זוגיות ושלום בית

מה גורם לפרידה זוגית? זה מה שהמחקר מצא

האם הרווקות היא בעיה לאומית? מה המיתוס שיש לרבים, שעוצר אותם מלצעוד כל הדרך אל החופה? הנה כמה נתונים שאולי יפתיעו אתכם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על פי דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, החל משנת 2009 חלה ירידה בשיעור הנישאים בקרב אזרחי המדינה, ובהתאם לכך שיעור הרווקים והרווקות עלה. כמו כן, אחוז הזוגות היהודיים בגילאים 18-34 שחיים יחד ללא ברית נישואין, עלה מ-2% בשנת 2000 ל-6% בשנת 2019.

עוד נמצא כי מאז שנת 1970 ועד היום חלה עלייה באחוז הרווקים בקרב גברים יהודיים בארץ בגילאי 25-29 מ-28% ל-63%, ואחוז הרווקות בגילאים אלו עלה בתקופה זו מ-13% ל-48%.

ואיפה יש הכי הרבה רווקים? בערים תל אביב, בנימינה-גבעת עדה וקרית טבעון אחוז הרווקים בקרב צעירים בגילאי 25-29 ביחס לכלל האוכלוסייה היהודית עומד על 88%, 89% ו-90% בהתאמה. לעומת זאת, ביישובים בעלי צביון תורני, כמו מודיעין עילית, ביתר עלית, אלעד ורכסים אחוז הרווקים בגילאים אלו עומד על 9%-19% בלבד.

 

מה המחקר אומר על התמסדות הקשר?

אחת הסיבות המרכזיות לכך שזוגות בוחרים לחיות יחד חיים משותפים ללא ברית הנישואים, היא החשש שמא התמסדות הקשר תפגע במרקם היחסים ותהרוס את המצב הקיים. מחקר שבוצע באוניברסיטת ברמינגהאם סיטי שבאנגליה, ופורסם בכתב העת PLOS ONE, דווקא מוכיח אחרת.

במחקר זה נשאלו 15,000 אנשים שהיו בעברם במערכת זוגית – של נישואים וללא נישואים – את הסיבות שהובילו לפרידה, ונמצא שהגורמים בשתי הקבוצות היו דומים. מסקנת החוקרים היא "נתונים מייצגים אלה על נישואים ומגורים משותפים שהסתיימו לאחרונה בקרב גברים ונשים בבריטניה, מראים שהיו יותר קווי דמיון מאשר הבדלים בסיבות שדווחו לפירוק בין סוגי השותפות". מסקנת החוקרים היא כי התפוררות קשר זוגי אינה תלויה בכך שהיא ממסוגרת בנישואים, אלא דווקא באיכות וטיב היחסים בין בני הזוג. הסיבות הנפוצות ביותר שצוינו כמובילות לפרידה היו בעיות תקשורת ואיכות מערכת יחסים ירודה.

לסיכום, נוכל לומר שרישום ברבנות לא זה מה שעלול לחבל בטיב מערכת היחסים, אלא דווקא נקודות מהותיות יותר הקובעות את איכות הקשר, כמו תקשורת, כבוד הדדי, השקעה, וויתור, נתינה, ראייה טובה על האחר ועוד. אז לכל אלה שחשבו שההתמסדות הורסת – הנה, עוד מיתוס נשבר.

איך יוצרים רעננות בנישואים? צפו:

 

מה אסור לשכוח בקשר זוגי?

כנסו כאן לסדנת הזוגיות המקוצרת של הרב זמיר כהן עם 10 פרקים של טיפים ועצות לחיי זוגיות איכותיים ומאושרים

קראו גם:

אנחנו זוג דתי, אבל לא ממהרים לחתונה. מה הבעיה?

הסוד היהודי: זה מה שיגרום לו לרצות להתחתן

תגיות:גירושיןשלום ביתפרידהזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה