הרב יצחק זילברשטיין

הציג את תמונתו עם הצדיק, כדי לשכנע קונים שמסעדתו כשרה

לכל אחד ששאל האם יש כאן כשרות, השבתי בביטחון: 'וכי אינך רואה שאפילו הצדיק הקדוש היה כאן...'. בעוונותיי, רבים התפתו להאמין לסיפור המרמה הזדוני, וסעדו במקום

אא

יהודי בעל מסעדה, שזכה לשוב לכור-מחצבתו, שלח אל הרב יצחק זילברשטיין שליט"א את המכתב הבא:

בעוונותיי הרבים, ניהלתי את המסעדה שלי במשך שנים ללא השגחת כשרות. המסעדה ממוקמת באזור שרוב תושביו (עדיין) אינם שומרים תורה ומצוות, ומחמת חסרון ידיעה ובורות, חשבתי לעצמי שאין זה משתלם לי לשלם לגוף כשרות, בו בזמן שאת רוב הקונים הדבר לא מעניין. מה שכן, היו מעטים שנכנסו ושאלו אם יש כאן תעודת כשרות, והוגעתי את מוחי כיצד לשכנעם לאכול כאן. ולבסוף מצאתי פיתרון...

ובכן, עשיתי דבר שלא יעשה - מצאתי תמונה בה אני מצולם לצד אחד מצדיקי דורנו זצוק"ל, (התמונה צולמה בברית מילה בה הצדיק שימש כסנדק). בתמונה אני נראה כפוף לפניו, ומנשק את ידו. פניתי אפוא אל צלם מומחה, וביקשתי שיעשה פוטו מונטאז', דהיינו, שישלב את תמונתי עם הצדיק על רקע המסעדה...

היצירה יצאה מושלמת, באופן משכנע מאוד, ותמונת הענק נתלתה במסעדה, באופן שאף אחד לא יפספס אותה. מעתה, לכל אחד ששאל האם יש כאן כשרות, השבתי בביטחון: 'וכי אינך רואה שאפילו הצדיק הקדוש היה כאן...'. בעוונותיי, רבים התפתו להאמין לסיפור המרמה הזדוני, וסעדו במקום.

בחסדי ה' יתברך, בשנה החולפת זכיתי להתקרב לשמירת התורה, וכעת נפשי לשאו'ל הגיעה:

א) כיצד עלי לכפר ולתקן את העוון החמור של הכשלת הציבור באכילת דברים לא כשרים? ב) מה ביחס לחטאי כלפי הצדיק, שהשתמשתי בדמותו כדי לשכנע אנשים לאכול במסעדה הלא-כשרה, האם אני צריך לעלות לציונו בכדי לבקש ממנו מחילה?

השיב הרב יצחק זילברשטיין שליט"א:

בנוגע לחטא של הכשלת הציבור באכילת דברים אסורים, בעל התשובה צריך לעשות 'תשובת המשקל', ולהקפיד מאוד מעתה על כשרות מהודרת, ואף להשתדל לשכנע אחרים להקפיד על כשרות.

ובאשר לשימוש בדמות הצדיק - אמנם אין צריך לעלות לקברו, אך יש לתקן את הפגם והקלקול ש'הפעיל' בעל המסעדה על ידי דמותו של הצדיק, שכביכול בגללו חטאו אנשים תמימים. וגם כאן, התיקון הוא במהלך של 'תשובת המשקל', שכשם שחטא על ידי דמות הצדיק בעוון הכשלת הרבים וחילול ה', כעת יזכה את הרבים ויקדש שם שמים על ידו, כגון שיחפש דברי חיזוק מאותו צדיק ויפיצם ברבים.

* * *

הרב יצחק זילברשטיין סיים את תשובתו לשואל, והוסיף לספר לו סיפור קצר על אותו צדיק שהופיע בתמונה: ידוע לנו, על אשה אחת שהתאלמנה מבעלה ונותרה בודדה, ובצר לה פנתה אל אותו צדיק, לבקשת ברכה וישועה. אמר לה הצדיק: 'בצאתך מביתי, תלכי נא לקנות סט משניות מהודר, ובעזרת השי"ת, בקרוב, בעלך ילמד דבר יום ביומו בספרי המשניות בעלך...'. האלמנה עשתה כדבריו, ומיהרה לקנות סט משניות גדול ומפואר.

ואכן, לא עברה תקופה קצרה, ואותה אלמנה זכתה להינשא לבעל תלמיד חכם וירא שמים, והוא לומד דבר יום ביומו במשניות שקנתה...

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה