נטורופתיה ורפואה טבעית

בוטנים - טובים, או דווקא רעים?

למה מומלץ לאכול בוטנים, מתי כדאי להימנע מהם וממה צריך להיזהר במיוחד?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הם מגיעים קלויים, מסוכרים, ממולחים, כחמאה או בחטיפים. יש הרבה דרכים לצרוך בוטנים, ולא בכולן מקבלים את היתרונות התזונתיים.

בוטנים מכילים חלבון בכמות טובה. חלבון הוא אחד מאבני היסוד שהגוף צריך כדי לבנות תאים. בוטנים מכילים סיבים תזונתיים, מה שעשוי לשפר את רמת הכולסטרול ולהפחית את הסיכון למחלות לב וסוכרת. הם מכילים ויטמינים ומינרלים, חומצות שומן חיוניות ונוגדי חמצון. לכן הם יעילים להגברת האנרגיה והמרץ. עם זאת, כמות הקלוריות והשומן בבוטנים גבוהה מאוד, וזו הסיבה לכך שמומלץ לאכול כמויות קטנות.

הבעיה שמדאיגה בבוטנים היא אפלטוקסין - חומר כימי שנמצא בעובש בוטנים, והוכח כמזיק. אפלטוקסין נמצא במוצרי בוטנים המשמשים בתעשיית המזון. הבוטנים שמהם מכינים את חמאת הבוטנים הם מאיכות ירודה ביותר. את הטובים והאיכותיים מפרידים, והחמאה נטחנת מבוטנים שמכילים עובשים בריכוז גבוה מהמותר.

הבעיה בעובש היא שהוא מתפשט, ואפילו בוטן נגוע אחד יכול לזהם אריזה שלמה. מה גם שיש חברות שמוסיפות לחמאת הבוטנים סוכר בכמות גבוהה, וגם שמנים - מהם שמנים מוקשים, שהם, בעצם, מרגרינה.

אנחנו מורחים לילד חמאת בוטנים על הלחם, ובטוחים ששמנו מזון בריא, אבל בעצם זה מרגרינה עם סוכר, ומעט בוטנים שבדרך כלל מכילים גם עובשים.

גם חטיפים המכילים חמאת בוטנים או בוטנים טחונים מכילים אפלטוקסין, ולא מומלץ לצרוך אותם, לפחות לא לעיתים קרובות.

בוטנים הם אלרגנים - ומדובר באחת האלרגיות הנפוצות. אלרגיה היא מצב שבו מערכת החיסון מזהה חומר כאויב, והיא נלחמת בו באמצעות נוגדנים. הגוף מגיב בכמה דרכים, כמו פריחה, קוצר נשימה, נפיחות – לעיתים עד לסכנת חיים, חלילה.

ישנה גישה שטוענת שכדאי לתת לתינוקות חטיף בוטנים, שעשיר בשומן, קלוריות ומלח - רק כדי למנוע אלרגיה לבוטנים. אך זו טעות.

מזון עשיר בשומן, מלח וגם אפלטוקסין הוא לא מזון שתינוקות צריכים לקבל. בין גיל חצי שנה לשנה הוא הזמן שבו מתפתחת מערכת העדפת טעמים, ובלוטות הטעם של תינוקות. חשיפה לחטיפים בגיל צעיר עלולה לגרום להעדפה לטעם מלוח, מה שיוביל בהמשך לצריכת מלח מוגברת.

עדיף לבצע חשיפה הדרגתית באמצעות תוספת בוטנים טבעיים טחונים לפרי מרוסק.

מומלץ לקנות בוטנים לא קלויים, ולקלות לבד קלייה איטית בחום נמוך.

זוהרה שרביט היא נטורופתית N.D ומאבחנת על פי גלגל העין, בעלת ניסיון רב שנים בטיפול וייעוץ והנחיית סדנאות. להזמנת סדנא ללא עלות חייגי 073-2221290

תגיות:בוטניםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה