תיקון המידות

הגנטיקה הרוחנית במחקר בינלאומי: אם אשנה את האופי שלי, זה יעבור בדנ"א לילדים?

אם אני עובד על שינוי תכונות מסוימות בי, האם זה ישפיע על הגנטיקה שאני מעביר לילדים שאביא בעתיד? מה המחקרים בתחום אומרים על כך, ומה התורה משיבה לשאלה זו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם אעבוד על המידות שלי ואשנה אותן, האם זה אומר שזה יעבור בתורשה אל הילדים העתידיים שלי? האם התכונות "החדשות" שלי הן אלה שיעברו אליהם בדנ"א, או התכונות המקוריות והקודמות שאיתן נולדתי?

בשנים האחרונות עדויות ומחקרים שונים ממשיכים להצטבר ולאשש כי אכן קיימת תופעה של הורשת תכונות נלמדות אל הצאצאים. הענף שעוסק בחקר תחום זה נקרא 'אפיגנטיקה', והוא חוקר את השינויים התורשתיים בפעילות ושינוי הגנים. על פי מחקרם אומנם אין שינוי בקוד הגנטי עצמו, אך ישנה השפעה על רמת הביטוי של גנים מסוימים, כלומר החלשתם או חיזוקם של גנים מסוימים.

דוגמא מדהימה לתופעה זו תועדה במחקרם של דניאל נאט ועמיתיו. הם מצאו כי תרנגולת שחיה בסביבה שאינה יציבה לזמינות מזון, נגשת במהירות למזון זמין ולא טורחת לחפש מזון איכותי יותר, וזאת בניגוד להתנהגות של תרנגולת החיה בסביבה יציבה לזמינות מזון.
העובדה המפתיעה התגלתה כאשר הפרידו את הצאצאים של התרנגולות שחיו בסביבה לא יציבה למזון, מיד לאחר ההטלה (ללא השפעה של התנהגות ההורה), ונוכחו לראות שגם הצאצאים מחקים את אותה התנהגות של אכילת מזון נגיש ללא חיפוש אחר מזון איכותי יותר. בוצעה לאותם צאצאי תרנגולות בדיקת ביטוי גנים, ומצאו את אותם דפוסים שנוצרו בדנ"א של ההורים.

כלומר, תכונה נרכשת שההורים אימצו לעצמם במהלך חייהם, עוברת ברמה הביולוגית אל הצאצאים שמולדים לאחר רכישת התכונה על ידי ההורה.

 

תורת ישראל – מגלה לנו את הסודות לפני כולם

החוקרים מגיעים למסקנות מדהימות אלו בשנים האחרונות, אולם העם היהודי שקיבל את התורה מפי בורא עולם, ובה סודות הבריאה כולה, ידע כבר מכל תובנות חדשות אלו.

כאשר אברהם אבינו שולח את אליעזר עבדו למצוא אישה לבנו יצחק, הוא מציב תנאי למוצאה של הכלה המיועדת: "לא תקח אשה לבני מבנות הכנעני אשר אנכי יושב בקרבו" (בראשית כד, ג). הוא דורש שאינה תהיה מבנות כנען, ושולח אותו לחרן. והמלב"ים מסביר את הסיבה לכך – "שהיו מושחתים בעמדותיהם, וכבר כתב הר"ן שהמצות והעברות שבתורה הם על שני פנים, מהם שיעשו רושם בגוף ובנפש במידות ובמעשים, ומהם שיעשו רושם רק בנפש באמונות. ואותם שיעשו רושם בגוף ובנפש - יעשו רישומם אל הבנים המשתלשלים מהם, כשנאה ונקמה ואכזריות והכילות והזמה... כי כמו שבאשר יהיה דם הלב רותח יהיה האדם כעסן, כן מי שיכעוס יעשה דם לבו רותח, ואותם המידות יחייבו המזגים הגופייםוזה ימשך לבנים, וזה רוע אנשי כנען. אמנם הדברים שעושים רושם בנפש לבד והם אמונות הכוזבות לא יתפשטו בבנים, לכן בחר באנשי בית אביו, הגם שהיו להם אמונות כוזבות".

כלומר, אמונות מוטעות ותפיסות עולם שקריות אינן עוברות בתורשה אל הצאצאים, ולכן למרות שאביה של רבקה - בתואל, ואחיה של רבקה – לבן, שניהם היו עובדי עבודה זרה, עדיין אין זה הפריע לכך שהיא תינשא ליצחק, וזאת משום שאמונות שקריות אינן עוברות בירושה. לעומת זאת, מידות האדם כן עוברות הלאה, ולכן אברהם אבינו לא הסכים שאשת בנו תהיה מבנות הכנעני, שבהן מוטמעת תכונת האופי של אנוכיות, כפי שנאמר "אנכי יושב בקרבו".

וכך כותב רבינו נסים גירונדי (הר"ן): "ולזה מאשר היו בנות כנען מוטבעים בתכונות רעות, היו בוחרים האבות להתרחק מהם, ולהתדבק במי שאינו מוטבע באותן התכונות הרעות גם כי היה עובד עבודה זרה, לפי שאותן התכונות מתעברות ונמשכות בזרעם, והם כמו חולי הגוף הנקראים בספרי הרפואה 'חלאים ירושיים'". (דרשות הר"ן, דרוש ה)

אז כשאתם עובדים על תיקון המידות שלכם וקצת קשה לכם, תזכרו – אתם עושים טובה ענקית לילדים העתידיים שלכם, וחוסכים להם הרבה עבודה.

האם חלקים בנפש עוברים בתורשה? הרב רפאל אוחיון מסביר:

תגיות:גנטיקהחדשות מדע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה