חדשות יהדות

הכותל המערבי – לרפורמים? מזכיר הממשלה נפגש עם הרפורמים והקונסרבטיבים

מזכיר הממשלה נועד עם נציגי הרפורמים והקונסרבטיבים, והתחייב לשפץ את הרחבה ולקדם את מתווה הכותל

  • ד' טבת התשפ"ב
(צילום: Olivier Fitoussi / Flash90)(צילום: Olivier Fitoussi / Flash90)
אא

ממשלת בנט ממשיכה לפגוע ביסודות היהדות, ומקדמת את מתווה הכותל המעניק לגיטימציה לתנועה הרפורמית.

במסגרת קידום מעמדם של הרפורמים על חשבון קדושתו של הכותל המערבי, נפגש אתמול (שלישי) מזכיר הממשלה שלום שלמה עם נציגי הרפורמים והקונסרבטיבים, ודן עימם בקידום התוכנית. על פי הדיווח ב'ישראל היום', מזכיר הממשלה שלמה "הביע רצון לקדם את התוכנית להגדלת הרחבה".

על פי הדיווח, שלמה התייחס למחאה הציבורית שהביעו המתפללים שומרי המצוות כנגד המפגן הפרובוקטיבי של נשות הכותל, שהכניסו ספר תורה למקום. את המחאה הלגיטימית הגדיר מזכיר הממשלה כ"אלימות שהופעלה במקום". עוד דווח כי "בתום הפגישה סיכמו הצדדים לעמוד בקשר בקרוב".

רקפת גינסברג, מנכ"לית "התנועה המסורתית", המאחדת את הקהילות הקונסרבטיביות בישראל, הביעה שביעות רצון רבה לאחר הפגישה. "אנחנו מברכים על השיפוץ לו התחייבה המדינה בבג"צ אשר צפוי לקרות בחודשים הקרובים, וישפר את מצב רחבת עזרת ישראל לטובת הציבור הרחב המקיים בה טקסי בר ובת מצווה שיוויוניים", מסרה גינסברג. "מזכיר הממשלה בפגישתנו עמו התחייב במקביל על קידום מתווה הכותל ואנחנו בטוחים שכך יהיה, שכן זה הצעד הבטוח להבטיח להביא שלום על ישראל ועל רחבת הכותל המערבי".

לאן מצעידה הרפורמה את עתיד עם ישראל? הרב זמיר כהן במסר חשוב לאחים היהודים שבין הרפורמים:

ציבור שומרי המצוות, רבנים ואישי ציבור, הביעו זעזוע עמוק מקידום המתווה, המעניק הכרה לתנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות. "על ראש הממשלה ועושי דברו לחדול מכל פגיעה בצביונו שיאחד וילכד את כל מי שנשמה יהודית בקרבו. כל פגיעה ולו הקטנה ביותר בכותל המערבי תרעיד את אמות הסיפים ותוביל לצעקה יהודית אדירה בארץ ובתפוצות", נמסר. "הכותל המערבי אינו סיפור פוליטי או קלף מיקוח כדי להבטיח שלטון. אלו נושאים קדושים שחלילה מלגעת בהם. כך היה וכך צריך להימשך. על ראש הממשלה להבין שכל נגיעה בכותל המערבי תוביל לפילוג וקרע בעם ואל לו להיגרר למחוזות אפלים אלו".

מסיעת ש"ס נמסר: "הכותל המערבי הוא קו אדום וכל פגיעה בו תרעיד את אמות הסיפים ותוציא המוני יהודים להגן עליו. אנחנו מתריעים בפני ממשלת בנט-קריב: הסירו ידיכם מהכותל הקדוש! אל תגרמו לקרע נורא בעם! לא נשתוק על חילול הכותל!".

ח"כ משה גפני, יו"ר יהדות התורה, מסר בתגובה לפגישה: "מזכיר הממשלה שלום שלמה עושה דברו של נפתלי בנט, שניהם פוגעים ללא הפסקה בכל הנושאים היהודיים של מדינת ישראל. פגישתו של שלמה עם הרפורמים והקונסרבטיבים שנועצים סכין בתורה הקדושה לא מפתיעה אותי, 'זה דרכו כסל למו' מאז ומתמיד בתפקידיו השונים, הגלויים והנסתרים, שמתאים כאמור למפעילו נפתלי בנט".

אחת ולתמיד: מה הבעיה עם הרפורמים?

 
בנוסף, פרקליטות המדינה העבירה לבג"ץ את ההודעה המעודכנת, בנוגע לעמדת המדינה ביחס לבג"ץ מתווה הכותל שהגישו התנועה הרפורמית, התנועה הקונסרבטיבית, נשות הכותל, תנועות חדו"ש וישראל חופשית. על פי ההודעה, "ראש הממשלה הבהיר כי הנחייתו היא להמשיך ולפעול בסוגיה בהתאם להנחיית ראש הממשלה לשעבר מיום 25.6.2017, קרי 'לפעול לבנייה והכשרה של רחבת התפילה הדרומית (אתר קשת רובינסון) במהירות האפשרית' וכן 'לוודא כי ניהול האתר יימשך במתכונת הקיימת בשנים האחרונות'".

משמעות ההודעה היא שכרגע יקודם מתווה מצומצם מזה של "מתווה הכותל" הידוע, שאמור היה לשנות את כל מבנה רחבת התפילה וההתנהלות במקום. המתווה עליו מדובר כרגע כולל אך ורק את שיפוץ הרחבה הדרומית, לטובת המתפללים בה.

עוד נכתב בהודעה כי "ראש הממשלה הנחה את מזכיר הממשלה לחדש את השיח עם כלל הגורמים הנוגעים בדבר בנוגע להסדרי התפילה ברחבת התפילה הדרומית".

חמורה ביותר היא העובדה, המצוינת בהודעת המדינה, לפיה משרד ראש הממשלה פנה לחברה הממשלתית האחראית על תפעול רחבת התפילה הדרומית, בהוראה שתמנע הצבת מחיצות באופן שעשוי להפריע לתפילה של הזרמים הליברלים ברחבה הדרומית, כפי שאירע בעבר. "ככל שיוצבו ברחבה מחיצות שיש בהן כדי להפריע לניהול התקין של התפילה, החברה מתבקשת להזיזן באופן שימנע את המשך ההפרעה".

עו"ד דורון טאובמן, המייצג את הרבנות הראשית בעתירה, מסר כי הודעה זו אינה עמדתם של הרבנים הראשיים, האמורים על פי חוק לקבוע את סדרי התפילה בכותל המערבי: "ההודעה שהוגשה על ידי הפרקליטות איננה משקפת את עמדת הרבנים הראשיים שהם אמונים על פי החוק על קביעת סדרי התפילה בכותל המערבי. תפילות בהתאם למנהג המקום האורתודוקסי מתקיימות ברחבה הדרומית של הכותל המערבי באופן יום יומי. יש להצר על הכוונה לאסור הצבת מחיצות ברחבה הדרומית, להדיר ממנה את רוב רובו של ציבור המתפללים בכותל ולהותיר אותה שוממה לטובת הניסיון להכרה בתנועה הרפורמית, תוך פגיעה ברגשות הציבור".

לא להאמין - רב קהילת הספרדים בלוס אנג'לס בחשיפות מצמררות על הרפורמים:

תגיות:הכותל המערבירפורמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה