מעניין

מטגנים הרבה בחג? זה מה שאסור לעשות עם השמן שנותר, וגם טיפ יצירתי להכנת נר ביתי

אולי לא ידעתם, אבל אנשים רבים נוטים לשפוך את שאריות השמן בתום הטיגונים - לכיור. מה הסכנות שבכך, ומה באמת צריך לעשות עם השמן, אחרי שסיימנו לטגן?

אא

חנוכה זה חג של טיגונים, נקודה. 

מטגנים סופגניות, מטגנים ספינג', מטגנים לביבות... ומנותר קנקנים - מה עושים? איך משתמשים בצורה חכמה עם שאריות השמן מהטיגון? אנשים רבים לא יודעים את זה, אבל שמן מטוגן - בין הוא קר ובין אם חם - אסור לשפוך לכיור, וגם לא לאסלה. אם תעשו כן, תגלו עד מהרה שגרמתם נזק בשווי מאות שקלים לצנרת שלכם, ולא פעם ייגרמו סתימות בכיור שלא תבינו מאיפה הן הגיעו. 

אבל זה עוד לא הכל. 

אם אתם גרים בבניין משותף והצנרת משותפת לדיירים נוספים, אתם יכולים גם לגרום לסתימות בכיור שלהם ובעצם לעבור על 'יהא ממון חברך חביב עליך כשלך'. 

למרות הטענה הרווחת שלאסלה כן מותר לשפוך את שאריות השמן, הדבר אינו נכון היות והשמן 'נדבק' לדפנות ונמרח על כל מה שהוא בא איתו במגע. ומשום שמים ושמן אם לא 'חברים', המים ודאי לא יעזרו לגרש את השמן. הם פשוט לא יכולים להתגבר עליו. 

וגם לפח הזבל השכונתי, יש מי שאומר שלא כדאי לכם לשפוך את השמן היות והוא מושך אליו מזיקים ומכרסמים כמו עכברים, ג'וקים ועוד מרעין בישין שיכולים 'להידבק' לבית שלכם, מבלי שתבינו למה ומדוע. 

אז איך בכל זאת ניתן להיפטר מהשמן הזה? לפניכם שתי דרכים - אחת בלתי יצירתית ואחת יצירתית:

הדרך הבלתי יצירתית היא לשפוך את השמן אחרי שהוא מתקרר לתוך חתיכה גדולה של נייר כסף קשיח. אחרי ששפכנו את הכל, נכסה את השמן היטב בנייר הכסף ולאחר מכן נכניס את נייר הכסף לשקית אשפה אטומה. ברגע שנזרוק את השמן באופן הזה לפח האשפה - נייר הכסף בעצם יהווה הפרדה בין המכרסמים לבין השמן, והם לא ימהרו להגיע אליו. 

הדרך היצירתית היא בעצם - תאמינו או לא, להכין משאריות השמן המטוגן סבונים או נרות. את הסבון תצטרכו להכין אך ורק באוויר הפתוח ואך ורק אם אתם אדם מבוגר, היות ולמען הכנתו תצטרכו להשתמש בסודה קאוסטית. על כל ליטר של שמן בישול הוסיפו 200 גרם סודה קאוסטית, 400 מ"ל מים חמים ופקק של מרכך כביסה לקבלת ריח טוב. 

אופן הכנת הסבון: סננו את השמן ושפכו אותו אל תוך דלי. הוסיפו את הסודה הקאוסטית, אך לא לפני שתתגוננו בעזרת משקפי מגן וכפפות. התרחקו ככל שתוכלו ואל תנשמו את הגזים שנודפים מהתערובת שלכם. ערבבו את התערובת בעזרת מקל עץ עבה עד לקבלת תמיסה אחידה.הוסיפו מרכך כביסה וצקו את התערובת לכלי שבו אתם רוצים את הסבון שלכם. המתינו עד לייבוש מלא, וחלצו את הסבון שלכם. 

ליצירת נר משאריות שמן מטוגן - על כל 100 מ"ל שמן שפכו כף אבקת שעווה (ניתן להשיג בחנויות יצירה). חממו את התערובת במיקרוגל, ושפכו כף נוספת של שעווה. הכניסו פתילה ארוכה אל תוך הכלי שבו אתם רוצים את הנר שלכם, וייצבו אותה באמצעות נייר כפי שתראו בסרטון הזה. קררו את התערובת, וחתכו את הפתילה ברגע שהיא הופכת למוצקה. כעת יש לכם נר משלכם. 
 

 

 

תגיות:סופגניותשמןכיורטיגון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה