינוי נערך בצורה הדרגתית ובקצב של המטופל). אחת מהנחות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, היא שתפיסה שונה של המציאות מבחינה מחשבתית-תודעתית תשנה את הרגשות והתחושות וממילא ההתנהגות תשתנה. וכן להפך, התנסות חווייתית שונה ממה שהכרנו עד כה, תוביל לשינוי בצורת החשיבה על הנושא. דוגמא לשינוי התייחסות לאירוע תוך שינוי תודעתי-מחשבתי: אם אחשוב "גנבו לי את הספה, איזה אנשים רעים", ארגיש מבואס, עצוב, חסר אונים, ומתוסכל ובאופן כללי במצב רוח ירוד. ההתנהגות תהיה בהתאם. לעומת זאת, אם אחשוב "אולי לקח לי את הספה הומלס, ועכשיו במקום לישון על הרצפה, הוא ישן על הספה הנוחה שלי. בעצם קיימתי מצוות צדקה בסתר". בעקבות המחשבה הזו, ארגיש שמחה, ובאופן כללי במצב רוח טוב. כמובן שגם כאן, ההתנהגות תהיה בהתאם.

 

עץ-עצה: כיצד להתמודד עם מחשבות מרות ומגבילות לפי CBT

על מנת להתמודד עם מחשבות מרות, שמעקבות את הצמיחה והתפתחות האישית, נבחר ונתמקד במחשבה ספציפית הממררת את חיינו. מחשבה שמונעת ממני לבצע יוזמה שאותה ארצה לבצע. למשל המחשבה: "חבל שאנסה (לעשות / ללמוד / להכין)... בכל מקרה לא (אתקדם / אצליח / אספיק)". לאחר שבחרנו את המחשבה המגבילה, נערוך דמיון מודרך. נדמיין עץ חזק וגדול עם גזע רחב, ענפים מלאים בפירות עסיסיים ועלים ירוקים רעננים. בין הענפים מציצות המון ציפורים צבעוניות, מסוגים ומינים שונים. רעש הציוצים מחריש אוזניים. לפעמים, הציפורים עפות מן העץ לזמן מה, אך לאחריו הן חוזרות ועימן הציוצים. בלילה הציפורים נרדמות ואז משתרר שקט, אולם לא לאורך זמן. עם זריחת החמה, הציפורים חוזרות לצייץ והרעש לאחר השקט נחווה כחריף יותר, ולא מאפשר מנוחה. עם זאת, לעיתים ניתן לשמוע את שירת הציפורים, ואז הציוצים מהווים מנגינות נפלאות לאוזן.

כעת ניתן לדמות את עצמנו לעץ, ואת הציפורים למחשבות. המחשבות לעיתים מרעישות, מטרידות ולא נותנות מנוחה. בדיוק כמו ציוצי הציפורים. אפשר גם, לראות את המחשבות כמו התנהגות של הציפורים. לפעמים הם עפות מהעץ, שבות אליו או נרדמות על הענפים. לאחר מכן נברר, האם הציפורים יכולות להפריע לעץ לגדול? לצמוח? לתת פירות? המסקנה, כמובן, היא שאומנם הציפורים יכולות להיות מטרידות, אך אין להן היכולת להפריע ולהגביל את העץ בהתפתחות שלו.  נתבונן שנית על המחשבה שבחרנו להתמקד בה בתחילת התרגיל. האם המחשבה מסוגלת למנוע ממני לבצע את היוזמה? האם אתן למחשבה למנוע או להגביל את ההתפתחות והצמיחה שלי? לקדם את מטרותי ולממש את ייעודי בעולם? (נוימן-חדד, 2019).

 

לסיכום

הכרנו כלי להגמיש את האופן שבו מסתכלים על המחשבות. במקום לתת למחשבות להגביל את פעולותיי ולמנוע ממני להביא פירות מתוקים לעולם, אבין שהם כמו ציפורים. אומנם המחשבות יכולות להציק ולהטריד, אך אין ביכולתן למנוע את העשייה, ההתקדמות והצמיחה שלי בעולם. אומנם אין לנו שליטה על המחשבות או האירועים שקורים, אך יש לנו את הבחירה במה להתמקד וכיצד להתנהג. האם אתן למחשבות ולאירועים חיצוניים לנהל אותי? או אבחר לראותם באור שונה, אבין שזה רק מחשבה. אך יש לי את היכולת לבחור כיצד לפעול ולהשפיע ולשנות את המציאות. בהצלחה!

שירה פולון, M.A., מתמחה בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי(CBT) .

תגיות:מחשבותCBT

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה