נטורופתיה ורפואה טבעית

לא רק תזונה: מה אוכל אותך מבפנים?

לא רק תזונה בריאה ופעילות גופנית חשובות לבריאות הגוף. בריאות הנפש משמעותית גם היא, לפעמים אף יותר

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עם כל הכבוד לחשיבותה של תזונה בריאה במניעת מחלות, בריאות הנפש מעלתה לעיתים גדולה אף יותר, והיא נעוצה בתיקון המידות שלנו. "...ויודע אתה, שתיקון המידות היא רפואת הנפש וכוחותיה. וכפי שהרופא המרפא את הגופות, צריך שידע תחילה את הגוף שאותו הוא מרפא... וכן צריך הוא לדעת מה הם הדברים הגורמים לו חולי, ולהישמר מהם. ומה הם הדברים המבריאים אותו, ולהשתמש בהם. כך גם המרפא את הנפש ורוצה לטהר את המידות, צריך הוא לדעת את הנפש בכל היקפה וחלקיה, ומה גורם למחלתה, ומה הוא המבריא אותה" (הרמב"ם). גם מחקרים מדעיים מוכיחים כיום שלרגשות שליליים ישנה השפעה מכרעת על מחלות בגוף, ושגם התפריט הבריא ביותר לא יגן על האדם מפני חולי אם הוא אוגר בתוכו מצבורים של לחצים ורגשות שליליים מודחקים. כאשר אנחנו חווים רגש כלשהו, נוצרת עוררות עצבית הגורמת לתחושות גופניות. למשל:

כעס – יתכן שנרגיש "שריפה" בתוך הגוף, ולעיתים אולקוס.

טינה – יתכן שנרגיש כאילו משהו מבעבע מבפנים.

פחד – מרגיש כאילו הקירות נסגרים עלינו.

מחנק רגשי - עלול לגרום לחנק גופני, כמו באסטמה.

עצירות – אופיינית לאנשים עם "עצירות רגשית", ש"שומרים בבטן".

בשנות ה-80, פרופ' קנדיס פרט מאוניברסיטת ג'ורג'טאון בוושינגטון DC, חלוצה בתחום מדעי הקרוי פסיכו-נוירו-אימונולוגיה, היתה הראשונה להוכיח שלרגשות יש בסיס ביו-כימי (ניתן לראות חומרים שונים המופרשים בגוף בזמן הבעת רגשות שונים). פרט ביססה קשר פיזיולוגי בין רגשות למערכת החיסון, ואת יכולתם של רגשות לעכב או לקדם בריאות. המסקנה הגורפת היתה שהתאים שלנו מרגישים בדיוק את מה שאנחנו מרגישים רגשית. היא הוכיחה שטראומות, כאבים וקונפליקטים רגשיים שאינם מטופלים כראוי נשארים כלואים בגוף, משבשים את פעילות התאים ובאים לידי ביטוי כמחלות גופניות (דרך אגב, מחלות עלולות לפרוץ גם אחרי שנים). מחלות אלה הן שיקוף מדויק של חוויות רגשיות כלואות. ככל שהמטען הרגשי גדול יותר, ככל שהקונפליקטים הפנימיים חריפים יותר, כך הביטוי הגופני קשה יותר. כאשר מטפלים במטען הרגשי הכלוא בזמן, ומשיבים את האיזון לנפש - גם הגוף מגיב בהתאם, ויפה שעה אחת קודם, בטרם יפתח הגוף מחלות שיהיה קשה לטפל בהן.

הטבעה רגשית (רשימו) - זו יחידה שלמה הכוללת רגש, תפיסת עולם והתנהגות. זה התחיל באירוע מהעבר, שנרשם בתאי הגוף ביחד עם רגש חיובי או שלילי שנכח שם. לזה נוספו תפיסות עולם שהתפתחו בעקבות האירוע, ואז פיתחנו מנגנוני התמודדות על מנת למנוע מהישנות אירועים דומים בעתיד. ההטבעה מופעלת באופן אוטומטי בכל אירוע שמזכיר לנו את האירוע המקורי בעבר. התוצאה היא שאנחנו חווים את התבנית המגבילה שוב ושוב במהלך החיים, כי שם התיקון שלנו, ומובן שהכל מה' יתברך. אין ספק שמחלה גופנית בבגרות יכולה להיות משויכת לכאב רגשי שמקורו בילדות, והגוף יכול להגיב בטיפול נכון כמעט מיידית, ולגייס את כוחות הריפוי שלו לפעולה.

מחלימים רבים ששהו במרכזים לרפואה טבעית בכל העולם, מתארים תחושות של שחרור, לידה מחדש ורמת בריאות גבוהה מזו שלפני המחלה, בעקבות טיפול רגשי (יש המון סוגים) שניתן שם. זה עשוי לעשות את ההבדל בין החלמה לאי החלמה, גם כשמדובר במחלות כרוניות של שנים, מחלות קשות ואף סופניות.

עדיף לטפל בעצמנו מאשר לחלות, ואחת העצות הטובות ביותר, אם לא הכי טובה, היא לדבר עם ה' יתברך. רבי נחמן מברסלב חידש וחידד את מעלת ההתבודדות, בה אדם משיח שיחו מול ה' יתברך בפתיחות כמו עם חבר, ועם כבוד כמו לאבא, פורק את כל מה שעל לבו ומוציא מקרביו רגשות, מועקות, בכיות, בקשות רצונות וכו', ובעצם מביא על עצמו טובה ומניעה של מחלות בגוף ובנפש. קשה המשימה עד מאוד, וישנם תירוצים רבים לא לעשות זאת. אך מי שישבור מניעות אלה יזכה בוודאי לכל הטובות שבעולם. בשעת התבודדות מתקשרים לקב"ה ומקבלים ממנו הכול במישרין, בלי מתווכים. כדאי להשקיע בתפילה מהלב במילים שלנו. זה הכי בריא, ובחינם!

להזמנת חוגי בית בהשתתפות הנטורופתית רות ליאת פלץ (ללא עלות), חייגי 073-2221290

תגיות:נפשבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה