טורים אישיים - כללי

פנקס כנסת: סיכום השבוע הפוליטי שהיה

סכסוכים פנים קואליציוניים, הקו שחצה עמר בר לב, ורגעים אנושיים מרגעים. גבי שניידר בטור אישי על השבוע הפוליטי

בניין הכנסת (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)בניין הכנסת (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

1. "כללי המשחק השתנו"

שישה חודשים מלאו להקמת ממשלת בנט, וגם להבטחה של ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר שלאחר שנתיים פוליטיות סוערות יהיה פה שקט. אז שקט אין כאן, כפי שניתן להתרשם מהדציבלים הגבוהים של הצעקות המרעידות את הכנסת. ממש לא שקט – לא בין אופוזיציה וקואליציה, ולא בין מרכיבי הקואליציה עצמה.

באופוזיציה המשיכו השבוע להביע זעם על התנהלותה של הקואליציה ולהאשים אותה בדורסנות. הקצף האופוזיציוני יוצא, בין היתר, נגד יו"ר הכנסת מיקי לוי מיש עתיד, המואשם כי הוא מתפקד כ"בובה" של יו"ר מפלגתו יאיר לפיד.

לוי, לשעבר מפקד מחוז ירושלים, מנהל את הישיבות כאילו הוא עדיין במשטרה, ומוציא מהמליאה בצרורות חברי כנסת מגוש הימין תוך דילוג על הנוהל המקובל של שלוש קריאות.

אתמול החליף לוי בבהילות את סגנו אחמד טיבי בניהול הישיבה. טיבי סירב לשנות את הצבעתו של יו"ר רע"מ מנסור עבאס, שהצביע בטעות בעד הצעת חוק של האופוזיציה והביא לאישורה בקריאה טרומית. ביש עתיד לא אהבו את התנהלותו של טיבי, הגם שזו זכתה לגיבוי הייעוץ המשפטי. באופוזיציה האשימו, כי החלפתו של טיבי נעשתה בהוראה ישירה של לפיד. סגניו של לוי מטעם האופוזיציה – דוד ביטן, יעקב מרגי וטיבי עצמו – הודיעו במחאה כי לא ישתתפו בניהול הישיבות עד להודעה חדשה.

בחודש שעבר הצליחה הממשלה לאשר את תקציב המדינה – יעד קריטי מבחינתה כדי לשרוד לאורך ימים ושנים. אולם, כפי שהערכות פוליטיות שונות חזו, המתחים הפנימיים בין חלקיו השונים של הפאזל הקואליציוני לא שככו וכיפופי הידיים אף התגברו.

אחד ממוקדי המתיחות המבעבעים כל העת בקואליציה צף השבוע שוב: חבר הכנסת וליד טאהא מרע"מ, המקדם את חוק החשמל, זעם על דבריה של שרת הפנים איילת שקד, שטענה במליאה כי החוק לא יחול על הפזורה הבדואית בנגב – מעוז כוח אלקטורלי של רע"מ. הוא נטש את המליאה, ובהמשך פרסם הודעת איום על שלמותה של הקואליציה.

לטענתו של טאהא, שקד "הפיצה שקרים" כדי לרצות את הימין: "היא חייבת לדעת שכללי המשחק השתנו. עליה להחליט עם מי היא רוצה להיות שותפה – עם בן גביר וסמוטריץ' או עם רע"מ". באופוזיציה לא מיהרו להתרגש מההסלמה בטונים. כלקח מ'כאבי הבטן' שפיזרה שקד בתקשורת במהלך המשא ומתן להקמת הממשלה, טען סמוטריץ' כי "הכל הצגה עם סוף ידוע מראש. למרבה הצער איילת תיכנע כפי שהיה עד עכשיו. הכל בשביל שרידות הממשלה והקריירה הפוליטית שלה".

 

2. הקו שחצה בר לב

השר לביטחון הפנים, עמר בר לב, עמד השבוע במרכזה של סערה פוליטית, לאחר שכתב בטוויטר כי דן עם בכירה בממשל ביידן ב"אלימות מתנחלים".

היו מי שאמרו בעוקצנות, כי בר לב העדיף להסיט את האש ממחדליו בניהול המאבק בפשיעה הערבית לזירת השסע האידיאולוגית בין שמאל וימין הנוחה יותר עבורו. כלל לא בטוח שניתן לתת לו את הקרדיט על תחכום יתר. בריאיון עיתונאי בשיאה של הסערה, הוא עשה שימוש בתירוץ מוזר כדי להסביר מדוע לא דיבר על האלימות הפלסטינית נגד יהודים בכבישי יהודה ושומרון: "בציוץ יש מגבלה של תווים", טען.

בימין סבורים, כי התבטאותו של בר לב היא חלק מקמפיין מתוזמר וממומן של השמאל הקיצוני. במקור ראשון נחשף, כי האיחוד האירופי העביר מיליון שקלים לטובת קמפיין של ארגון "שוברים שתיקה" שעוסק ב"אלימות המתנחלים". הקמפיין כלל שלטי חוצות בכניסה לירושלים, וכן פרסום על אוטובוסים.

בעוד התגובות בימין האופוזיציוני תקפו את בר לב בחריפות, עד כדי האשמתו בעלילת דם נגד ההתיישבות, במפלגת ימינה העדיפו לנקוט בלשון נימוסים נוסח נורבגיה. "התבלבלת", כתבה השרה שקד. "השר בר לב, חזור בך", קרא לו עמיתו השר מתן כהנא. ראש הממשלה נפתלי בנט הגיב אף הוא, באיחור של כמה שעות, ברוח מכילה: "אסור לנו להכליל ציבור שלם".

 

3. אינסטגרם מסוכן

וגם רגעים אנושיים, מעבר לכל מחלוקת פוליטית, נרשמו השבוע בכנסת. בדיון בוועדת הפנים נחשף ממד מסוכן של הרשתות החברתיות, כאשר כתריאל קיי, אחיו של אלי הי"ד שנרצח בפיגוע ירי בירושלים, סיפר בכאב כי המידע הראשוני על מותו לא הגיע אל בני המשפחה מגורם רשמי. הם נחשפו אליו דרך חברה של המשפחה, שהעבירה להם תמונה מזירת הפיגוע שפורסמה באינסטגרם.

הדיון בוועדה עסק בסוגיה של ליווי משפחות נפטרים באסונות. מתברר כי הנוהל המכונה "חבצלת", למסירת הודעה למשפחות הרוגים, לא עודכן מזה שנים ולא מתאים למציאות הטכנולוגית השוררת כיום. הוועדה סיכמה כי המשטרה, משרד הפנים ומרכז השלטון המקומי יעדכנו את הנוהל, ואם יהיה צורך בכך – אף יתבצע שינוי חקיקה בנושא.

(קרדיט: ערוץ כנסת)

רגע מרגש נוסף התרחש במליאה, כאשר חברת הכנסת מאי גולן מהליכוד הציגה את הצעת החוק שלה למניעת חרם חברתי בבתי ספר.

גולן חשפה את סיפורה האישי על החרם שחוותה בבית הספר במשך חמש שנים החל מגיל עשר. היא סיפרה בדמעות על התקופה הקשה שעברה עליה, ואמרה כי היום, בעידן השיימינג של הרשתות החברתיות, המצב חמור אף יותר: "רוצחים היום נפשות בכיתות". כשירדה מהדוכן, זכתה לעידוד מצדם של חברים באופוזיציה ובקואליציה כאחד.

תגיות:פוליטיקהגבי שניידר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה